Jump to content

Gott knäckebröd - är det Ok enligt LCHF?

wila

Recommended Posts

Jag kör inte strikt LCHF, men försöker skippa mackor, sötsaker, pasta och potatis i möjligaste mån. Jag är dock både en gottegris och mackoman (älskar smörgåsar). Tidigare har jag läst att om man vill äta något bröd någon enstaka gång, så är det finncrisp eller Wasa Fiber Plus. Nu har jag hittat ett annat som är mycket godare. Jag är dock inte helt insatt i det här med vad som är ok enligt LCHF.

Knäckebrödet heter Linköpingsknäcke och innehåller:

Näringsdeklaration per 100 g:
Energi 246 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 30,8 g
varav sockerarter 1,5 g
Fett 8,9 g
varav mättat 0,8 g
Kostfiber 9,6 g
Natrium 0,8 g motsv 2 g koksalt

Det innehåller visserligen mer sockerarter än Finn Crisp, men bara hälften så mycket kolhydrater. Är det OK ni som vet?
Här kan ni läsa mer om ni är nyfikna: http://wila.nu/2013/april/fredag-da-far-man-unna-sig-lite.html

//Anna

Personligen tycker jag inte att "vanligt" knäckebröd är LCHF speciellt inte när det innehåller Dinkelvetemjöl fullkorn, fullkornsmjöl, surdeg av vete.

En riktlinje är att man inte ska äta produkter med mer än 5g/100g kolhydrater. Detta bröd har 30,8g/100g.

Men du känner din kropp och vad som funkar för dig. Själv skulle jag få ont imagen av brödet.

Hur mycket väger en brödskiva? Hur många skivor bröd äter du? Hur mycket kolhydrater får du i dig vid en måltid med det här brödet?

Räkna ut det så får du lite koll! Sen går naturligtvis sockerarter snabbare ut i blodet än stärkelse, men det viktigaste i slutändan är ändå hur många gram kh du får i dig.

Jag har också varit mackoman, älskar surdegsbröd! Men jag kan inte äta lite. Du måste nog se upp så du inte fastnar i att äta en massa knäckebröd istället för mjukare bröd.

Finncrisp trodde jag folk äter för att de är så små, precis som Jerker skriver så r det ju antalet kolisar som du får tänka på.

Det är inte lätt att definiera Lchf utifrån bara ett kriterium eftersom det ändå går att hamna fel

Om man som exempel går på regeln att man inte äter nåt som har mer än 5% kolhydrater men sen bara äter sånt som ligger just vid gränsen kan det bli väldigt många kolhydrater totalt

Äter man väldigt mycket protein kommer överskottet att omvandlas till glukos och tar ner resultaten

Att sätta en "gramgräns" är en bra metod men det förhindrar ju ändå inte att man gör dåliga val och tex äter "lite" hårdbröd eller tom "lite" godis i värsta fall och sen kanske svälter för att hålla gränserna

Skaldemans ratio är en säker metod speciellt bra för att se till att hålla uppe fettprocenten

Man måste nog se helheten och kanske kombinera flera av ovannämnda metoder för att få en bra bild av det egna kostupplägget ^_^

• Like 1

Om man inte vill undvika mjölprodukter av princip så är väl alla knäckebröd är okej (i princip), men bara i små mängder. Ju tunnare det är desto lättare är det att bara äta lite. Jag brukar äta mjälloms kornknäcke. En skiva är stor som ett A4 och väger 30 g (om jag minns rätt), så det är väldigt tunt och lätt att dela i småbitar. Kan man bara hantera det så är det ju dumt att utesluta allt som kanske egentligen inte är okej, om det är något man gillar. Skulle jag kunna hantera tårtor och bara äta en pyttebit varannan vecka skulle jag göra det, men det kan jag inte så då håller jag mig helt borta istället. Om du klarar av att inte äta mer av detta knäcket än vad din kropp kan hantera så är det väl inget problem?

• Like 2

Om du endast bryr dig om kolhydratsintag så finns det ju t ex finncrisp och sådana som är 3-4g kh/skiva. Så en sådan per dag kan ju fungera. Däremot kan det ju vara så att man vill avstå helt från gluten och vanliga mjöler. Det är något man får bestämma själv. Det går alltid att testa sig fram :)

• Like 1

Tack för er input!
Ett bröd av Linköpingsknäcke är ca 5x5 cm och tunna. Paketet innehåller 18 st på sammanlagt ca 200 gr, så tar jag ett så väger det ca 11 gram. Eftersom det innehåller 30 gr kolydrater på 100 gr, så hamnar det på 3-4 g kh/skiva. (Tänker jag rätt?). Det är i princip på samma kolhydratintag som på en finn crisp och då är det här bra mycket godare!

