Gå till innehåll

Fler med erfarenhet av att 3 mål om dagen är det bästa?

Recommended Posts

Som nybörjare är det en del funderingar som snurrar runt i skallen. Jag har fått en teori om att just min kropp kanske fungerar bäst (släpper mest vikt, jämnare humör och allmänt mer "välmående" osv.) om jag äter "ordentligt" tre gånger om dagen, istället för att t.ex. inta en måltid/dygn.

Finns det någon annan som har upptäckt samma sak?

Eller är det bara så att jag inbillar mig detta pga gamla "sanningar" om att man ska fördela födointaget skapligt jämnt över sin vakna tid?

Jag har inte hunnit göra några egna långtidstester av denna teori ännu, men ska börja i morgon tänkte jag. Vill bara höra om fler har upptäckt detta, för vi är ju alla så olika.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en bör lyssna på sin egen kropps signaler.

Själv mår jag bäst med 2 1/2 mål per dygn. Startar dagen med två koppar LCHF-Kaffe vid nio/ tio, Äter frukost/lunch med tre ägg och olika tillbehör vid lunchtid runt kl 13. Avslutar matdagen med proteinerna (som jag motvilligt tvingar i mig) på sen eftermiddag. Thats it.

Det är bara prova sig fram till vad som passar bäst för en själv :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag åt i början tre måltider, men upptäckte att mättnaden varade längre tid och jag drog in lunchen. Numera äter jag bara två mål l om dagen. Egentligen är det väl mängden mat per med måltid som styr hur ofta man behöver äta.

• Gilla 1
Länk till inlägg

I början tyckte jag det var viktigt att äta tre gånger om dagen.. för då stod jag mig utan varesig hunger eller avsteg.

Senare upptäckte jag att det var ännubättre att äta två gånger.

Dels så tror jag det är individuellt, olika vanor och en del äter såå pyttelite när de väl äter så då tror jag att det är lämpligare med fler måltider.

Dvs.. jag håller med Limp.. mycket hänger ju på hur mycket man äter varje måltid!

• Gilla 1
Länk till inlägg

2-4 ggr/dag funkar fint för undertecknad...så ur mitt perspektiv är 3 inte alls tokigt. En gång/dag skulle jag personligen inte rekommendera men det finns ju uppenbarligen flera här som trivs med det med så man får helt enkelt i bästa möjligaste mån utgå från någon slags riktlinjer och sedan optimera efter eget tycke och smak därefter..

Länk till inlägg

Jag äter 21/2 g som MagganA. MBCkaffe på morgonen och se'n lunch på bacon ägg eller omelett, lite surkål och majonnäs, favoritmåltiden! Och se'n ett kvällsmål. Ibland fastar jag ett dygn, kanske några ggr/månad. Blir jag hungrig/sugen på em tar jag någon gång en extra MBCkaffe.

Länk till inlägg

Jag äter två eller tre måltider/dag beroende på när jag är hungrig och inte. Tidigare var jag utsvulten när jag vaknade och kunde inte leva utan en rejäl frukost men det har försvunnit allt mer så nu äter jag bara frukost nån gång/vecka. Istället blir det ofta en omelett med bacon eller liknande till lunch och så en middag med kött/fisk/fågel, fet sås och grönsaker till middag. Känner jag mig hungrig när jag vaknar nån dag så äter jag frukost eller som fler skriver dricker en MBC. På helgen kan det ju också blir lite kvällsgott ibland som lite nötter eller ost. I praktiken blir det en periodisk fasta på 16-18 timmar mellan middag och nästa dags lunch 4-5 dagar i veckan. 

Ska jag däremot iväg på nått möte eller utbildning någonstans i jobbet där det blir lunch på restaurang, vilket händer var och varannan vecka, så brukar jag äta en rejäl frukost så jag inte blir så beroende av lunchen den dagen om det skulle visa sig vara mat som inte är lämplig. Faktiskt lite praktiskt att man kan styra på det viset.

Ät när du är hungrig och testa olika varianter tills du känner att det blir rätt för dig. Vissa äter en gång om dagen, andra fyra. Som alla skriver så är det väldigt individuellt och det kan säkert ändra sig med tiden också.

Länk till inlägg

Jag har valt att äta 3 mål om dagen för att det passar bäst med familjen. Frukost 6.30, lunch 12.00, middag ca. 17.00. Äter mig så mätt till frukost att jag blir hungrig till lunch och inte sugen där emellan.

Vissa undantag kan det bli vid middagsbjudningar isv. men grunden är 3ggr/dag.

Är jag osäker vad/när lunchen blir äter jag mer frukost och mindre lunch.

Testa dig fram och ge varje sätt ett tag och se hur det passar.

Länk till inlägg

Och jag började också som en del med 3 ggr om dagen men kände att jag egentligen "tvingade" i mig frukost fast jag egentligen inte var hungrig.

Numera dricker jag endast kaffe med en klick smör och en skvätt vispgrädde i på morgonen för att jag tycker det är gott.

Som du märker har vi alla olika sätt att äta och du måste känna dig fram vad som passar dig bäst. :)

Länk till inlägg

Äter själv 4 gånger om dagen ca.. men ja beror på... äter hellre lite fler mål.. då jag tränar mkt och känns som att jag kan få i mig mer energi med fler mål :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

För mig passar det bäst med tre gånger. Jag är en riktig frukostmänniska, vill inte gå miste om den. I perioder har jag ersatt frukosten med MBC, fungerar också fint. Har också provat periodisk fasta, men det var inte riktigt min grej. Skippade frukosten på vardagarna ett par veckor, men det ledde bara till att jag fick lust att äta på kvällarna. Någonting jag aldrig, verkligen aldrig, annars gör eller ens tänker på. Så, frukost lunch och middag är grejen gör mig.

Länk till inlägg