Tuva82 Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en vettig förklaring... Äter inte strikt lchf, men försöker främst att undvika spannmål och socker (har tyvärr lite dålig karaktär). När jag har varit på fika/kalas med ex. frallor, något sött, kaffe mår jag ofta riktigt dåligt. Känner mig illamående, trött, ibland yr resten av dagen. Huvudet känns som en svamp. Trodde att det kunde vara blodsockret som blev för högt (drabbades av grav.diabetes under min andra graviditet), men jag mår så här trots normala blodsockernivåer. Självklart ska jag undvika att äta detta eftersom kroppen uppenbarligen inte mår bra av det, men jag hade ändå velat veta vad det är som händer i kroppen och om det är andra som får liknande "symtom"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Du tror inte att det är något födoämne däri som du inte tål/allergisk emot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Jag fattar inte att du utsätter dig för att äta dessa saker. Säg att du inte tål kolhydrater är det någon som protesterar så fråga om dom säger samma sak till nötallergiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 Gluten allergi/intolerans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 3, 2013 Share Posted May 3, 2013 För säkerhets skull kanske du ska be att få kolla ett långtidssocker = HbA1c, eftersom du drabbats av diabetes under graviditet så kan det ligga på gränsen att vara för högt, mota Olle i grind, så att säga, med att starta en kolhydratsfattigare levnadsstil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Det behöver inte vara något fel utan kan betyda att du är känslig. Jag brukade må så här när jag åt precis det du beskriver. Jag är kolhydratkänslig och var sockerberoende! Nu på LCHF så mår jag aldrig dåligt längre. Läs Sockerbomben av Bitten Jonsson den beskriver mycket bra hur och varför man kan må dåligt av den mat du beskriver! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Jag har ätit LCHF i många år, om jag någon gång gjort som du - på fest t.ex. har precis samma fenomen hänt mig. Det är lätt att avstå när man känt på den känslan, när sockret rusar rätt upp i hjärnan och man mår riktigt dåligt. Det känns som att bli "full" på socker. Dock experimenterade jag för någon vecka sedan då jag skulle på stora festligheter. Jag laddade med extra mycket fett innan festen, och märkligt nog verkade inte kroppen reagera på samma sätt den gången. Men, varför så... ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en vettig förklaring... Äter inte strikt lchf, men försöker främst att undvika spannmål och socker (har tyvärr lite dålig karaktär). När jag har varit på fika/kalas med ex. frallor, något sött, kaffe mår jag ofta riktigt dåligt. Känner mig illamående, trött, ibland yr resten av dagen. Huvudet känns som en svamp. Trodde att det kunde vara blodsockret som blev för högt (drabbades av grav.diabetes under min andra graviditet), men jag mår så här trots normala blodsockernivåer. Självklart ska jag undvika att äta detta eftersom kroppen uppenbarligen inte mår bra av det, men jag hade ändå velat veta vad det är som händer i kroppen och om det är andra som får liknande "symtom"? När du skriver att du har normala blodsockernivåer, hur nära efter maten har du då mätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en vettig förklaring... Äter inte strikt lchf, men försöker främst att undvika spannmål och socker (har tyvärr lite dålig karaktär). När jag har varit på fika/kalas med ex. frallor, något sött, kaffe mår jag ofta riktigt dåligt. Känner mig illamående, trött, ibland yr resten av dagen. Huvudet känns som en svamp. Trodde att det kunde vara blodsockret som blev för högt (drabbades av grav.diabetes under min andra graviditet), men jag mår så här trots normala blodsockernivåer. Självklart ska jag undvika att äta detta eftersom kroppen uppenbarligen inte mår bra av det, men jag hade ändå velat veta vad det är som händer i kroppen och om det är andra som får liknande "symtom"? Man måste ha klart för sig att OM kroppen ställt om till fettdrift, dvs ketoanpassats, så är det ju så, dvs kroppen förväntar sig fett och ställer således om till det. Glykolytisk anpassning (sockerdrift) å andra sidan underlättar, i normalfallet, behandlandet av kolhydratrika livsmedel. Sockerdrift vs fettdrift är två helt olika typer av djur genom att de biokemiska vägar som används i kroppen är olika och detta inverkar på enzymproduktion och -aktivitet. Skrev följande för ett tag sedan och även om det handlade om olika typer av (inbillad/feltolkad) födoämnesintolerans så hoppas och tror jag det kan vara av intresse för att gynna förståelsen av vad som händer i kroppen. http://forum.kostdoktorn.se/topic/199-vad-vet-ni-om-gluten/#entry2106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva82 Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 Tack för alla svar! Tror inte att jag har någon allergi, men någon form av överkänslighet verkar det ju vara. Ja, varför utsätter man sig för detta? Vissa perioder klarar jag att vara ganska strikt och andra slarvar jag ganska mycket. Egentligen är jag övertygad om att jag inte bör äta bl.a. mjöl och socker och att stora intag av detta har orsakat mina problem (förutom grav.diabetes: ulcerös kolit, trötthet/depression, eksem). Har svårt att motstå och en sambo som äter "vanlig kost". Tycker också att maten blir ganska dyr (och ja, jag vet att det är värt det), men då snålar jag på maten och går ner för mycket i vikt istället. Långtidssockret har de kollat - det var bra. Blodsockret mäter jag ca 1 h efter måltid. Sockerbomben reserverad på biblan, tack för tipset! Jag tror också att kroppen ställer in sig efter kosten och blir mer känslig när den plötsligt utsätts för något, men såhär mådde jag innan jag började äta färre kolhydrater. Lite skönt att höra att fler mår såhär, så att det inte bara är inbillning. Måste nog acceptera att jag helt enkelt inte ska äta vissa saker om jag inte ska riskera fler sjukdomar (möjligtvis lite hypokondriskt men säkert inte orealistiskt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts