Jump to content

Hur mycket kolhydrater?


AnnKla
 Share

Recommended Posts

Jag håller på och läser mig in på hur det här med LCHF fungerar, men har inte riktigt begripit hur mycket (eller lite) kolhydrater som är lagom. Jag tycker att jag läser olika på olika ställen; inte mer än 5%, 20 g per dag, 40 g per dag eller noll kolhydrater. Hur ska jag tänka kring detta när jag precis har börjat? Min tanke är att det här är någonting jag verkligen vill gå över till för hälsan, min egen och familjens, men jag vill också gärna gå ned ca 10-15 kg. Viktminskningen måste inte gå snabbt, bara resultatet blir bestående.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och läser mig in på hur det här med LCHF fungerar, men har inte riktigt begripit hur mycket (eller lite) kolhydrater som är lagom. Jag tycker att jag läser olika på olika ställen; inte mer än 5%, 20 g per dag, 40 g per dag eller noll kolhydrater. Hur ska jag tänka kring detta när jag precis har börjat? Min tanke är att det här är någonting jag verkligen vill gå över till för hälsan, min egen och familjens, men jag vill också gärna gå ned ca 10-15 kg. Viktminskningen måste inte gå snabbt, bara resultatet blir bestående.

 

Om du känner att det är okej för dig, och du mår bra, så skulle jag starta med ~20 gr kh/dag. Sen kan du se om du behöver ljustera lite allt eftersom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Jag ska sikta på runt 20 g. 

Nu har jag dessutom hittat Kostbevakningen som gör det superenkelt för mig att hålla reda på mängden kolhydrater. Jag antar att det är något man lär sig att hålla reda på utan verktyg med tiden?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har några andra problem än lite övervikt (dvs problem med blodsocker eller blodtryck) så skulle jag vänja mig lite vid kosten genom att tillåta sig lite mer kolhydrater ...typ 40-50 gram om dagen...bara det är en dramatisk skillnad mot GI eller tallriksmodellen....och innebär mer eller mindre automatiskt att du kommer äta hälsosamt ...om det inte leder till  någon viktnedgång kan du ju sen successivt skära ner på kolhydraterna.

 

Det finns egentligen ingen anledning att tro att en människa som inte drabbats av några metabola syndrom har någon nytta av att ligga på de låga nivåerna 0-20 gram kolhydrater....snarare riskerar det att skrämma iväg folk i onödan från att äta LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Helt enkelt: en bit kött/fisk/skaldjur/ägg + ovanjordgrönsaker så mkt du vill och så fett(smör/ister/kokosfett) så att du blir mätt! Vatten och något glas vin då o då..........Mängderna kan du fundera på, om det behövs, i framtiden någon gång......

     

 

                                                 "Njutmetoden!"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja räkna inte såå förbannat om du inte är sjuk eller kraftigt fet.. det är ingen ko på isen!

 

Ta bort alla onödiga kolhydrater, typ socker och mjöl, behåll potatis och rotfrukter/frukt.. men de skall inte vara din huvudsakliga energikälla.

 

Se rotfrukterna som grönsaker under jord, tillbehör till maten i lagom omfattning!

 

Och.. om du skall göra mat för hela familjen så har man samma proteinkälla/sås men fler tillbehör.. varoen tar av de tillbehören man vill ha!

 

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte räkna, låt det bli en naturlig del av livet! Skippa bröd och all annan mjölmat, pasta, ris och potatis. Ersätt med grönsaker och lägg till fet sås eller en klick smör. Ät inte mellan de tre stora måltiderna. Mer än så behöver du inte tänka på. Gör det till en livsstil, inte en diet!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Peter ovan om att inte minska för mycket för fort. 50g låter som en vettig gräns tycker jag. Jag själv tillåter mig själv ca 10E% kolhydrater vissa dagar. Fokusera framförallt på att plocka bort dåliga livsmedel istället för antalet gram kolhydrater. Skulle det sen visa sig att du inte får önskat resultat så kan du minska mer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja räkna inte såå förbannat om du inte är sjuk eller kraftigt fet.. det är ingen ko på isen!

 

Ta bort alla onödiga kolhydrater, typ socker och mjöl, behåll potatis och rotfrukter/frukt.. men de skall inte vara din huvudsakliga energikälla.

 

Se rotfrukterna som grönsaker under jord, tillbehör till maten i lagom omfattning!

 

Och.. om du skall göra mat för hela familjen så har man samma proteinkälla/sås men fler tillbehör.. varoen tar av de tillbehören man vill ha!

 

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Det påminner mig om hur mina föräldrar tagit till sig Ann Ferholms föreläsning. Dom är inte längre rädda för olja i salladen eller att steka i smör. Dom har slutat med margarin. Dom är mycket mer försiktiga med potatis, bröd etc. Dom äter fortfarande lite, men mer som krydda än huvudmål. Jag tycker det är jättebra!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...