Jump to content

50 g protein är ju inget!

Elja

Recommended Posts

Har insett att jag har ätit för mkt protein tidigare. Jag som väger typ 51 (på 150 cm) och vill få bort lite flythjälp måste ju verkligen tänka mig för.

50 gram motsvarar ungefär ett ägg, 60 g ost, en halv avocado och 80 g kyckling. (Själv hade jag tagit en kycklingfilé på 130g, men fick ju ändra mig när jag kollade i matdagboken . :/)

Det där med handmetoden funkar helt enkelt inte för mig!

Känns knäppt, för att täcka mitt energibehov (eller lite mindre då) så måste jag äta ännu mer fett och jag ligger redan nu på mellan 75-80%.

Mer MBC får det bli antar jag...

• Like 2

Jag har samma problem som du, vi väger ungefär lika mycket. Detcär jättesvårt att inte översta protein, men inte så svårt som du beskriver. 100g kycklingfilé (rå) innehåller i mina tabeller 20g protein och ett normalstorlek ägg max 15g.

Jag har samma problem som du, vi väger ungefär lika mycket. Detcär jättesvårt att inte översta protein, men inte så svårt som du beskriver. 100g kycklingfilé (rå) innehåller i mina tabeller 20g protein och ett normalstorlek ägg max 15g.

Men hur mkt fett resp kolisar äter du?

Men hur mkt fett resp kolisar äter du?

Kolhydrater brukar landa mellan 5-10g, protein låter jag oftast gå upp till ca 60g eftersom det nästan är omöjligt att äta mindre om man äter två lagade mål mat. Och så toppar jag med 100-120g fett, eller mer när jag tränar.

Har insett att jag har ätit för mkt protein tidigare. Jag som väger typ 51 (på 150 cm) och vill få bort lite flythjälp måste ju verkligen tänka mig för.

50 gram motsvarar ungefär ett ägg, 60 g ost, en halv avocado och 80 g kyckling. (Själv hade jag tagit en kycklingfilé på 130g, men fick ju ändra mig när jag kollade i matdagboken . :/)

Känns knäppt, för att täcka mitt energibehov (eller lite mindre då) så måste jag äta ännu mer fett och jag ligger redan nu på mellan 75-80%.

Har du tänkt att hela ägget tex är protein? Det är det många som trott men det är mycket annat också i ett ägg som väger så ät du :)

Kyckling är väldigt proteinrikt. Byt det mot skinka så går proteinerna ner.

Ah, det har jag inte tänkt på. Ska försöka hitta någon skinka som inte är full av tillsatser, inte det lättaste här i Spanien...

Tack för tipset!

• 2 weeks later...

Men jag förstår nog inte riktigt. Om du vill begränsa ditt proteinintag till 50 g om dagen innebär det i praktiken att du i stort sett äter 10 E% protein. Det är väldigt lite, till och med om man titta på var Livsmedelsverket rekommenderar (10-20 E %). Beroende på om du tränar eller inte kan ju behovet av protein öka eller minska. Men att man inte skulle gå ner i vikt för att man äter för mycket protein har jag aldrig hört. Protein är ju ingen energikälla, det krävs ganska mycket för att kroppen ska använda protein som energi. Eventuellt överskott lagras inte i fettvävnaden som kolhydrater (och fett) gör.

Hur mycket energi (kcal) planerar du för varje dag, om du planerar detta? Fungerar det inte att äta tills du blir nöjd?

I min värld bör man inte äta mindre än 1700-1800 kcal eftersom det då är väldigt svårt att få i sig alla näringsämnen man får genom att äta varierad kost. Om man inte går ner i vikt av detta måste man istället öka på motionen (dvs förbränningen) och gärna styrketräna för att öka förbränningen i vila.

Om du äter 1700 kcal och går på SLV rekommendation av protein på 15 E% blir det ca 65 g protein. Om du styrketränar kan du säkerligen öka på detta till 85 g utan problem.

Men jag förstår nog inte riktigt. Om du vill begränsa ditt proteinintag till 50 g om dagen innebär det i praktiken att du i stort sett äter 10 E% protein. Det är väldigt lite, till och med om man titta på var Livsmedelsverket rekommenderar (10-20 E %). Beroende på om du tränar eller inte kan ju behovet av protein öka eller minska. Men att man inte skulle gå ner i vikt för att man äter för mycket protein har jag aldrig hört. Protein är ju ingen energikälla, det krävs ganska mycket för att kroppen ska använda protein som energi. Eventuellt överskott lagras inte i fettvävnaden som kolhydrater (och fett) gör.

Hur mycket energi (kcal) planerar du för varje dag, om du planerar detta? Fungerar det inte att äta tills du blir nöjd?

I min värld bör man inte äta mindre än 1700-1800 kcal eftersom det då är väldigt svårt att få i sig alla näringsämnen man får genom att äta varierad kost. Om man inte går ner i vikt av detta måste man istället öka på motionen (dvs förbränningen) och gärna styrketräna för att öka förbränningen i vila.

Om du äter 1700 kcal och går på SLV rekommendation av protein på 15 E% blir det ca 65 g protein. Om du styrketränar kan du säkerligen öka på detta till 85 g utan problem.

Du verkar snöa in dig på procentandelar. WHO rekommenderar 0.75g protein per kg kroppsvikt, vilket i detta fall är ~39g protein per dag. 60g protein är ~1,2g protein per kg kroppsvikt. Det finns inget behov av en specifik procent av protein.

Vad gäller MBC. Såvida du inte äter väldigt vitamin- och mineralrik mat i övrigt så föreslår jag inte att du fyller ditt intag med MBC.

Väger man 51 kg och är 150 cm över havet har jag väldigt svårt att se att man skall ligga på mininivå för en kolisätare!

För väger man så lite så lär inte fett vara det stora problemet utan avsaknad av muskler.. om man altså behöver bli av med bilringar och dyligt!

420698-640277952653024-1005421825-n_shri

...ibland undrar jag om begreppet "proteiner" i gram tolkas som "kött" gram !

Så sker ofta och beror troligtvis på alla dessa förenklingar som görs för att gemene man skall förstå, vilket ofta gör saker och ting mer komplicerade för andra. Kött och fisk etc. kallas för protein medan pasta, ris och potatis etc. kallas för kolhydrater. Detta funkar ju bra om man vill sköta kosten på ett mycket simpelt plan.

• Like 1

Margareta har gjort en översiktsbild, ibland undrar jag om begreppet "proteiner" i gram tolkas som "kött" gram !

Naturligtvis kan det vara så.

Men även om man räknar protein och inte kött, så har man som liten och nätt inte mycket att spela på om man skall hålla sig på 1g/kg kroppsvikt. Det är ju inte så att protein enbart finns i kött och ägg, det finns även i t.ex ost, baljväxter, LCHF-bröd och pålägg. Enligt tabellen ovan (som visserligen redovisar bara ca 0.8 g/kg kroppsvikt) skulle ju jag slå i taket redan efter två ägg till frukost och en liten biff på 120g till middag. Men jag vill ju ha lunch också...

• Like 1

Du verkar snöa in dig på procentandelar. WHO rekommenderar 0.75g protein per kg kroppsvikt, vilket i detta fall är ~39g protein per dag. 60g protein är ~1,2g protein per kg kroppsvikt. Det finns inget behov av en specifik procent av protein.

Nja, fast det finns ju ändå rekommendationer även när det gäller energiprocent protein. 0,75 g protein/kg kroppsvikt tycker jag låter väldigt lite. Speciellt om man har problem med att bygga muskler och lägga på sig lite kvalitativ massa. Många styrketränande personer som ändå kan väldigt mycket om näringslära äter snarare upp mot 2 g protein/kg kroppsvikt för att ha "byggmaterial" till musklerna. Att äta lite mer protein mättar också, och ger variation i kosten om man inte äter speciellt mycket kolhydrater. Det är inte farligt att äta lite mer protein, så länge man håller sig inom nämnda mängder. Att nästan enbart äta fett är ju inte heller så nyttigt i längden eftersom man missar massa näringsämnen och nyttigheter som finns i kött, fisk, ägg osv.

Jag tycker trådstartaren borde satsa på muskeltillväxt istället för att gå ner mer i vikt! :)

• Like 2

Nja, fast det finns ju ändå rekommendationer även när det gäller energiprocent protein. 0,75 g protein/kg kroppsvikt tycker jag låter väldigt lite. Speciellt om man har problem med att bygga muskler och lägga på sig lite kvalitativ massa. Många styrketränande personer som ändå kan väldigt mycket om näringslära äter snarare upp mot 2 g protein/kg kroppsvikt för att ha "byggmaterial" till musklerna. Att äta lite mer protein mättar också, och ger variation i kosten om man inte äter speciellt mycket kolhydrater. Det är inte farligt att äta lite mer protein, så länge man håller sig inom nämnda mängder. Att nästan enbart äta fett är ju inte heller så nyttigt i längden eftersom man missar massa näringsämnen och nyttigheter som finns i kött, fisk, ägg osv.

Jag tycker trådstartaren borde satsa på muskeltillväxt istället för att gå ner mer i vikt! :)

De ger procentuella rekommendationer för att gemene man skall slippa sitta och räkna på gram per X och hit och dit. WHOs rekommendation är inte mer än vad som behövs. Har man i syfte att styrketräna och bygga muskler så är det vettigt att öka till runt 1,5g protein/kg kroppsvikt. Att man konsumerar 2g protein/kg kroppsvikt är för att det är bättra att äta lite mer än som behövs än att råka få i sig för lite. Har man inte i syfte att gå ner i vikt utan håller en positiv energibalans så blir proteinbehovet för styrketränande lägre. 

Jag inser att jag läste trådstartarens inlägg lite flyktigt, vilket innebar att jag fokuserade på mängden protein och missade kommentaren om flythjälp.

Naturligtvis bör man inte gå ned i vikt när man redan väger så lite, jag håller med kommentarerna om att man bör satsa på mera muskler istället. Eftersom jag har ungefär samma mått som TS (om än en dryg tvärhand längre), så tycker jag mig kunna jämföra en smula med mig själv:

Jag har haft ungefär samma vikt sedan jag gick på gymnasiet (något som inträffade på den tiden då allt var pastellfärgat och hårsprayen såldes i storpack), med undantag av ett år som au-pair samt två graviditeter. Jag har aldrig strävat efter denna konstanta vikt, det är istället min kropp som har bestämt sig för att det är en vikt som den trivs med.

Men att jag har haft samma vikt betyder inte att jag hela tiden har sett likadan ut. Under perioder då jag tränat mycket har jag haft magrutor och minimalt med underhudsfett, och under andra perioder har jag varit "lös" i hullet och kläderna har känts för små. Japp, även när man bara väger dryga 50kg så kan man ha daller på höfterna. Men då är inte lösningen att minska i vikt, det är istället att behålla sin vikt eller kanske till och med att öka i vikt. knepet är att ersätta fett med muskler. Och för att bygga muskelmassa behöver man lite mer proteiner, precis som några i tråden redan nämnt. Fina bildexempel finns det också :)

Men att försöka ligga på 1g protein per kg kroppsvikt, det är svårt för oss "småttingar". Jag äter oftast mer, särskilt som jag inte har något problem med vikten.

Jag inser att jag läste trådstartarens inlägg lite flyktigt, vilket innebar att jag fokuserade på mängden protein och missade kommentaren om flythjälp.

Naturligtvis bör man inte gå ned i vikt när man redan väger så lite, jag håller med kommentarerna om att man bör satsa på mera muskler istället. Eftersom jag har ungefär samma mått som TS (om än en dryg tvärhand längre), så tycker jag mig kunna jämföra en smula med mig själv:

Jag har haft ungefär samma vikt sedan jag gick på gymnasiet (något som inträffade på den tiden då allt var pastellfärgat och hårsprayen såldes i storpack), med undantag av ett år som au-pair samt två graviditeter. Jag har aldrig strävat efter denna konstanta vikt, det är istället min kropp som har bestämt sig för att det är en vikt som den trivs med.

Men att jag har haft samma vikt betyder inte att jag hela tiden har sett likadan ut. Under perioder då jag tränat mycket har jag haft magrutor och minimalt med underhudsfett, och under andra perioder har jag varit "lös" i hullet och kläderna har känts för små. Japp, även när man bara väger dryga 50kg så kan man ha daller på höfterna. Men då är inte lösningen att minska i vikt, det är istället att behålla sin vikt eller kanske till och med att öka i vikt. knepet är att ersätta fett med muskler. Och för att bygga muskelmassa behöver man lite mer proteiner, precis som några i tråden redan nämnt. Fina bildexempel finns det också :)

Men att försöka ligga på 1g protein per kg kroppsvikt, det är svårt för oss "småttingar". Jag äter oftast mer, särskilt som jag inte har något problem med vikten.

Jag har ingen uttalad målsättning att gå ner i vikt! Men jag är redan ganska krallig (under fläsksvålen) och har inte för avsikt att bygga så mkt mer muskler heller.  

50 kg är ju såklart inte så mkt, men det är definitivt inte 150 cm heller ;)

Jag har ingen uttalad målsättning att gå ner i vikt! Men jag är redan ganska krallig (under fläsksvålen) och har inte för avsikt att bygga så mkt mer muskler heller.

50 kg är ju såklart inte så mkt, men det är definitivt inte 150 cm heller ;)

Bra det :)

Jag blev bara orolig att det skulle misstolkas som att jag hejade på en (osund?) viktnedgång. Men det verkar som om vi tänker på ungefär samma våglängd ;)

Jo, precis så var det! :)

Det finns åtminstone en hel planet kroppsbyggare som nog önskar att det vore på det viset. :) Då slapp somliga av dem äta 2-3 kg kött/dag inför tävling (som alltså inte är 2000-3000 gram protein utan normalt ca 400-500 gram.

Det finns åtminstone en hel planet kroppsbyggare som nog önskar att det vore på det viset. :) Då slapp somliga av dem äta 2-3 kg kött/dag inför tävling (som alltså inte är 2000-3000 gram protein utan normalt ca 400-500 gram.

Ja, fy attan! Jag tänker mig det på en tallrik framför mig (rått av nån anledning (det verkar väl tuffast?!)) - vilken mardröm!  :unsure:

• 3 weeks later...

När blev mer än 1g protein per kroppsvikt farligt och varför sträva efter mindre än 50g protein per dag?

Jag tror knappast du behöver vara rädd för protein utan du kanske borde äta mer protein istället.

Protein finns i mycket mer än bara kött och ägg.

Tycker du det är svårt att få i dig mycket protein och inte vill vräka i dig en massa kött av olika anledningar så kan du äta en stor burk kvarg på 500g och då får du i dig 60g protein på ca 325 kcal. Kostar bara 12-15kr.

Om du inte är rädd för lite sötningsmedel och blandar i ca 2 dl proteinpulver i kvargen så kan du få i dig 100g protein på ca 500 kcal och så smakar det som en efterrätt istället. mums :)

Kvarg innehåller dock ca 3,5g kolhydrater per 100g så är man jättepetig med det så kan man bara äta proteinpulver istället men det blir lite dyrare och jag gillar blandningen av kvarg och proteinpulver.

Det är väl olika för alla antar jag men jag tränar några gånger i veckan och äter runt 200g protein per dag och jag mår inte dåligt av det, snarare tvärt om.

• 1 month later...

Det är bara en myt att protein är farligt. Kroppen består ju till stor grad av protein. Det är värre att få för lite protein än för mycket. 

Artikel om protein-myten:

The Protein Myth - Is Too Much Protein Bad For Your Bones and Kidneys?

http://authoritynutrition.com/is-too-much-protein-bad-for-you/

In my opinion, the idea that protein is harmful to humans is one of the more ridiculous myths out there.

Our species evolved as meat eaters, not to mention the fact that we’re literally made of meat.

How could something we’re made of be bad for us? It just doesn’t make sense.

At the end of the day, there is no evidence that a high protein intake causes harm and plenty of evidence showing benefits. If you have healthy kidneys, then it’s probably best to err on the side of a higher protein intake, rather than lower.

For the majority of people, there is no reason to be concerned about the exact number of grams of protein in the diet.

If you eat healthy, unprocessed animal foods every day, then your protein intake should automatically land in a safe and healthy range.