Jump to content

Blomkålsmos

Bithe

Recommended Posts

Hej!

Försökte göra blomkålsmos idag. En riktig flopp, det blev jättelöst. Hittade ett tips på nätet att koka moset för att få ur en del vätska. Det bublade och stänkte så att jag brände mig. Till slut ledsnade jag och tillsatte potatismospulver för att få ordning på konsistensen. Blev någorlunda ätbart. Vad ska jag göra???

• Like 1

Jag brukar koka blomkålen tills den bara precis är möjlig att mosa (ingen överkokning, alltså). Sedan slår jag av vattnet, sätter tillbaka kastrullen utan lock på plattan och låter det ånga av tills kålen är riktigt torr. Lägger i en rejäl kling smör och mosar med potatisstöt. Slår på grädde, låter det koka ihop ordentligt, "reder" med philadelphiaost och kryddar. Har gärna i hackad persilja också, det blir både gott och lite mer färgglatt. Det blir bra, tycker jag.

Men riktigt samma konsistens som potatismos är det nog svårt att få, eftersom blomkålsmoset inte innehåller stärkelse. Men det är nog mest en vanesak.

Jag kokar i smör och grädde. Det räcker med att fylla upp grädde till halva mängden blomkål för den "sjunker ihop" och blir helt täckt ändå av vätskan..

Jag kokar den tills den börjar bli lite genomkokt sen häller jag bort, alternativt sparar avkoket, genom att pressa ner durkslaget i kastrullen och så hålla upp och ner.. Så vänder jag och pressar ett par gånger tills jag tycker att jag fått bort det mesta. Sen får det stå på plattan en liten stund och "torka upp"...

I med smör och creme fraiche och mixar, sen kryddar med salt och peppar och vispar med elvisp tills jag känner mej nöjd med konstistensen.. Känns den ändå lite för lös så brukar jag ha i en liten klick med Philadelphiaost.. 

Gott är det, som bara den  :D

Edited by AnetteB

Jag har alltid kokat blomkålen i vatten och sedan låtit det rinna av i en sil. Det blir lite löst men det har varit OK. Igår provade jag att micra och tillsatte sedan smör, salt och peppar och mixade med en stavmixer och det blev PERFEKT! Hade jag haft grädde hemma så kunde ja ha satt till lite. Så nu blir det alltid micrat för min del, tack för tipset!

Tog mig också några försök innan jag lyckades få till det moset jag suktade efter. Är som sagt viktigt att inte överkoka det och låta vätskan ånga bort efteråt.

Jag föredrar dock broccoli- och blomkålsmos! Koka, låt det rinna av, mixa med stavmixer, häll i en stor klick smör och en klick philadelphia, samt krydda med salt och vitlökspulver. Mumma! Till och med min mor - som inte är en lchf:are, har börjat göra detta moset istället för vanligt potatismos och pulvermos.

• Like 1

• 2 weeks later...

Brukar riva blomkålen på det grövsta på rivjärnet även när jag ska göra mos. Mycket lättare att få bort vattnet i ett durkslag, sen blandar jag bara med philadelpia och peppar då blir det också lite struktur i moset.

Några tips för ett godare blomkålsmos/puré.

1. Koka blomkålen tills den är genomkokt, mjuk helt igenom.

2. Häll blomkålen i ett durkslag och låt den rinna av och ånga av ca 5-10 minuter.

3. Under tiden som blomkålen kokar sätter man på en panna med grädde på spisen. Reducera grädden till ungefär hälften eller tills den har en tjock såsliknande konsistens. Var försiktig och bränn inte grädden.

4. Lägg en rejäl klick smör i blomkålen och mixa tillsammans med den hopkokta grädden. Lite salt och vitpeppar räcker som kryddning.

Konsistensen kommer aldrig bli som potatismos. Smaken på en bra tillagad blomkålspuré är dock ljuvlig.