meggieforssander Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Nu när jag ändrar min livsstil så radikalt som man gör när man går över till LCHF så har jag även börjat bry mig om att min kropp tar upp de näringsämnen som den behöver på ett ultimat sätt. Det ledde mig in på syra/bas-balansen och hittade följande text på Hälsosidorna.se Olika organ i kroppen behöver olika PH-värden. Blodet är exempelvis alltid svagt basiskt: PH-värde 7,38 - 7,42. I magsäcken är PH-värdet väldigt surt, ca 1.7 beroende på saltsyran. I tunntarmen sker vårt största näringsupptag. Här ska PH-värdet vara neutralt, ca 7 till svagt basiskt. Tarmens enzymer som är så viktig för näringsupptaget är beroende av en svagt basisk miljö, därför anses försurning vara så allvarigt för kroppens funktion. Vid för mycket syra i kroppen (för litet intag av basisk föda) anses kroppen få det jobbigare för att bibehålla en Syra/basbalans och syran måste därför neutralisera, vilket kan ske på följande sätt: Vid obalans lagras syra i bindväven Vid obalans lagras syra i lederna Vid obalans tas basiskt kalk i från skelettet Vid obalans tas basiskt bikarbonat från blodet Långvarig obalans anses leda till en försurad kropp, vilket kan ge olika följdproblem men även degenerativa sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande och diabetes mm. Försurningen påskyndar också frigörandet av fria radikaler anser man. Symptom vid försurningFörsämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar och Candida, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma. Så då tänkte jag att om man har problem med att tappa vikt med LCHF så är kanske syra/bas-balansen något man bör tänka på. Om man har en sur miljö i tunntarmen så försämras ju vårt näringsupptag och därmed får man ju även svårare att tappa vikt.Med tanke på vad en försurad kropp har för "biverkningar" så tänker jag att det kanske vore något för oss alla att tänka på. Eller tänker jag helt fel? Är det någon som vet hur man tar reda på vad man har för ph-värde och finns det någon som brukar kolla sitt eget ph-värde? http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Vad jag vet, från anatomi/fysiologi, patofysiologi, mikrobiologi & biokemi kurser så är kroppen ganska bra på att reglera pH utan att man behöver "äta basiskt". 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Vad jag vet, från anatomi/fysiologi, patofysiologi, mikrobiologi & biokemi kurser så är kroppen ganska bra på att reglera pH utan att man behöver "äta basiskt". Ja jag vet inte för jag har inte studerat dem ämnena. Dock så känner jag igen många av symptomen på försurad kropp hos många av mina närmaste släktingar som är just kolhydrats-frälsta, som tycker att margarin är den bästa uppfinningen någonsin och som trycker kroppen full med massor av socker. Minimalt med grönsaker, kött och ser upp med ägg för kolesterolet skull. Kan det inte vara så att deras kroppar inte kan ordna ph-balansen helt och hållet på egen hand och att dessa personer kan underlätta för sig själv genom att äta mer basiska livsmedel? Jag syftar inte på trenddieten som marknadsfördes med Victoria Beckham, där man kunde äta skräpmat sålänge den var basisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ja jag vet inte för jag har inte studerat dem ämnena. Dock så känner jag igen många av symptomen på försurad kropp hos många av mina närmaste släktingar som är just kolhydrats-frälsta, som tycker att margarin är den bästa uppfinningen någonsin och som trycker kroppen full med massor av socker. Minimalt med grönsaker, kött och ser upp med ägg för kolesterolet skull. Kan det inte vara så att deras kroppar inte kan ordna ph-balansen helt och hållet på egen hand och att dessa personer kan underlätta för sig själv genom att äta mer basiska livsmedel? Jag syftar inte på trenddieten som marknadsfördes med Victoria Beckham, där man kunde äta skräpmat sålänge den var basisk! Jag tror inte det handlar om pH-balans, utan att kolhydratsrikskost bl a är inflammatoriegynnande & höjer blodsocker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Det här med syra-bas är egentligen ett feltänk Kroppen kommer absolut själv att fixa rätt ph i alla dina kroppsvätskor Däremot kan priset för detta vara att mineralerna i kroppen skattas för högt med tex benskörhet som följd Vad fler borde intressera sig för (inte minst vi Lchf:are) är att se till att inte få obalans mellan kalcium och fosfor Vid för stor övervikt av fosfor kan (enligt vissa teorier) kalcium dras ur benstommen Faktum är att alla animalier har en klar övervikt av fosfor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Finns det några vetenskapliga studier som stödjer teorin om syra/bas-balansen respektive det ni två säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Till Dufva och Valin"Kroppen kommer absolut själv att fixa rätt ph i alla dina kroppsvätskor""Vad jag vet, från anatomi/fysiologi, patofysiologi, mikrobiologi & biokemi kurser så är kroppen ganska bra på att reglera pH utan att man behöver "äta basiskt"."Visst är det så men en frisk kropp ska även kunna hantera en hel del mängder kolhydrater utan att man lägger på sig fett.Då det flesta som följer LCHF lider av metaebola syndromet så är inte PH balans något att fördömma utan något man bör vara öppen för att även det systemet som ska reglera PH värde kan vara ur balans.Jag "tror" helt klart att det kan va bra att äta lite basisk föda ut över allt kött/fisk/ägg mm som är hyfsat syrebildande för att skapa någon form av balans i systemet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Mnjae.. jag anser att det är rent BS.. för om du får fel PH så dör du! Vad man inte skall blanda in i PH-snacket och som är något helt annat är.. man får se till att få i sig alla mineraler.. det är inte för inte som de är essentiella. "The blood's acid-base balance is precisely controlled, because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance. Role of the Lungs: One mechanism the body uses to control blood pH involves the release of carbon dioxide from the lungs. Carbon dioxide, which is mildly acidic, is a waste product of the metabolism of oxygen (which all cells need) and, as such, is constantly produced by cells. As with all waste products, carbon dioxide gets excreted into the blood. The blood carries carbon dioxide to the lungs, where it is exhaled. As carbon dioxide accumulates in the blood, the pH of the blood decreases (acidity increases). The brain regulates the amount of carbon dioxide that is exhaled by controlling the speed and depth of breathing. The amount of carbon dioxide exhaled, and consequently the pH of the blood, increases as breathing becomes faster and deeper. By adjusting the speed and depth of breathing, the brain and lungs are able to regulate the blood pH minute by minute. Role of the Kidneys: The kidneys are also able to affect blood pH by excreting excess acids or bases. The kidneys have some ability to alter the amount of acid or base that is excreted, but because the kidneys make these adjustments more slowly than the lungs do, this compensation generally takes several days. Buffer Systems: Yet another mechanism for controlling blood pH involves the use of buffer systems, which guard against sudden shifts in acidity and alkalinity. The pH buffer systems are combinations of the body's own naturally occurring weak acids and weak bases. These weak acids and bases exist in balance under normal pH conditions. The pH buffer systems work chemically to minimize changes in the pH of a solution by adjusting the proportion of acid and base. The most important pH buffer system in the blood involves carbonic acid (a weak acid formed from the carbon dioxide dissolved in blood) and bicarbonate ions (the corresponding weak base)." http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/overview_of_acid-base_balance.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Till Dufva och Valin "Kroppen kommer absolut själv att fixa rätt ph i alla dina kroppsvätskor" "Vad jag vet, från anatomi/fysiologi, patofysiologi, mikrobiologi & biokemi kurser så är kroppen ganska bra på att reglera pH utan att man behöver "äta basiskt"." Visst är det så men en frisk kropp ska även kunna hantera en hel del mängder kolhydrater utan att man lägger på sig fett. Då det flesta som följer LCHF lider av metaebola syndromet så är inte PH balans något att fördömma utan något man bör vara öppen för att även det systemet som ska reglera PH värde kan vara ur balans. Jag "tror" helt klart att det kan va bra att äta lite basisk föda ut över allt kött/fisk/ägg mm som är hyfsat syrebildande för att skapa någon form av balans i systemet. Har du grunder för detta med ph-balans? Kurser eller rapporter? Du får ursäkta, men jag gillar inte direkt att blir rättad på saker jag har utbildat mig inom - OM det inte finns bra grunder med. Känns lite förolämpande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Det här med syra-bas är egentligen ett feltänk Kroppen kommer absolut själv att fixa rätt ph i alla dina kroppsvätskor Däremot kan priset för detta vara att mineralerna i kroppen skattas för högt med tex benskörhet som följd Vad fler borde intressera sig för (inte minst vi Lchf:are) är att se till att inte få obalans mellan kalcium och fosfor Vid för stor övervikt av fosfor kan (enligt vissa teorier) kalcium dras ur benstommen Faktum är att alla animalier har en klar övervikt av fosfor Bra inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Mnjae.. jag anser att det är rent BS.. för om du får fel PH så dör du! Vad man inte skall blanda in i PH-snacket och som är något helt annat är.. man får se till att få i sig alla mineraler.. det är inte för inte som de är essentiella. "The blood's acid-base balance is precisely controlled, because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance. Role of the Lungs: One mechanism the body uses to control blood pH involves the release of carbon dioxide from the lungs. Carbon dioxide, which is mildly acidic, is a waste product of the metabolism of oxygen (which all cells need) and, as such, is constantly produced by cells. As with all waste products, carbon dioxide gets excreted into the blood. The blood carries carbon dioxide to the lungs, where it is exhaled. As carbon dioxide accumulates in the blood, the pH of the blood decreases (acidity increases). The brain regulates the amount of carbon dioxide that is exhaled by controlling the speed and depth of breathing. The amount of carbon dioxide exhaled, and consequently the pH of the blood, increases as breathing becomes faster and deeper. By adjusting the speed and depth of breathing, the brain and lungs are able to regulate the blood pH minute by minute. Role of the Kidneys: The kidneys are also able to affect blood pH by excreting excess acids or bases. The kidneys have some ability to alter the amount of acid or base that is excreted, but because the kidneys make these adjustments more slowly than the lungs do, this compensation generally takes several days. Buffer Systems: Yet another mechanism for controlling blood pH involves the use of buffer systems, which guard against sudden shifts in acidity and alkalinity. The pH buffer systems are combinations of the body's own naturally occurring weak acids and weak bases. These weak acids and bases exist in balance under normal pH conditions. The pH buffer systems work chemically to minimize changes in the pH of a solution by adjusting the proportion of acid and base. The most important pH buffer system in the blood involves carbonic acid (a weak acid formed from the carbon dioxide dissolved in blood) and bicarbonate ions (the corresponding weak base)." http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/overview_of_acid-base_balance.html Jag menade inte blodets pH-värde utan TUNNTARMENS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 (edited) Har du grunder för detta med ph-balans? Kurser eller rapporter? Du får ursäkta, men jag gillar inte direkt att blir rättad på saker jag har utbildat mig inom - OM det inte finns bra grunder med. Känns lite förolämpande. Mycket möjligt att du har utbildat dig inom området. Men det jag skulle vilja veta i så fall, precis som du, är om det finns några vetenskapliga studier som bevisar det DU säger. Man kan läsa och lära sig mycket men det är inte alltid sanningen... I så fall får du gärna länka till dem studierna här.. Edited April 18, 2013 by meggieforssander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag fick höra av en vänninna att hennes mann slutade med LCHF pga att han blev sur i kroppen. Jag vet inte ett dyft/har ej studerat något som helst... Men det hade ju vart kul att få nåt vettigt svar. Men å andra sidan..de "vetenskapliga kolesterolbevisen" verkar ju va lite si och så, så detta blir kanske i samma gata? Men det är alltid kul med "tyckare". Gör ju en var människa glad. Har fresten "doc", (som jag tycker är alldelse för frånvarande på sin egen blogg) haft några synspunkter på dessa sura kroppar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag menade inte blodets pH-värde utan TUNNTARMENS Det är bra om tarmarna är sura.. det gynnar de "goda" mjölksyrebaterierna.. och missgynnar tex Candida Albicans! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag fick höra av en vänninna att hennes mann slutade med LCHF pga att han blev sur i kroppen. Jag vet inte ett dyft/har ej studerat något som helst... Men det hade ju vart kul att få nåt vettigt svar. Men å andra sidan..de "vetenskapliga kolesterolbevisen" verkar ju va lite si och så, så detta blir kanske i samma gata? Men det är alltid kul med "tyckare". Gör ju en var människa glad. Har fresten "doc", (som jag tycker är alldelse för frånvarande på sin egen blogg) haft några synspunkter på dessa sura kroppar? Du hör ju själv.. sur kropp.. sådär allmänt!? Vi har olika PH i olika delar av kroppen, magsyran är det mest sura du har, andra organ har sina specefika PH! Anledningen till detta är att våra ensymer, som reglerar hastigheten i våra livsprocesser är snävt ph-beroende! Tex som du har dåligt med magsyra har du svårt att smälta maten och ta upp näringen.. sen så omvandlas inte pepsiogen till pepsin.. då får du alla möjliga bristsjukdommar! När magsyran bildas tas baserna upp och utsöndras sen i tunntarmen, annars så skulle tarmen frätas sönder. Och vi utsöndrar hela tiden både syror och baser, tex så varierar utandningsluftens PH rätt mycket, likaså fecalier och urin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Det är bra om tarmarna är sura.. det gynnar de "goda" mjölksyrebaterierna.. och missgynnar tex Candida Albicans! Vad jag har läst mig till så ska miljön i tunntarmen vara neutralt eller svagt basisk på grund av tarmens enzymer som styr vårt näringsupptag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Mycket möjligt att du har utbildat dig inom området. Men det jag skulle vilja veta i så fall, precis som du, är om det finns några vetenskapliga studier som bevisar det DU säger. Man kan läsa och lära sig mycket men det är inte alltid sanningen... I så fall får du gärna länka till dem studierna här.. Nej de tar inte fram speciella studier i utbildningen, utan har istället kurslitteratur (som visserligen är framarbetad delvis på studier), men om man ska säga emot väl genomarbetade utbildningar menar jag att man ska ha en grund. Jag säger inte att allt som lärs ut är rätt, men om man säger emot det ska man komma med någon vettig fakta då. Men kan länka en jäkla massa kurslitteratur om du vill? Reglering av pH sker ständigt i vår kropp och styrs inte genom matintag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 (edited) Har du grunder för detta med ph-balans? Kurser eller rapporter? Du får ursäkta, men jag gillar inte direkt att blir rättad på saker jag har utbildat mig inom - OM det inte finns bra grunder med. Känns lite förolämpande. Har inte grottat ner mig i Ph-balans ännu, började nyss intressera mig om detta då en kollega började prata om det på jobbet. Finns säkerligen en hel del data att gå igenom gäller väl som allt annat att hitta någon relevant sida på internet som har referenser. Ph-balancen ska ju regleras automagiskt av kroppen precis som mycket annat. Men vad jag förstår så finns det även sjukdomar och annat jox som kan störa denna automatik och skapa obalans. Hittade denna sida som listar olika synptomer på acid-base imbalance. http://www.rightdiagnosis.com/a/acid_base_imbalance/symptoms.htm Hyfsat lång lista. En snabb sökning på pubmed gav 9400+ resultat så forsknings data finns nog, va den säger är en annan sak http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Acid-Base+Imbalance/metabolism%22[MeSH+Terms] Edited April 18, 2013 by Paleo 2.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Ja.. det står där samma som jag sagt tidigare! Man rubbar inte PH-balansen så lätt, det vanligaste är förgiftning, följt av medeciner eller överintag av mineral, samt i bland diare, kräkningar och respiratoriskt. Här är det enklare samanfattat! "Causes Metabolic acidosis develops when the amount of acid in the body is increased through ingestion of a substance that is, or can be broken down (metabolized) to, an acid—such as wood alcohol (methanol), antifreeze (ethylene glycol), or large doses of aspirin (acetylsalicylic acid). Metabolic acidosis can also occur as a result of abnormal metabolism. The body produces excess acid in the advanced stages of shock and in poorly controlled type 1 diabetes mellitus. Even the production of normal amounts of acid may lead to acidosis when the kidneys are not functioning normally and are therefore not able to excrete sufficient amounts of acid in the urine. Respiratory acidosis develops when the lungs do not expel carbon dioxide adequately, a problem that can occur in diseases that severely affect the lungs (such as emphysema, chronic bronchitis, severe pneumonia, pulmonary edema, and asthma). Respiratory acidosis can also develop when diseases of the brain or of the nerves or muscles of the chest impair breathing. In addition, people can develop respiratory acidosis when their breathing is slowed due to oversedation from opioids (narcotics) or strong drugs that induce sleep (sedatives)." http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/acidosis.html#v770772 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Om ni tror att man blir sur i kroppen av att äta för sur mat så får ni tro det, jag orkar inte riktigt diskutera det är något jag inte tror på. Sen att man kan bli sur i kroppen av andra orsaker är en helt annan sak. Om ni tror att man blir sur i kroppen av att äta för sur mat så får ni tro det, jag orkar inte riktigt diskutera det är något jag inte tror på. Sen att man kan bli sur i kroppen av andra orsaker är en helt annan sak. Tillägg: menar inte att låta irriterad, men bara inte har intresse att diskutera detta utan ville bara säga det jag tycks mig veta för att hjälpa TS. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Om ni tror att man blir sur i kroppen av att äta för sur mat så får ni tro det, jag orkar inte riktigt diskutera det är något jag inte tror på. Sen att man kan bli sur i kroppen av andra orsaker är en helt annan sak. Tillägg: menar inte att låta irriterad, men bara inte har intresse att diskutera detta utan ville bara säga det jag tycks mig veta för att hjälpa TS. :-) Men om man äter mycket socker, som de flesta människor idag gör, då rubbas bakteriefloran i tarmen och candidasvampen får övertag. http://www.medibalans.se/press/candida.pdf pH ska vara neutralt (7) till svagt basiskt i tarmen, då lever candida albicans i symbios med de andra bakterierna och mikroorganismerna, om candida får övertaget och jäser (som den gör på socker) så borde pH i tarmen ha förändrats till antingen ett surare pH eller ett mer basiskt pH. Ellerhur? Då påverkar ju maten vi äter vårt pH, i alla fall tunntarmens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Diet-induced metabolic acidosis María M. Adeva, Gema Souto Do you have Adequate Intake (AI) for Potassium? World's Healthiest Foods ranked as quality sources of potassium Men should eat nine servings of fruit and vegetables a day Eight portions of fruit and vegetables a day protects against heart disease Do Canadians meet Canada's Food Guide's recommendations for fruits and vegetables? Same applies to almost all countries eating industrially over-processed foods. It may help to understand why we need more POTASSIUM and LESS SODIUM (salt) if you watch this video Sodium Potassium Pump Potassium, your invisible friend Dr Malcom Kendrick's blog Improved mineral balance and skeletal metabolism in postmenopausal women treated with potassium bicarbonate. In postmenopausal women, the oral administration of potassium bicarbonate at a dose sufficient to neutralize endogenous acid improves calcium and phosphorus balance, reduces bone resorption, and increases the rate of bone formation." Effect of increased potassium intake on cardiovascular risk factors and disease: systematic review and meta-analyses increased potassium intake reduces blood pressure in people with hypertension..........Higher potassium intake was associated with a 24% lower risk of stroke Acidity generated by the tumor microenvironment drives local invasion.Who thinks it's a smart idea to promote the environment promoting cancer? As well as INCREASING VEGETABLE CONSUMPTION and REDUCING SALT intake it makes sense to reduce the consumption of particularly acidifying drinks. Coca-Cola has an acidity rating of 2.6 on the pH scale because it contains both carbonic and phosphoric acid. Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older womenfrequent intake of soft drinks and rare intake of fruit and vegetables is negatively associated with bone mineral density.Cola beverage consumption delays alveolar bone healingRegular intake of cola beverages shows negative effects on bone 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Examining the relationship between diet-induced acidosis and cancer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jag är ingen expert men såvitt jag fattar så blir kroppen inte sur eller basisk av mat utan den håller en mycket konstant balans utom vid extrema sjukdomstillstånd...men det låter ju inte ologiskt att den skulle påverkas av att man äter väldigt mycket sur eller basisk föda...men det är ju inte samma sak som att kroppens PH värde påverkas, om man ska vara petig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Jag har hört ungefär samma teorier som dufva är inne på. När man äter en försurande diet så urlakas kalcium och fosfor från skelettet för att neutralisera blodets pH. Dessa mineraler binds sedan ihop till kristaller och följer med ut via urinen. Jag pratade med min far (som är läkare) om varför gallsten uppstår. Han sa att man inte riktigt visste. Men om man tänker logiskt så är det rätt sannolikt att detta är mekanismen som orsakar både benskörhet och gallsten. Gallstenar innehåller nämligen mestadels kalk (kalcium), kolesterol och bilirubin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gallsten Detta finner man på wiki-sidan om fosfor: Om man däremot ständigt har ett för högt intag så förskjuts blodets syrabasbalans i sur riktning, vilket i sin tur resulterar i att stora mängder kalcium mobiliseras från benstommen och i en förening med fosforöverskottet förs ut med urinen. Till följd av fosforöverskottet uppstår en kalciumbrist och dessutom en kraftig ökning av blodets fetthalt och därmed möjliga cirkulationsbesvär. En kosthållning som innebär stora mängder kött eller fisk leder till att man får i sig 3 till 4 gånger mer fosfor än nödvändigt, vilket kan ge hälsomässiga följder. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fosfor#Biologisk_betydelse Att bara avfärda syra-bas-teorierna och säga att man inte behöver oroa sig eftersom "kroppen reglerar detta strikt" är bristfälligt tänkande. Jo visst, kroppen reglerar detta eftersom vi annars snabbt skulle dö, men frågan är ju vilka mindre akut livsviktiga funktioner som blir nedsatta i processen. För att neutralisera något surt behövs ju ngt basiskt. I detta fallet skelettets mineraler. Det finns ju exempelvis en korrelation mellan benskörhet och högt intag av mejeriprodukter. Förmodligen spelar även låga nivåer av d-vitamin in. "Mjölk ger starka ben" är förmodligen en av de största lögnerna inom kost och hälsa. Mjölk ger acne, bihåleproblem och olika former av cancer skulle vara en mer korrekt beskrivning. Dieter med hög andel protein bidrar generellt sett till försurning eftersom det bildas försurande ammoniak vid nedbrytningsprocessen. Här finns en lista över livsmedels pH-värde. http://rense.com/1.mpicons/acidalka.htm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Mnjae.. glöm det med kötts försurande effekt.. vilket är ett belysande exempel hur kroppen löser problemet.. och det krävs inga baser för att hantera det hela! "Ureacykeln är den process i kroppen som omvandlar skadlig fri ammoniak (NH3) till urea som sedan kan lämna kroppen via urinen. Det är en del av kvävemetabolismen där aminosyrorna som är proteinernas beståndsdelar bryts ner. Ammoniak (som är kväverikt) gör sig kroppen av med genom att aminosyrorna genom transaminering donerar sin aminogrupp till exempelvis alfa-ketoglutarat som då bildar glutamat som sedan kan deamineras så att man får fritt ammoniak. Själva ureacykelns steg: Ammoniak, NH3, inträder i ureacykeln genom att slås ihop med koldioxid och ATP och bilda karbamoylfosfat. Karbamoylfosfat innehåller en amingrupp och slås ihop med ornitin och bildar citrullin. Citrullin får ytterligare en amingrupp från aspartat genom sammanslagning till argininosuccinat. Argininosucinatet klyvs sedan till fumarat (som är en intermediär i citronsyracykeln) och arginin. Argininet spjälkas i sin tur till urea och ornitin. Urea innehåller alltså två aminogrupper i en för kroppen oskadlig form och kan passera ut ur kroppen med urinen." http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Lite OT (detta skulle vara ett svar till Valin som kände sig förolämpad): Bland det viktigaste när man studerar är just att vara kritisk till det som lärs ut, ifrågasätta och kräva källor. Det finns massor av kurslitteratur på alla nivåer som inte är opartisk eller vinklad. Många lärare är dessutom ovilliga att ta till sig ny forskning och ny kunskap och ändra sig på punkter där man tidigare varit övertygad om att det varit på ett visst sätt. Så bara för att man lärt sig något på en utbildning ska man inte tro att det är sant i all evighet. Det finns all anledning att ständigt ifrågasätta det etablerade och våga lyssna på nya rön. Och den som ifrågasätts har ingen anledning att känna sig förolämpad! Våga istället möta kritik med ett öppet sinne och lyssna på den som har andra uppgifter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Tänk såhär istället om man nu inte vet mycket om detta ... skulle helt plötsligt våran syra bas balans reglering bli fel helt plötsligt ? Tittade forntida människor på detta lol ? NEJ deras kropp visste ! Var dom oroliga för kolesterolet ? Räknade man kalorier ? Ne just det ! Och vad har isåfall ställt till allt om vi numera måste ta hänsyn till vilket jag inte går på !! ? Ja, lätt att räkna ut ... överflöd av kolhydrater och för lite fett !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Det främsta användningsområdet för teorin som syra-bas-balansen i relation till "försurning av kroppen" manifesterar är att kränga pseudovetenskaplig litteratur av diverse (för det mesta) självutnämnda hälsogurus. Möjligtvis utkonkurreras detta primära syfte av att tjäna som kvasiargument för veganfundamentalismen. Men om vi håller oss på den här planeten för en stund... Vad är gängse uppfattning om den här teorin: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/DSH/coral2.html Men vänta lite här nu. I den där texten så står det ju faktiskt något potentiellt negativt. Vi dissekerar varje mening för sig: When you take in more protein than your body needs, your body cannot store it, so the excess amino acids are converted to organic acids that would acidify your blood. Just ja, det var det där med proteinbehov... Mig veterligen så är det här ett forum som specifikt kretsar kring LCHF-kost. Till skillnad från de flesta andra dieter och kosthållningar så har ju faktiskt, åtminstone delvis, just LCHF-kosthållningen en inbyggd reglering av proteinintaget som i bästa fall sammanfaller med proteinbehovet. Kort och gott, är det något som tjatas om här på forumet så är det: 1) Du måste dra ned mängden kolhydrater du äter till en mycket låg nivå. 2) Du bör även justera proteinintaget, vid behov, så att intaget blir moderat och därmed inte inverkar menligt genom glukoneogenes (vilket mina egna erfarenheter antyder inte sker i någon större utsträckning i relation till någon som tränar i relation till proteiner...och då i varje fall inte i nivå med vad sådana som Dr. Rosedale antyder). Således, är det någon här på forumet som, frånsett de som tränar hårt, egentligen borde beröras av den här obefogade skrämselpropagandan kopplad till "kroppsförsurande kött" etc? But your blood never becomes acidic because as soon as the proteins are converted to organic acids, calcium leaves your bones to neutralize the acid and prevent any change in pH. Som redan nämnts, om så pH-balansen i blodet/cellerna förändras bortom den naturliga homeostasen med någon bråkdels promille så riskerar man att dö! Det är alltså inget ordinärt fulhack av Micky$oft som reglerar den processen... Men hur mycket kan njurarna egentligen klara av då? Är det verkligen ingen risk att man drabbas av allvarlig acidos? Tja, med tanke på att i princip alla viktiga organ i kroppen i friskt skick i regel är extremt överdimensionerade till sin funktion så skulle jag vara högst benägen att svara nekande på den frågan. Minns jag inte fel så brukar siffran 10% nämnas som normal "driftsnivå" för njurarna i normala sammanhang. Den här artikeln som behandlar att leva med "bara" en njure är också tankeväckande: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=how-can-you-live-without Notera särskilt denna passage: "But unlike the case with most other organs, we are born with an overabundant--or overengineered--kidney capacity. Indeed, a single kidney with only 75 percent of its functional capacity can sustain life very well." Because of this, many scientists think that taking in too much protein may weaken bones to cause osteoporosis. Hmm, är det verkligen så? Det må finnas hypoteser och liknande i forskarvärlden men vad gäller faktiska studier så finns, mig veterligen, bara evidens i den riktningen från studier på proteinsupplementering (kort och gott proteinpulver) och inte på "riktig mat". Vad mer? Återkommande brukar man inom ex. paleokretsar nämna att vi under större delen av vår mänskliga utveckling verkat ha haft en lätt basisk övervikt sett till den dietära syra-bas-balansen. Således torde vi därför vara bättre anpassade till detta resonerar man. Min invändning blir då att denna basiska övervikt ändå har hållits långt inom kroppens kapacitet så det torde inte ens ha varit något evolutionärt problem. Jag menar, evolution sker ju s.a.s. inte i relation till redan befintlig kapacitet. En annan aspekt är att termen acidos låter ju, i sedvanlig ordning vid medicinska diagnoser, lite skrämmande. Läser man om den så är det ju i varje fall inget att glädjas åt skulle man vara rejält drabbad av det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Acidos Ett annat, måhända minst lika skrämmande, tillstånd är alkalos, dvs motsatsen till acidos: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkalos Så varför nämna detta? Jo, det är bara för att trycka på och ge (ännu) ett exempel på att kroppen är som ett gigantiskt växelspel. Det mesta går i vågor och/eller autoregleras. När detta sker relativt strikt så talar man som bekant om homeostas. Just pH-balansen är en sådan homeostatisk process där stora avvikelser helt enkelt varken tolereras eller sker, annat än i ur en patologisk kontext. Vid normal "drift" så är det som tråden handlar om således inget att bry sig så mycket om och i varje fall inget att oroa sig för. I den mån man ska oroa sig för detta så är det vid allvarliga njurproblem. Därmed har jag kommit till slutklämmen. Vad är, rätta mig om jag har fel, den vanligaste orsaken till allvarliga njurproblem i dagens moderna samhälle förutom överdosering av diverse medikamenter? Det är något som många här på forumet, inklusive undertecknad, skulle klassa som kan minst hanteras och i bästa fall botas medelst LCHF-kosthållning. Kort och gott, diabetes. Men låt inte den här kommentaren stoppa de av er som känner en absolut längtan efter något mer att oroa er över än allt annat i den här världen som är lite sisådär... Till syvende och sist så går det ju faktiskt att klämma i sig ett gäng blad så blidkar man, förhoppningsvis, både eventuell oro och, åtminstone delvis, veganrörelsen. Jag gör det själv då och då. Äter blad vill säga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Before you all dismiss the idea, bear in mind current medical/nutrition advice is to INCREASE vegetable/fruit intake to 7~9 cup sized portions daily. What effect does that have on acid balance? Reduce salt intake to 5 g daily from average 9 grams daily, the result of that is to reduce chronic low level acidosis high salt intake creates. It is hypocritical to suggest to people on the one hand they need to increase consumption of above ground vegetables while reducing high salt intakes and avoiding overconsumption of coke/colas while on the other hand not recognising the impact of these recommendations are compatible with the theory that excess consumption of acidifying foods without counterbalancing with potassium/magnesium rich vegetables leads to kidney damage. The high salt intake worsens metabolic acidosis in patients with renal insufficiency. Salt is