Jump to content

Kokta maskrosblad och andra vilda grönsaker

MKJ

Recommended Posts

Nu har dom första maskrosbladen bildat rosetter. Jag brukar koka bladen och hälla bort vattnet. Är faktiskt gott när dom inte är för grova. Tog jag med vattnet blev jag dock vissen av det.

Våtarv kan man också äta. Det finns dom som påstår att vilda växter innehåller mer näring än dom odlade.

Om man sätter en kruka (hink) över en maskros så kan du använda bladen i sallad. Så finns det ju nässlor snart och den vidriga kirskålen kan kokas som spenat och bli någorlunda ätbar. :)

Jag såg dom första nässlorna nu när jag var ute och gick. Kirskål såg jag som kommit långt men dom har jag inte riktigt lyckats få goda, annars vet jag ju att folk gör paj på dom.

Om man sätter en kruka (hink) över en maskros så kan du använda bladen i sallad. Så finns det ju nässlor snart och den vidriga kirskålen kan kokas som spenat och bli någorlunda ätbar. :)

Du kan komma hem till mig o plocka hur mycket kirskål du vill!

Man kan göra gröna smoothies oxå på maskros och nässla och annat grönt i naturen. Man mixar helt enkelt ett par nävar gröna blad med en frukt och vatten och dricker genast. Istället för frukt använder jag avokado, som har samma funktion (gör smoothien len pga de vattenlösliga fibrerna). Brukar vara gott med saften av en lime, lite riven ingefära eller färska örter i oxå. Tar man mindre vatten blir det en god avokadoröra till maten.

Här skriver Ulrika Davidsson om gröna smoothies och LCHF:

http://6kilo6veckor.se/njut-av-en-gron-smoothie-varje-dag-och-oka-din-forbranning

• Like 1

• 1 month later...

Idag hade vi kokta nässelblad som grönsak och nu sitter jag här och dricker upp spadet. Var dock lite tveksam när det gäller spadet eftersom jag inte är säker på om nässlor innehåller något ämne som det kan bli för mycket av. Jag tyckte jag kände mig vissen när jag ett tag drack te på kokta nässlor varje dag. Nu provar jag i alla fall för det är nog mycket nyttiga ämnen i spadet. Vi kokade med blomknopparna också och spadet smakar sött så det kanske var nektar i dom.

Det var en nässeltorva som växt upp i mitt grönsaksland och som jag inte grävt bort förrän nu eftersom jag ville ta vara på det ätbara.

• 2 weeks later...

Var finns tråden för mattips? Kan inte hitta den, så jag lägger mitt tips här istället.

Fick idag, en alldeles nyplockad vitkål av en vän <3

Det blev en vilkålsröra och vitkålssoppa.

Röra:

Fräs bacon och lök i gott om smör, tillsätt därefter strimlad färsk vitkål och slå över buljong så det täcker.

Salt o peppar eller vilken krydda vad man gillar.

Låt vattnet koka upp och tillsätt därefter grädde. Låt puttra lite så det tjocknar. 

Njut!

Soppa:

Koka upp kycklingdelar(ben, vingar eller det som finns) och kål i nån timme. Ihop med salt, peppar, kryddpeppar och lagerblad.

Tillsätt sen tomatpuré, vitlök och brynt lök.

Klart

• Like 1