Det är inte så att jag vräker i mig av det här, men ibland väldigt gott att ha nåt att tugga på och jag har ändå gjort bedömningen att det är bätte än att jag drar i mig en vanlig macka.

Jag kör som sagt ingen strikt LCHF, så för mig känns det här helt OK. Numera har jag inga viktproblem. För 10 år sedan gick jag ner 25 kg och då var jag tvungen att vara mycket mer noggrann med vad jag åt, men nu handlar det mest om 3-4 kg som jag vill nå för att komma i form till sommaren. Det är mer hanterbart. För mig fungerar det att äta LCHF i lightversion + mycket motion + en rejäl dos jävlar anamma, så går jag ner de här kilona på en månad.

Här är receptet om nån vill baka eget LCHF-knäcke: http://wila.nu/2013/april/plotsligt-hander-det-2.html Det blev godare än vad det såg ut när jag hade blandat ihop smeten... ;) Hinner man eller vill inte baka eget knäcke, så tycker jag att Linköpingsknäcke är ett riktigt gott alternativ!
Är ni nyfikna på min resa då jag tappade 25 kg så kan ni läsa på vår blogg: http://wila.nu/2013/april/att-hitta-balansen-och-valbefinnandet.html Man kan klicka sig vidare ner från inlägget till hur jag rent praktiskt gjorde.

Vi har även lite recept, inspiration och motivation på hur man hittar välbefinnandet.

Är inte knäckebröd snabba kolhydrater? Jag är blandkostare men har ändå slutat äta knäckebröd eftersom allt som är sprött och krispigt ställer till det för mig. Dessutom tror jag att knäckebröd innehåller mycket fytinsyra.

Knäckebröd borde också innehålla mer kolhydrater per 100 gram än vanligt bröd eftersom det inte innehåller så mycket vatten dvs det mättar sämre än vanligt bröd.

Tack för er input!

Ett bröd av Linköpingsknäcke är ca 5x5 cm och tunna. Paketet innehåller 18 st på sammanlagt ca 200 gr, så tar jag ett så väger det ca 11 gram. Eftersom det innehåller 30 gr kolydrater på 100 gr, så hamnar det på 3-4 g kh/skiva. (Tänker jag rätt?). Det är i princip på samma kolhydratintag som på en finn crisp och då är det här bra mycket godare!

Det är inte så att jag vräker i mig av det här, men ibland väldigt gott att ha nåt att tugga på och jag har ändå gjort bedömningen att det är bätte än att jag drar i mig en vanlig macka.

Jag kör som sagt ingen strikt LCHF, så för mig känns det här helt OK. Numera har jag inga viktproblem. För 10 år sedan gick jag ner 25 kg och då var jag tvungen att vara mycket mer noggrann med vad jag åt, men nu handlar det mest om 3-4 kg som jag vill nå för att komma i form till sommaren. Det är mer hanterbart. För mig fungerar det att äta LCHF i lightversion + mycket motion + en rejäl dos jävlar anamma, så går jag ner de här kilona på en månad.

Här är receptet om nån vill baka eget LCHF-knäcke: http://wila.nu/2013/april/plotsligt-hander-det-2.html Det blev godare än vad det såg ut när jag hade blandat ihop smeten... ;) Hinner man eller vill inte baka eget knäcke, så tycker jag att Linköpingsknäcke är ett riktigt gott alternativ!

Är ni nyfikna på min resa då jag tappade 25 kg så kan ni läsa på vår blogg: http://wila.nu/2013/april/att-hitta-balansen-och-valbefinnandet.html Man kan klicka sig vidare ner från inlägget till hur jag rent praktiskt gjorde.

Vi har även lite recept, inspiration och motivation på hur man hittar välbefinnandet.

Det verkar ju som det fungerar för dig, så då behöver du ju egentligen inte fråga oss! Det viktiga är att du mår bra av det du väljer att äta. 

• Like 1

Som en riktig brödoman jag var, trodde jag skulle få svårt att ersätta brödet. I början blev det och baka oopsies och dylikt. Men sedan tänkte jag att varför skulle jag hålla på med och jamsa med gamla vanor. Så jag knallada in på Coop och köpte färdigskivat ost och Cerranoskinka. Sedan la jag skinkan på ostskivorna och rullade ihop dem en och en. Sedan dess har jag inte behövt ens LCHf-bröd eller ens haft tankar åt det hållet. Men ost och skinka äter jag fortfarande som godis.

• Like 4

• 3 weeks later...

Knäckebröd höjer blodsockret mycket fort så det tycker till och med min diabetessköterska att jag ska undvika.

Det var mycket intressant att få höra. Som jag skrev i mitt inlägg så har jag känt att knäckebröd ställer till det för mig och jag har misstänkt att det är som du säger men inte fått det bekräftat tidigare.

Hur är det med andra spröda saker? Både sådana som är LCHF och sådana som inte är det.

Det var mycket intressant att få höra. Som jag skrev i mitt inlägg så har jag känt att knäckebröd ställer till det för mig och jag har misstänkt att det är som du säger men inte fått det bekräftat tidigare.

Hur är det med andra spröda saker? Både sådana som är LCHF och sådana som inte är det.

Jag har haft diabetes i 12 år när jag fick min diagnos så sa dietisten att jag skulle äta efter tallriksmodellen. Gjorde det och gick upp i vikt och fick höga blodsocker värden. Kom då till diiabetessköterskan som även varnade får potatis mos och rotmos kollade detta och fick väldigt högt socker. Något jag ska kolla är blomkålsmos om det har samma efekt.

Jag har haft diabetes i 12 år när jag fick min diagnos så sa dietisten att jag skulle äta efter tallriksmodellen. Gjorde det och gick upp i vikt och fick höga blodsocker värden. Kom då till diiabetessköterskan som även varnade får potatis mos och rotmos kollade detta och fick väldigt högt socker. Något jag ska kolla är blomkålsmos om det har samma efekt.

Vad sa hon att du skulle äta förutom tallriksmodellen? Alltså till frukost och andra måltider som man kanske inte äter efter tallriksmodellen?

Åt du t ex bröd och i vilken form i så fall?

Det finns ju i och för sig en väldigt massa olika livsmedel att fylla tallriken med så det säger ju inte så mycket det heller.

Jag har dock ofta undrat vilka råd diabetiker faktiskt får. Dom vanliga kostråden vänder sig ju till friska aktiva människor så det borde ju finnas en konventionell diabeteskost också.

Vad sa hon att du skulle äta förutom tallriksmodellen? Alltså till frukost och andra måltider som man kanske inte äter efter tallriksmodellen?

Åt du t ex bröd och i vilken form i så fall?

Det finns ju i och för sig en väldigt massa olika livsmedel att fylla tallriken med så det säger ju inte så mycket det heller.

Jag har dock ofta undrat vilka råd diabetiker faktiskt får. Dom vanliga kostråden vänder sig ju till friska aktiva människor så det borde ju finnas en konventionell diabeteskost också.

Nähä du, det finns faktist inga speciella kostråd för diabetiker.. utan de skall äta som friska och ta sina medeciner!

När de sen väl fått alla komplikationer med amputerade ben och blindhet så är det bara att köra på.. iallafall tills helt nyligen då SBU/socialstyrelsen fick ta tag i kostråden för diabetiker.. iomed det vetenskapliga läget så får de nu själva välja, vill de bli amputerade eller ej, det blir lixom upp till varoen!

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-diabetes/

Ja det är sant att vi ska äta det vi vill får vi högt blodsocker är det bara att medicinera mer. Jag rekomenderades att äta gröt till frukost mm frukt lunch potats ris  pasta med lite kött och lite fett och grönsaker blev även rekomenderad välja en mindre tallrik. Sedan frukt till mm middag ungefär som lunchen. Till kvällsmat någon smörgås med pålägg. Jag kan säga att det funkade inte alls.

• Like 1

Ja det är sant att vi ska äta det vi vill får vi högt blodsocker är det bara att medicinera mer. Jag rekomenderades att äta gröt till frukost mm frukt lunch potats ris  pasta med lite kött och lite fett och grönsaker blev även rekomenderad välja en mindre tallrik. Sedan frukt till mm middag ungefär som lunchen. Till kvällsmat någon smörgås med pålägg. Jag kan säga att det funkade inte alls.

Det är ju väldigt konstigt. När det gäller diabetiker så är det väl allmänt vedertaget att mat med lågt GI har gynnsam effekt. Att vitt ris kan orsaka diabetes har jag sett att någon studie visade och bröd och socker borde ju inte ingå i en diet för diabetiker.

Kollade dom hur mycket insulinproduktion du hade kvar och om du kunde bli frisk igen?

Gav dom några motionsråd och hur såg dom ut i så fall?

Det är ju väldigt konstigt. När det gäller diabetiker så är det väl allmänt vedertaget att mat med lågt GI har gynnsam effekt. Att vitt ris kan orsaka diabetes har jag sett att någon studie visade och bröd och socker borde ju inte ingå i en diet för diabetiker.

Kollade dom hur mycket insulinproduktion du hade kvar och om du kunde bli frisk igen?

Gav dom några motionsråd och hur såg dom ut i så fall?

Det här är vad vi får för råd självklart ska vi motionera men det hjälper liksom inte jag har alltid rört mig mycke långa promenader simning på äldre dar vatten gympa styrketräning. Varja e höst plockar vi svamp ieländig teräng i flera timmar men så länge jag åt kolhydrater hjälpte det inte ett skvatt. Jag är frisk diabetiker om jag inte äter ris potatis pasta socker mjöl rotfrukter frukt och inte för mycket kolhydrater

• Like 1

Det här är vad vi får för råd självklart ska vi motionera men det hjälper liksom inte jag har alltid rört mig mycke långa promenader simning på äldre dar vatten gympa styrketräning. Varja e höst plockar vi svamp ieländig teräng i flera timmar men så länge jag åt kolhydrater hjälpte det inte ett skvatt. Jag är frisk diabetiker om jag inte äter ris potatis pasta socker mjöl rotfrukter frukt och inte för mycket kolhydrater

Jag var mest intresserad av vilka råd diabetiker i Sverige får och vilka undersökningar som görs för att se om man kan bli helt frisk igen. Sedan är det naturligtvis olika för olika personer beroende på vad som orsakat att man fått diabetes.

Jag är dock ganska desillusionerad när det gäller sjukvården som mest verkar gå ut på att dämpa symptom och inte att patienten skall blir så frisk som möjligt.

• Like 1

• 2 weeks later...

Skulle inte säga att det är LCHF på riktigt. För att ta ett annat exempel: jordnötter- innehåller lite drygt 10 g kolhydrater. De innehåller mycket fett och en del fibrer så kolhydraterna tas upp ganska långsamt. Där nånstans tycker jag att gränsen går för LCHF: 5 g/100g är en strikt gräns som kan fungera bra till vardags om man inte är så aktiv dock.

Jordnötter är bra för att hålla vikten sett till mättnad; kalorivärdena är faktiskt tämligen missvisande för att jordnötter ger upphov till en ganska kraftig termogenes. Dvs. en ökad värmeutveckling som höjer energiförbrukningen. Dock så innehåller de mycket Omega 6 och är allergiframkallande för vissa. Men om man inte har något problem med dem så kan de fungera bra. Precis som för alla nötter och "nötter" (jordnöten är en baljväxt) har kroppen dessutom svårt att ta upp allt fett.

En exakt definition på LCHF saknas ju...men personligen tycker jag som en del andra här att det är dagsintaget av kolhydrater som är viktigast att titta på och för att kunna kalla det för LCHF av någon form överhuvudtaget bör det ju för en människa med normalt energibehov ligga väl under 100 g om dagen...så visst att äta några knäckebrödsskivor om dagen är inget problem för en frisk icke överviktig människa som vill äta LCHF...men man kan inte säga att man är liberal på allt ;-) ... och låta intaget av kolhydrater dra iväg till över 100 gram om dagen...det kan säkert fortfarande vara någon form av sund kost men man kan INTE kalla det LCHF.

• Like 1

Råden är ju att äta kolhydrater och frukt

Kolhydrater är ju inget livsmedel och även frukt innehåller kolhydrater. Jag menade mer specifikt vilka råd man får både när det gäller mat och motion. Kanske Socialstyrelsen har gett ut några riktlinjer men det är ändå intressant att få höra vad människor faktiskt får för råd och information i primärvården.

Jag har fått rådet att äta efter tallriksmetoden på en liten tallrik. Om jag ville äta tex potatismos som höjer det blodsockret väldigt mycket men det tyckte de jag kundegöra för det var bara att höja medecineringen. Promenader och den motionsform jag gillade skulle va jättebra . Om blodsockervärderna skulle gå upp var det bara att öka på medecinerna. Jag åt så från början 12 årsedan blev bara sämre tills jag hittade Lchf för 6 årsedan nu är jag "frisk diabetiker". Nu när jag är frisk säger dom att det är farligt att äta LCHF

• Like 2

Ja det var ju inga jättebra råd precis. Sa dom inget om långsamma och snabba kolhydrater eller hur man kunde minska den glykemiska belastningen genom olika kombinationer av livsmedel? Hade dom några frukostförslag?

När det gäller tallriksmodellen så borde dom ju ha gett rådet att äta efter tallriken för lågenergiförbrukare och något om hur stor del av halvan med grönsaker som skulle vara ovanjordsgrönsaker.

Kolhydrater är ju inget livsmedel och även frukt innehåller kolhydrater. Jag menade mer specifikt vilka råd man får både när det gäller mat och motion. Kanske Socialstyrelsen har gett ut några riktlinjer men det är ändå intressant att få höra vad människor faktiskt får för råd och information i primärvården.

"Kolhydrater är inget livsmedel".... Där går du på tok för långt.

Det enda råd jag fick var konsten att beräkna insulinåtgången vid måltiderna, alltså t ex ett glas mjölk vid frukosten ihop med havregynsgröten krävde så och så många enheter insulin som skulle injiceras före måltiden, sedan fick jag en broschyr om hur olika livsmedel motsvarade en dos insulin, producerad av...gissa vilket företag?

Det företaget som sålde...insulinet naturligtvis.  ^_^

Det enda råd jag fick var konsten att beräkna insulinåtgången vid måltiderna, alltså t ex ett glas mjölk vid frukosten ihop med havregynsgröten krävde så och så många enheter insulin som skulle injiceras före måltiden, sedan fick jag en broschyr om hur olika livsmedel motsvarade en dos insulin, producerad av...gissa vilket företag?

Det företaget som sålde...insulinet naturligtvis.  ^_^

Är det diabetes typ 2 du har?

"Kolhydrater är inget livsmedel".... Där går du på tok för långt.

Järn är inte heller något livsmedel men det finns många livsmedel som innehåller järn.

Det är väldigt stor skillnad på kolhydrater i vitt bröd och i broccoli.

• Like 2

• 1 month later...

Den här tråden tycker jag är intressant. Jag tycker om mycket grovt och fiberrikt knäckebröd (WASA Sport +) och äter några skivor på morgonen. Det blir inte så många kolhydrater och med tanke på att det för övrigt inte blir nästan några så får jag ihop det hela. Totalt hamnar jag på 20 - 50 g kolhydrater per dag.

Det finns påståenden som går ut på att om man äter fiberrika kolhydrater så tar kroppen inte upp så många av dem. Är det sant eller någon sorts missuppfattning?

Det finns påståenden som går ut på att om man äter fiberrika kolhydrater så tar kroppen inte upp så många av dem. Är det sant eller någon sorts missuppfattning?

Jag är inte helt säker men tror att när det gäller "naturligt paketerade" kh såsom i frukt, bär och grönsaker så dämpas hastigheten för upptag av de vattenlösliga fibrerna. Medan knäckebröd har olösliga fibrer som ligger mellan stärkelsen, som då ändå tas upp mycket snabbt. Är som sagt inte säker på detta, någon som har styr på detta?

En annan sak du ska tänka på när du äter Wasa knäcke är att du får i dig gluten m.fl. antinutrienter, vilka skadar din tarm och försämrar näringsupptag. Jag tror man lätt luras av knäcke, finn crisp och liknande av att de är torra så det känns som det är en liten mängd jämfört med motsvarande mängd i "riktigt" bröd.

• Like 2

Nötter och frön verkar ha mycket fibrer, både lösliga och olösliga. Kollade på Fineli  :)

Såg också att knäckebröd har mest olösliga fibrer.

Kanske fröknäcke skulle funka då. Borde innehålla en del vitaminer/mineraler från fröna, sedan gör jag mina med kokosfett (bra mot demens :P) och salt med tång i (jod). Dessa gör jag till mina pensionerade föräldrar och äter lite sparsamt själv. Har precis gjort en leverpastej som jag brer på, den är superfet och kycklinglevern innehåller ju massor med nyttigheter.

En exakt definition på LCHF saknas ju...

Jag skulle vilja säga att det finns en väldigt exakt definition för LCHF... max 50 gram kolhydrater. Däremot saknas definition för lågkolhydratkost. Men jag tycker att det behövs inte heller. Äter man bara mindre än innan, så blir det ju mindre och lägre av den varan. Problemet är dock att alla har inte kontroll över vad man stoppar i sig. 

• Like 1