detrimental to the kidneys either by increased systemic and intraglomerular blood pressures or by pressure independent mechanisms of the tissue injury, which are mediated by a higher sodium concentration. We know the effects of regular coke drinking on bone health. It's absolutely true in the short term the kidneys sort out the problem but doing this every day over an extended period causes damage. Activation of intrarenal renin-angiotensin system during metabolic acidosis. The world pandemic of Vitamin D deficit could possibly be explained by cellular inflammatory response activity induced by the renin angiotensin system. The shortage of magnesium is modern foods is part of the problem as low magnesium intake affects potassium absorption and both magnesium and potassium counterbalance the action of high salt intake and other acidifying foods. In addition to conventional factors contributing to acidosis, diet might influence acid-base homeostasis in RTRs. Higher intake of fruits and vegetables and lower animal protein intake is associated with less acidosis in RTRs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Well Ted.. did you read the links you provided.. and did you understand them.. becuse they says nothing more to the question.. about our bloods PH! To the first.. Acidos and Alkalos is life treatening conditions.. and its about ours to get to a hospital or you die! And if anybody could make up there own definitions of Acidos and Alkalos.. then we all are sick.. its not about if you got any other measurable value then your bloods PH! We can leave the intra cellular regulation of PH aside.. becuse thats another question and regulation! Its not at all about if you eat food thats give you more hydrogen ions.. becuse some foods do that and its perfectly conteracted by the bicarbonate buffer system.. thats what different foods does.. and therfore we have this system.. becuse our PH cant be alterd without severe effects! And we dont have any shortcomings fore bicarbonate.. its made frome Carbonic acids.. and its made by our cells.. how is a endproduct from cellular respiration! "The bicarbonate buffering system is an important buffer system in the acid-base homeostasis of living things, including humans. As a buffer, it tends to maintain a relatively constant plasma pH and counteract any force that would alter it. In this system, carbon dioxide (CO2) combines with water to form carbonic acid (H2CO3), which in turn rapidly dissociates to form hydrogen ions and bicarbonate(HCO3- ) as shown in the reactions below. The carbon dioxide - carbonic acid equilibrium is catalyzed by the enzyme carbonic anhydrase; the carbonic acid - bicarbonate equilibrium is simple proton dissociation/association and needs no catalyst. Any disturbance of the system will be compensated by a shift in the chemical equilibrium according to Le Chatelier's principle. For example, if one attempted to acidify the blood by dumping in an excess of hydrogen ions (acidemia), some of those hydrogen ions will associate with bicarbonate, forming carbonic acid, resulting in a smaller net increase of acidity than otherwise. This buffering system becomes an even more powerful regulator of acidity when it is coupled with the body's capacity forrespiratory compensation, in which breathing is altered to modify the amount of CO2 in circulation. In the above example, increased ventilation would increase the loss of CO2 to the atmosphere, driving the equilibria above to the left. The process could continue until the excess acid is all exhaled. This process is extremely important in the physiology of blood-having animals. It manages the many acid and base imbalances that can be produced by both normal and abnormal physiology. It also affects the handling of carbon dioxide, the constantly produced waste product of cellular respiration." http://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate_buffering_system "Bicarbonate is alkaline, and a vital component of the pH buffering system[3] of the human body (maintaining acid-base homeostasis). 70-75% of CO2 in the body is converted into carbonic acid (H2CO3), which can quickly turn into bicarbonate (HCO3−)." http://en.wikipedia.org/wiki/Bicarbonate "Carbonic acid is an intermediate step in the transport of CO2 out of the body via respiratory gas exchange. The hydration reaction of CO2 is generally very slow in the absence of a catalyst, but red blood cells contain carbonic anhydrase, which both increases the reaction rate and dissociates a hydrogen ion (H+) from the resulting carbonic acid, leaving bicarbonate (HCO3-) dissolved in the blood plasma. This catalysed reaction is reversed in the lungs, where it converts the bicarbonate back into CO2 and allows it to be expelled. This equilibration plays an important role as a buffer in mammalian blood." http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid That was the easy reading version.. if anybody need to read more about this and even have to know about intra cellular PH-regulation and others.. here is a short summary! http://www.anaesthesiamcq.com/AcidBaseBook/ABindex.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Before you all dismiss the idea, bear in mind current medical/nutrition advice is to INCREASE vegetable/fruit intake to 7~9 cup sized portions daily. Come to think of it, current medical/nutrition advice might not be the way to make a point on a forum primarily discussing LCHF-dieting. Last time I checked, that was not in line with the general recommendation at least. What effect does that have on acid balance? None whatsoever if we are referring to serum levels in healthy individuals with proper kidney function. Reduce salt intake to 5 g daily from average 9 grams daily, the result of that is to reduce chronic low level acidosis high salt intake creates. Again, we should think for a while about the context of our discussion. Sodium intake in regards to LCHF-diets is generally speaking a problem from the perspective of deficits not the opposite. It is hypocritical to suggest to people on the one hand they need to increase consumption of above ground vegetables while reducing high salt intakes and avoiding overconsumption of coke/colas while on the other hand not recognising the impact of these recommendations are compatible with the theory that excess consumption of acidifying foods without counterbalancing with potassium/magnesium rich vegetables leads to kidney damage. Agreeing to the hypocrisy. Not only because I take every chance I get to bash Coca Cola... The high salt intake worsens metabolic acidosis in patients with renal insufficiency. Salt is detrimental to the kidneys either by increased systemic and intraglomerular blood pressures or by pressure independent mechanisms of the tissue injury, which are mediated by a higher sodium concentration. Key part of that being "in patients with renal insufficiency". It is the same kind of logical fallacy that occurs when extrapolating conclusions regarding the lipid theory by observing patients with familial hypercholesterolemia or extrapolating conclusions in regards to protein intake/meat when observing rabbits consuming just that. We know the effects of regular coke drinking on bone health. It's absolutely true in the short term the kidneys sort out the problem but doing this every day over an extended period causes damage. So it boils down to a dose-response issue as everything else? Sure, you can overdose on anything if you set your mind to it, e.g. water. Having said that, renal capacity should likely need to be seriously overdosed to establish such damage. Quite the contrary, there are, current consensus on high dietary protein intake in regards to renal indicates nothing of that sort. One example: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/ And again, following a LCHF-diet does not automatically imply high protein intake. As already mentioned (in Swedish though), LCHF-diet is, unlike most ordinary diets, self regulatiing in that aspect as not only low carbohydrates but moderate protein intake is part of the successful puzzle. Activation of intrarenal renin-angiotensin system during metabolic acidosis. So? The world pandemic of Vitamin D deficit could possibly be explained by cellular inflammatory response activity induced by the renin angiotensin system. That is one hypothesis among many others and nothing conclusive or to be considered a causality. If anything, avoiding carbohydrate rich foods should perhaps be of primary interest for anyone aiming for minimizing inflammation and issues related to pro-oxidation like glycation. The shortage of magnesium is modern foods is part of the problem as low magnesium intake affects potassium absorption and both magnesium and potassium counterbalance the action of high salt intake and other acidifying foods. In addition to conventional factors contributing to acidosis, diet might influence acid-base homeostasis in RTRs. Higher intake of fruits and vegetables and lower animal protein intake is associated with less acidosis in RTRs. Again, renal transplant recipients (RTRs) is not to be considered the norm and this has no validity in regards to what we are discussing here, i.e. healthy people eating moderate amounts of protein. Finally, and to re-iterate, if anyone is worried about this matter, by all means increase your intake of green leafy vegetables etc. I will not stop you! I am just arguing that there is no need to worry about this when there are so many other things to worry about in this world that also is not relying on hypothesis extrapolated from studies based on sick/unhealthy people. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Extracellular acidosis is a novel danger signal alerting innate immunity via the NLRP3 inflammasome Acidity generated by the tumor microenvironment drives local invasion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Effects of alkali supplementation and vitamin D insufficiency on rat skeletal muscle.The abstract and introduction are available at the link. In conclusion, alkalinization of the diet with KHCO3 attenuated urinary nitrogen loss that accompanies a mildly acidic dietary load, suggesting that the net effect of KHCO3 on skeletal muscle may be muscle protein-sparing regardless of vitamin D status..............................Our findings lend support for alkali supplementation as a promising intervention to promote preservation of skeletal muscle mass, particularly in the setting of adequate vitamin D status. It shouldn't be that hard to work out that preserving and/or improving muscle function ultimately has a long term impact on weight gain/loss energy expenditure and mobility. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuchs Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 För min del märker jag stor skillnad när jag tar ett bashöjande pulver över tiden, tex http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/pascoe-ph-balans min hy blir renare, mina mörkblå ringar under ögonen försvinner och jag känner mig lättare i kroppen, starkare på träningen osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 The Acid-Alkaline Myth: Part 1 Do read the comments as well as what Chris Kresser has to say. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts