Elias Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, jag undrar vad det finns för erfarenheter här och vad det finns för vetenskapliga undersökningar angående lågkolhydratkost under graviditeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrs-Alex Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej! Är gravid (med första barnet) i vecka 7 och min plan är att fortsätta att äta enligt LCHF. Men jag undrar vad man kan äta för att förebygga förstoppning (då jag hört att det kan uppkomma under graviditeten). I andra forum så rekommenderar de katrinplommon, torkad frukt m.m, men det vill jag inte stoppa i mig. Har du något tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej! Är gravid (med första barnet) i vecka 7 och min plan är att fortsätta att äta enligt LCHF. Men jag undrar vad man kan äta för att förebygga förstoppning (då jag hört att det kan uppkomma under graviditeten). I andra forum så rekommenderar de katrinplommon, torkad frukt m.m, men det vill jag inte stoppa i mig. Har du något tips? Jag kan rekommendera dig att använda kokosolja i matlagning och i kaffe/te. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej,jag undrar vad det finns för erfarenheter här och vad det finns för vetenskapliga undersökningar angående lågkolhydratkost under graviditeten? Hej! Det finns inga vetenskapliga undersökningar gjorda. Dock verkar det i praktiken fungera fint, många har rapporterat fina resultat. Min dotter är ett sådant exempel. Man kan diskutera hur strikt det är klokt att vara, men antagligen är det bäst att äta ganska varierat med gott om grönsaker, rotfrukter, nötter och bär utöver allt annat. Man kan också med säkerhet säga att många idag får besvär av för mycket kolhydrater under graviditeten. Åtminstone för mycket dåliga kolhydrater. Onödigt stor viktökning, högt blodtryck under graviditeten, graviditetsdiabetes och antagligen graviditetsförgiftning lär till stor del bero på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NinaM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jeg er også meget nysgerrig på folks erfaringer med LCHF og graviditet. Jeg har spist LCHF kost i snart et år, og vi er netop gået i gang med at prøve at få nr. 2 barn. Jeg håber, at jeg kan fortsætte med LCHF gennem hele graviditeten, men er lidt spændt på, hvordan jeg klarer morgenkvalmen... Under min første graviditet, var det eneste, der virkede, kiks med masser af sukker og det vil jeg naturligt nok ikke spise denne gang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har 3 barn varav det sista ett "LCHF barn" Jag hade enbart positiva erfarenheter av att äta liberal lchf under graviditeten. Mindre kramper som halsbränna, illamående, svullnad etc, jag var väldigt smidig och rörlig genom hela tiden. bebisen var helt perfekt och låg viktmässigt precis på normal kurvan, mina 2 andra flickor har varit något större vid födseln. jag åt en vanlig lchf kost med lite mer rysk yoghurt och bär, nötter och någon enstaka banan. jag åt obegränsat med grönsaker. Jag gick inte upp i vikt under graviditeten utan det jämnade ut sig. fråga om det är något annat du undrar över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlene Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ang förstoppning så tror jag på att dricka mycket vatten och att äta kål i alla dess former. Är du duktig på att dricka vätska så kan du även äta hela linfrön. Kokosolja hjälper bäst mot förstoppning om du tex äter det mellan måltider tex i en kopp örtte eller bara som den är. Har två barn varav nr 2 är "bakad" på liberal lchf. Han kom ut vägandes 15 gram mer än sin storasyster, samt även 1,5 cm längre. Ingen större skillnad m.a.o. Att äta som Andreas säger "riktig mat" under graviditeten anser ju jag vara absurt att det skulle kunna skada barnet på något sätt; att äta fler grönsaker men skippa vetemjölet och sockret ger ju bara fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godisgrisen Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Hej Samma erfarenhet som marsali. Jag åt ganska strikt med undantag för några avsteg. Något som fungerar fint mot förstoppning är kokosolja i ljummet vatten (ca 37C). Det kan bli ganska laxerande. Om du behöver ta järntabletter är niferex järntabletter laxerande. Men ljummet vatten ca 0,5l med nån msk kokosolja i är oslagbart! Lycka till med din graviditet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Här är en som ätit LHCF hela graviditeten. Idag har jag 40 + 1 och jag har mått helt superbra jämfört med tidigare graviditeter. Det här är min åttonde graviditet. Och snart stundar min fjärde förlossning. Den här gången har jag inte haft illamående och orkeslöshet som tidigare gånger. Jag kunde rentav jobba under de värsta veckorna! Ingen hyperemes. Dessutom ingen svullnad, inget förhöjt blodtryck, inte upp och kissa stup i kvarten under natten, inte behövt sova elva-tolvtimmars nätter. Helt skönt med andra ord 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts