Jump to content

Vasaloppet på LCHF-kost

Tobbe

Recommended Posts

Jag har de senaste 10 åren sysslat med att ställa upp i olika typer av uthållighets idrotter/tävlingar. Men även tränat en hel del styrka på gym. Som så många andra inom gebitet, har jag utsatt mig för kolhydratladdningar samt fyllt på under loppen med massor av snabba kolisar. Sedan 6 månader tillbaka har jag gått över till moderat LCHF kost. Har enbart upplevt possitiv påverkan av det på min träning! Jag har ökat min vikt i muskler, minskat underhudsfett och kan träna längre utan att bli trött! Min anledning av att äta mindre kolhydrater är inte viktrelaterad (har alltid varit smal) utan anledningen var att jag hade en mycket orolig mage (gasig) samt att jag var väldigt påverkad av mina toppar och dalar i blodsocker (blev trött och höll på att somna om jag inte fick snabba kolisar). Nu står jag dock inför min första stora utmaning. Första söndagen i Mars skall jag köra Vasaloppet för 9 gången, men första gången som LCHF:are! Trotts mina possitiva upplevelser under träning, finns ett tvivel hur jag skall klara loppet. Jag vill ju dessutom göra en bra tid. Ca 6,5 timme. Jag skulle gärna vilja att någon som gjort någon uthållighetstävling typ Vasan, Vätternrundan, Triatlon etc på LCHF kost delar med sig sina erfarenheter. Laddade ni innan med fett? Vad hade ni med er under loppet? Eller gör ni som Colting och använder olika typer av kolhydrater just under själva loppet?

• Like 1

Mitt inlägg blev lite lång och rörigt så jag börjar med att sammanfatta om man inte orkar läsa hela: LCHF för lång-distans är det bästa för mig. Läs Jonas Bergqvists bok som heter LCHF & Träning... några kolhydrater innan ett långlopp dör man inte av :)

Jag står lite i samma situation som du. Har kört strikt LCHF i ca ett år nu, men det längsta jag har tävlat är ca 3 timmar. Min nästa utmaning är Great Wall Marathon (världens tuffaste menar vissa). Jag var mycket skeptisk till att äta någon form av kolhydrater då jag tyckte jag presterade så bra. Men efter att ha läst "LCHF & Träning" av Jonas Bergqvist provade jag äta lite kolhydrater kvällen innan ett långt träningspass (löpning). Jag upplevde att de brantaste stigningarna var lite lättare och mina tider på min träningsslinga blev bättre. Under tävling har jag provat både med och utan sportdryck. De flesta gånger jag har provat har sportdrycken känts som sirap och jag har varit tvungen att dricka stora mängder vatten  för att bli av med allt slem som bildas i munnen och jag har i bästa fall klarat mig från håll. Men någon gång har sportdrycken varit väldigt lätt-drucken (Dalberg tror jag den hette). Eftersom jag inte sprungit lopp mycket längre än två timmar är det i princip bara spurten jag känner skillnad på. Och i de fall där jag tycker att det blir en bättre skillnad med sportdryck (mot ingen skillnad alls) är när partiet innan jag dricker har varit riktigt tufft.

Jag är löpare och kör LCHF. I fjol sprang jag lidingö ultra 50 km och hade samma funderingar som du innan loppet. Men jag åt vanligt dagarna innan och ägg och bacon till frukost. sprang hela loppet endast drickande vatten och slutade på en 17e plats. 

min mage var helt perfekt under hela loppet samtidigt som jag sprang förbi en del som behövde gå på toa.

för kortare distanser funkar lchf också bra tycker jag. 

• Like 1

Guest Katarina101

Jag åkte Vasaloppet förra året på min bästa tid hittills. 7.04. (Står i 7:e startled så det är inte SÅ himla dåligt). Laddade med en potatis och en dl ris som tillägg till maten på eftermiddagen innan loppet. Till frukost åt jag pannkakor på ägg, grädde och fiberhusk och åt turkisk yoghurt med bär. Grädde till kaffet. Var själv orolig innan loppet eftersom jag alltid kolhydratladdat, men en sak är säker så här efteråt - kommer aldrig mer att åka Vasaloppet laddad med kolhydrater - det är att göra sig själv en björntjänst. Under loppet tog jag inte alls slut som jag brukar, det var bara att åka och fick inte ont i kroppen som jag brukar få när glykogenet är slut. Återhämtade mig också snabbare efter loppet. Drack blåbärssoppa från Evertsberg och framåt men kommer nog att vara ännu mer restriktiv med den nästa gång - jäklar vad sött det var, mådde inte så bra av den och jag tror faktiskt inte att jag hade behövt den. 

• Like 1

Man får se upp att man inte blir lös i magen när man äter kolhydrater strax innan/under ett lång lopp.

Jag har inte märkt något, min mage funkar fint på 20-40gram extra kolhydrater kvällen innan tävling. Jag rekommenderar att man skall prova innan träning först för att se hur man reagerar.

Kolhydratladda är nog dumt, men att äta lite extra kolhydrater innan ett långlopp borde ju fungera fint. Testa dock på träning först - att ändra kosten samma dag som ett långlopp kan sluta rätt så dåligt :)

Själv skulle jag nog inte ändra speciellt mycket alls. Äta lite mer av allt dagen innan kanske.

Intressant tråd! Jag håller inte på med uthållighetsidrotter utan mest gymrelaterade aktiviteter. Men jag har experimenterat en massa vad gäller glykogen etc. Har skrivit en del om detta annorstädes här på forumet men i korta drag så har jag inte stött på någon som helst anledning att ladda med kolhydrater. Under mitt experimenterande så ledde större doser av kolhydrater enbart till att jag störde min fettanpassning. En period provade jag också att "fylla på" efter träning med väldigt små doser ca 20-30 gram kolhydrater men jag märkte inget positivt av det.

Förstår inte ens i teorin det här med TLCH ("train low compete high" kan du googla på för mer info) så jag är väldigt intresserad av att höra mer om detta och då praktiska erfarenheter.

Tycker du har lite snävt med tid fram till loppet för att göra mer långtgående experiment men annars är det vad jag skulle ägna mig åt om jag var du. Se hur din kropp reagerar så att du dels vet hur du svarar/om det är någon idé och så att du doserar rätt och inte kraschar lagom till start...

Jag har inte märkt något, min mage funkar fint på 20-40gram extra kolhydrater kvällen innan tävling. Jag rekommenderar att man skall prova innan träning först för att se hur man reagerar.

Du upplever alltså en skillnad när du laddar på den mängden? Har du testat både nedåt och uppåt för att se hur det diffar och om du reagerar annorlunda?

Tillägg: Jag har själv inte märkt någon förbättring av att "fylla på" efter träning med små mängder kolhydrater (ca 20-30 gram) och när jag testade med högre doser så rubbade jag bara fettanpassningen. Den främsta prestationseffekt jag fått var den jag upplevde ca 3-4 månader in vid initial anpassning. Först då kände jag att jag hade både maximal ork i gymet och mer "tryck" i musklerna. 

För några år sedan åkte jag halvvasan på strikt lchf. Jag hade då följt lchf i drygt ett och ett halvt år och ville verkligen prova utan den kolhydratladdning alla propagerade för. Var lite orolig innan men läste runt och hittade stöd i några artiklar. Läste om Colting och en norrman som åkt med liknande kost, det här var några år innan Ferry.

Frukost med bacon, ägg och grädde, vatten och nötter under tävlingen fungerade utmärkt. Jag är motionärsåkare, orkade åka i min takt, ökade lite på slutet, och kände mig stark när jag kom i mål. Återhämtningen gick snabbt inga besvär. Dotter skickade med några sockerstinna "bars" men de fick ligga orörda.

Har alltså enbart positiva erfarenhet.

Körde dessutom på Kuzmin sicklade skidor med tejp, fungerade också bra.

• Like 1

Du upplever alltså en skillnad när du laddar på den mängden? Har du testat både nedåt och uppåt för att se hur det diffar och om du reagerar annorlunda?

Tillägg: Jag har själv inte märkt någon förbättring av att "fylla på" efter träning med små mängder kolhydrater (ca 20-30 gram) och när jag testade med högre doser så rubbade jag bara fettanpassningen. Den främsta prestationseffekt jag fått var den jag upplevde ca 3-4 månader in vid initial anpassning. Först då kände jag att jag hade både maximal ork i gymet och mer "tryck" i musklerna. 

Ja det gör jag. I vanliga fall kanske jag äter ca 10g på en hel dag, äter jag upp mot 40g extra kvällen innan upplever jag en förbättring. Det är just vad du beskriver som "tryck" jag också upplever. Kommer det ett hårt parti med backar mot slutet orkar jag trycka på utan att benen blir stumma. Jag tycker faktiskt att skillnaden är påtaglig.  Att jag äter ca 10-20g kolhydrater om dagen i vanliga fall är jag är jag relativt säker på, men om jag äter 20g eller 50g extra kvällen innan vet jag faktiskt inte lika säkert, har aldrig vägt utan brukar göra typ en efterrätt med bär och grädde samt äta paranötter och mandlar tills jag blir mätt.

Jodå, 20 gram blir väldigt strikt om man ska prestera över ett vasalopp, bra jobbat lasse!

Jag har ingen erfarenhet alls av idrott, träning eller vasalopp. Men jag tycker i alla falla inte att 20g kolhydrater är strikt LCHF. Det är i min värld kopplat till vad man faktiskt äter inte vad man gör på fritiden... LCHF, ja, men inte speciellt strikt...

• 1 month later...

Hej Igen!

Eftersom det var jag som startade denna tråden, vill jag börja med att tacka alla som bidraget
med tankar och erfareheter! Utifrån era synpunkter bildade jag mig en egen
strategi inför Vasaloppet. Mina erfarenheter vill jag nu dela med mig av:

Mina funderingar var om jag skulle köra linjen ”Train low race high” eller om jag skulle helt
skippa både uppladdning med kolhydrater och att inte inta några kolhydrater
under loppet.

- Jag bestämde mig för att testa i ett sk. Seedningslopp några veckor innan Vasaloppet (som var 42
km), hur det skulle vara att åka utan intag av kolhydrater!

Jag åt precis som vanligt (LCHF) dagen innan loppet. På morgonen vid 05:00 åt jag frukost precis
som vanligt bestående av omelett och fet yoghurt. Starten gick vid 11-tiden så
jag hann med även ett par Colting pankakor med vispgrädde någon timme innan
start. Under loppet drack jag enbart vatten. Jag kände mig mycket pigg under loppet
ända till ca 5 km återstod. Då hade jag varit ute i drygt ca 2,5 timmar. Körde i
mål strax efter 3 timmar och kände att jag nog kunde kört på lite bättre om jag
haft mer energi. (Missade att seeda ner mig till led 6 i Vasan med endast 2
minuter!)

Nu var det bevisat att jag klarade denna typ av lopp utan extra kolhydrater, men ett visst
tvivel för hur det skulle gå på dubbla sträckan i Vasaloppet…

Jag beslutade att sista veckan innan Vasaloppet ”strikta till” min kost och minska ytterligare på
kolhydrater och att  min ”laddning”skulle bestå av extra fettintag veckan innan.

Dagen innan Vasaloppet åt jag lite större och fler portioner, men enl LCHF.

Här vill jag säga att jag har aldrig mått bättre innan ett Vasalopp (har kört 9 st). Tidigare år
har jag ju kolhydratladdat massivt med både mat och sk carboloader. Det har
resulterat i rejält körig mage och ett ständigt springande på toa.

På loppet tog  jag med mig 2 dl grädde samt små portionsförpackningar av mjukost. Åt och drack lite av detta vid varje kontroll
plus drack vatten och buljong. Hurvida min kropp kunde ta upp energin från
detta och tillgodogöra sig det under loppet, vet jag inte.  (I min lilla väska fanns även ”nödlösningar” i
form av de traditionella kolhydrats geler som brukar intas vid denna typ av lopp)

I 6 mil av loppet kände jag inget behov av att tillföra mer energi än ovanstående. Därefter kom
en period då jag började markant att tappa energi, jag märkte att folk började
köra om mig. Jag tog ett snabbt beslut att ta till min nödlösning! Detta
innebar att jag de sista 3 milen gick ”all in” på de kolhydrater jag hade med
mig och blev erbjuden vid vätskekontroller. Orken kom tillbaka och jag kan se
på min åkprofil att jag inte tappade allt förmycket placeringar när jag väl
gick i mål. Jag gick i mål på en placering 6300 utav 14 000 och en tid på
7 timmar och 37 minuter. Jag är nöjd med det! Det är min bästa placering hittills.

Det finns även ett mycket intressant inlägg på Jonas Coltings blogg om en kille som kört
enligt principen ”Train low race high” Dvs intaget en del kvalitativa
kolhydrater innan loppet och sedan laddat in rejält under loppet. Inte helt
jämförbart men mina erfarenheter, då den killen ligger på elitnivå. Jag är en
motionär på 48 år.

Mina funderingar så här efter loppet är: Ja, det går utmärkt att köra ett Vasalopp på LCHF. Man
behöver inte äta kolhydrater under loppet heller, om man inte har för stora
ambitioner att göra snabba tider. (Jag hade tagit mig i mål även om jag skippat
mina geler. Dock lite långsammare…)

Man får inte glömma att tävla (mot sig själv eller andra) inte alltid måste innebära det
mest hälsosamma valet.

I kortare lopp på skidor eller löpning, där jag inte förväntar mig vara ute i mer än 3 timmar, kommer
jag i framtiden inte se något behov av speciell laddning eller påfyllnad under
loppet. I längre lopp kommer jag nog att välja att köra ”Train low, race high”.

Hoppas mina erfarenheter kan komma till glädje för andra!

Hej,

Jätteintressant läsning och det du berättar är ungefär vad jag hade trott skulle hända.

Så länge du inte har behovet av att trycka på i slutet när glykogenet tagit slut går det utmärkt att fortsätta på fett.

Men ökar du intensiteten är inte fett optimalt och då blir det tungt.

Återigen: Tack för att du delar med dig.

• 5 years later...
  • Annika Rane changed the title to Vasaloppet på LCHF-kost