CocoSoff Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag är ofta på resande fot, ska snart iväg till Italien vilket är landet där jag sist tappade kontrollen över mina matvanor. Pizza, pasta, bröd... Jag vill ju egentligen äta det de äter i landet jag besöker men samtidigt inte trilla dit igen. Visst finns det en del alternativ i Italien men pizzan liksom... den är svår att låta bli. Hur gör ni? Skrev nyss ett inlägg på min reseblogg om det. Läs om ni vill . http://www.coconutsandskylines.se/lchf-och-italien/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 "Problemet" är att det finns så otroligt mkt god mat i Italien!!! il primo och desserten........ Om ditt sällskap äter pasta/risotto kan du ju ta en antipasta med olika charkuterier eller insalata di mare - olika skaldjur, mums! För min egen del kan jag ha ljuvliga (mar)drömmar om spaghetti alle vongole in bianco och napolitanska pizzor... Så länge de bara finns i mina drömmar är det väl ok vete sjutton om jag någonsin klarar ett besök utan att falla för frestelserna?! Möjligen om jag har sällskap av en fanatisk LCHFare Eller stannar där vääldigt länge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Öhh, du behöver inte en guide/översättare på Italienresan??? Jag är billig - bara resan och MAAT i lön 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Har de inte något som allas för "antipasti" i Italien ? Det är väl närmast LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 antipasti är olika förrätter det kan vara mkt olika rätter men något som finns på de flesta restauranger är just blandade charkuterier "antipasto misto" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Öhh, du behöver inte en guide/översättare på Italienresan??? Jag är billig - bara resan och MAAT i lön Haha! Det låter som att du ändå kan bli lite dyr i "lön" . Tack för tipsen i alla fall. Har de inte något som allas för "antipasti" i Italien ? Det är väl närmast LCHF? Jo, det finns en del att hämta där som liknar LCHF och är mumsigt. Min svaga punkt är dock allt det andra som får mig att dregla (i matväg då) . Tycker att det är trist att resa utan att "få lov" att smaka på allt man vill. Samtidigt vet jag ju vad kolhydraterna gör mot mig. Kluvenhet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag bodde och arbetade i Bologna i 1 1/2 år. Där kan du äta mat i världsklass och hur nyttigt du vill! Jag har besökt stallar där de har korna till Parmesanosten, de får bara foder som för 100 år sedan. Det var inte mer än 20 kossor på den lilla gården. Jag har varit med och ystat Parmesanosten, inga konstigheter där. Vasslen som blir över matas till grisanra och sätter smak på skinkan. Och varje region är en guldgruva med egna rätter. Jag har varit med och stoppat korv och tagit hand om ett par grisar från en liten gård. Jag stoppar ibland Salsiccia här hemma, bara grovmald karré+späck+salt+vitt vin+lite vitlök, hur naturligt och gott som helst! Visst är en riktig italiensk pizza god, men det finns mycket annat. Och riktig pizza hittar man i Neapel (där har jag inte varit). Men precis som här finns storskaligt skit, men man får välja. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Exakt som Stroker sager! Och man är verkligen stolt för sina lokala maträtter/produkter! samtidigt finns det nog inte många länder med lika hänsynslösa skandaler och dåligt tillverkad, massproducerad mat! Italien, motpolernas land. Inget lagom där inte! :wub: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Visst är en riktig italiensk pizza god, men det finns mycket annat. Och riktig pizza hittar man i Neapel (där har jag inte varit). Så om jag ska "synda" så får det kanske bli i Neapel... för vi stannar nog till där. Annars ska jag försöka stålsätta mig och hitta produkter som passar mig! Italien bjuder ju på andra glädjeämnen än mat dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngaren Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Älskar pizza men gjorde så här på Sicilien senast: Beställde in en pizza frutti di mare. Skrapade av ovanmätet (ost, tomater + "havets frukter") och åt upp det. Lämnade alltså själva pizzabrödet kvar på tallriken. Närmare LCHF kan man nog inte komma i Italien...eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Den napolitanska pizzan ör enorm men florstunn och tomatsåsen är gjord på solmogna tomater, mozzarellan kommer från vattenbufflarna och är alldeles dagsfärsk. Första ggn jag fick in en pizza trodde jag att minst hälften skulle bli över men den smälte i munnen och var verkligen ljuvligt god 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Älskar pizza men gjorde så här på Sicilien senast: Beställde in en pizza frutti di mare. Skrapade av ovanmätet (ost, tomater + "havets frukter") och åt upp det. Lämnade alltså själva pizzabrödet kvar på tallriken. Närmare LCHF kan man nog inte komma i Italien...eller? Haha! Nä, det låter som en bra idé... MEN... Den napolitanska pizzan ör enorm men florstunn och tomatsåsen är gjord på solmogna tomater, mozzarellan kommer från vattenbufflarna och är alldeles dagsfärsk. Första ggn jag fick in en pizza trodde jag att minst hälften skulle bli över men den smälte i munnen och var verkligen ljuvligt god ...här har vi kluvenheten igen. Jag får helt enkelt låta stunden och dagsformen avgör tror jag ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Kommer du till Neapel så skall du ju där äta en riktigt pizza om det så är det enda avsteget du gör i år. Och kommer du till Bologna så åk utanför staden till en liten restaurang på landet och ät tortellini in brodo (hemgjorda små unerbara trotellini fyllda med skinka serverad i god hemlagad buljong och så river man parmesanost ovanpå!!!). Mat är nog Italiens egentliga religion. Du behöver ingen tolk men du bör veta lite om hur man beställer. Vill du ha tillbehör till köttet/fisken så måste du beställa det! Annars får du bara en tallrik med tex kött! Så beställ contorni dvs tillbehör. Grönsaker, pommes (skojjar) eller vad du vill ha. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Hehe, kan bara tänka på olika maträtter just nu......... Men, ska du göra ett avsteg med pasta så ät spaghetti alle vongole Nej, allvarligt talat, kött, fiskrätter finns hur många och hur goda som helst. Och med en contorno, som stroker sa har du den bästa lchfmat som finns. Italien är nog ett av de ställen i världen där du kan verkligen kan äta nyttig mat utan att behöva krångla och be dem ändra i rätterna. Inte massa mjölsåser och ihopgeggade rätter som man inte vet vad det finns i. Bara håll dig till secondo piatto + contorno och ett gott glas vin! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Superbra med alla tips, tack ! Jag hittade dessutom en guide för italienska menyer... typ vad antipasto, secondo piatto osv är. För det där tycker jag är helsnurrigt också. Om någon annan undrar: http://allaboutrome.wordpress.com/2007/06/20/konsten-att-bestalla-ratt-pa-en-italiensk-restaurang/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Det är väl inte snurrigt! Bra i stället att man kan välja precis vad man vill äta! Så slipper man be dem ta bort ris/pasta t ex och man kan be om en extra stor sallad t ex utan att någon tycker man är knäpp. Helt perfekt för lchfare! Tycker det är mkt snurrigare när man serverar en köttbit med pasta vid sidan om!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Planera ev avsteg. Ex. det är ok med en pizza i Neapel. Ta bort tabu, känslor av misslyckande genom att planera och fatta beslut innan du hamnar i en jobbig situation. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Glädjande nog så pratade jag med systern, tillika resesällskapet, idag och kors i taket, hon sa att hon börjat äta LCHF under helgen och tänkte åka till Italien tillsammans med mig som just detta (nybliven LCHF:are). Jag blev väldigt glad! Inte bara för att det blir så mycket lättare i Italien utan för att hon också snart kommer att märka fördelarna med LCHF. Hon verkar redan positivt överraskad . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 I Italien beställer man ju maten mycket mer i delar än i Sverige. Om man håller sig till antipasto, secondo, och contorno så blir det LCHF nästan utan ansträngning. Primo är ofta pasta eller risotto, så den kan man ju hoppa över. En typisk beställning för min del är en fisk-secondo med en insalata mista. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ciccoli! Italienarnas variant på grissvålar, gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Det blir till att skriva ner en massa saker härifrån innan tisdag då jag åker märker jag. Perfekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Stroker, vaddå ciccoli??? det har jag missat under alla mina italienska år! Berätta mer!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Man skär grisspäck i små kuber och kokar sakta över eld i åtta timmar så att allt ister blir flytande. Sedan silar man ifrån istret och sparar det till fritering, stekning bak etc. Alla brynta urkokade fetttärningar kryddar man med lite peppar och salt och lägger i en liten press. Så pressar man ur det sista flytande istret. Då får man något som ser ut som en Toscatårta av grissvål! Jättegott som snacks! Jag och kompisar (La acedemia della colestorolo) i Bologna (där äter man rejäl fet mat och ingen "medelhavsdiet") kokade ister och stoppade korv i två dagar (två stora nyslaktade grisar) för några år sedan. Underbart! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Ah, underbart! Har gjort fettgrevar här i Sverige, jättegott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 De har ju massor av charkuterier och ostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Stroker, tyvärr äter man i gemen inte särs bra mat i Italien nu för tiden! I Bologna dessutom finns nog traditinellt den sämsta maten - kritvitt bröd, massor av pasta. Barn o ungdomar äter godis i massor och Kinder mellanmål!!! När jag bodde i Italien på 70-80talen såg man inte fetma. Det fanns någon här o där, som han som sjöng opera på arenorna runt om i europa när italien spelade i vm eller olympiad o liknande. Han minns jag från hemma från TV (dog ganska ung i hjärtinfarkt) Minns någon honom? Hans röst hördes över hela arenan och genom TVn ut i hela europa...... Sedan mitten av 90-talet framåt har fetman eskalerat värre än i något annat land! Nu ser man massor av barn som är skrämmande feta..... Värst viktutveckling av alla europeiska länder har jag hört!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Jag bodde i Bologna 1999-2001. Du har nog rätt generellt, tyvärr. Men om man vill och vet var man skall söka finns hur mycket god mat i världsklass som helst. Min kompis i Bologna har aldrig i hela sitt liv ätit på Mc Donalds, det är en princip för honom. Traditionen i Bologna är mycket fett med mycket kolhydrater. Inte så bra men bättre än modern snabbmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 Så är man då i packar-tagen och åker mot Sorrento tidigt i morgon bitti. Tack igen för alla svar, tar med mig allihopa. Jag avlägger rapport här eller på min blogg när jag kommer hem igen. :-) Ciao! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Buon viaggio!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts