MKJ Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Nu har dom första maskrosbladen bildat rosetter. Jag brukar koka bladen och hälla bort vattnet. Är faktiskt gott när dom inte är för grova. Tog jag med vattnet blev jag dock vissen av det. Våtarv kan man också äta. Det finns dom som påstår att vilda växter innehåller mer näring än dom odlade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Om man sätter en kruka (hink) över en maskros så kan du använda bladen i sallad. Så finns det ju nässlor snart och den vidriga kirskålen kan kokas som spenat och bli någorlunda ätbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Om man sätter en kruka (hink) över en maskros så kan du använda bladen i sallad. Så finns det ju nässlor snart och den vidriga kirskålen kan kokas som spenat och bli någorlunda ätbar. Jag såg dom första nässlorna nu när jag var ute och gick. Kirskål såg jag som kommit långt men dom har jag inte riktigt lyckats få goda, annars vet jag ju att folk gör paj på dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Hehe, jag har ca 30 cm snö på gården så det tar nog ett tag till innan jag får njuta av vårens gosaker... Ska testa lite maskrosblad i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Om man sätter en kruka (hink) över en maskros så kan du använda bladen i sallad. Så finns det ju nässlor snart och den vidriga kirskålen kan kokas som spenat och bli någorlunda ätbar. Du kan komma hem till mig o plocka hur mycket kirskål du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Färska granskott ska tydligen vara ruskigt nyttiga, goda är dom också, har provat, fast inte i år än! Ett annat tips är björksav, vet inte hur mycket kolhydrater det innehåller, men tydligen rikt på nyttigheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jisses Zepp, det behövs då rakt inte!!!! Har massor att plocka i min egen (allt för) närhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Man kan göra gröna smoothies oxå på maskros och nässla och annat grönt i naturen. Man mixar helt enkelt ett par nävar gröna blad med en frukt och vatten och dricker genast. Istället för frukt använder jag avokado, som har samma funktion (gör smoothien len pga de vattenlösliga fibrerna). Brukar vara gott med saften av en lime, lite riven ingefära eller färska örter i oxå. Tar man mindre vatten blir det en god avokadoröra till maten. Här skriver Ulrika Davidsson om gröna smoothies och LCHF: http://6kilo6veckor.se/njut-av-en-gron-smoothie-varje-dag-och-oka-din-forbranning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 Nämen, det var ju en god idé! Det ska jag pröva med lite kirskål också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Idag hade vi kokta nässelblad som grönsak och nu sitter jag här och dricker upp spadet. Var dock lite tveksam när det gäller spadet eftersom jag inte är säker på om nässlor innehåller något ämne som det kan bli för mycket av. Jag tyckte jag kände mig vissen när jag ett tag drack te på kokta nässlor varje dag. Nu provar jag i alla fall för det är nog mycket nyttiga ämnen i spadet. Vi kokade med blomknopparna också och spadet smakar sött så det kanske var nektar i dom. Det var en nässeltorva som växt upp i mitt grönsaksland och som jag inte grävt bort förrän nu eftersom jag ville ta vara på det ätbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Det här måste jag testa, låter gott och nyttigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag brukar slänga i lite ängssyra när jag kokar nässlor. Det blir lite syrligare smak då. Jättegott Här är en trevlig sida om ätliga vilda växter: http://www.skogsskafferiet.se/ En annan sak som är bra är att allt är ekologiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag gödslar med nässelvatten så det måste vara mycket bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jag brukar tugga i mig några svarta vinbärs blad ibland. Dom innehåller mycket c-vitamin och andra ämnen som är bra för kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 3, 2013 Share Posted July 3, 2013 Var finns tråden för mattips? Kan inte hitta den, så jag lägger mitt tips här istället. Fick idag, en alldeles nyplockad vitkål av en vän <3 Det blev en vilkålsröra och vitkålssoppa. Röra: Fräs bacon och lök i gott om smör, tillsätt därefter strimlad färsk vitkål och slå över buljong så det täcker. Salt o peppar eller vilken krydda vad man gillar. Låt vattnet koka upp och tillsätt därefter grädde. Låt puttra lite så det tjocknar. Njut! Soppa: Koka upp kycklingdelar(ben, vingar eller det som finns) och kål i nån timme. Ihop med salt, peppar, kryddpeppar och lagerblad. Tillsätt sen tomatpuré, vitlök och brynt lök. Klart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts