Jump to content

Tandlossning/parodontit

Suz
 Share

Recommended Posts

Jag har varit hos tandläkaren och fått konstaterat parodontit. De sa att tandhygienisten behöver bedöva för att borra bort tandsten vid roten av tänderna. Detta ska göras vid 3 tillfällen. Därefter ska jag få träffa parodontolog som avgör om tänderna kan räddas. Det gäller två av tänderna på främre nedre tandraden. Finns det något man kan göra för att få det att gå tillbaka? Någon med erfarenhet?

• Like 1

Du kan alltid testa att skölja munnen med kolloidalt silver morgon och kväll. Min erfarenhet är att plack, beläggning, irriterat tandkött osv försvinner och man slutar också samla tandsten. Så kan nog tänka mig att det är effektivt mot tandlossning också!  

Finns en rad solskenshistorier om hur produkten gjort att tandlossning gått tillbaka, men också botat all världens ohyggliga sjukdomar...så en del av det där får du nog ta med en stor nypa salt. Jag är inte ju inte "troende" vad gäller silvervatten/kolloidalt silver, utan skeptisk och utgår enbart från egna erfarenheter. Tycker t.ex. inte den har ngn effekt alls vad gäller invärtes bruk, men jäkla effektiv för utvärtes som sår eller just munhygien, som det faktiskt finns studier på.

Vi som äter en mer liberal lågkolhydratskost kan fortfarande få besvär med tandsten, beläggning och karies. Fördelen med att gurgla kolloidalt silver(jämfört med fluor) är att produkten inte är giftig och mer effektiv.  

I övrigt så undvik socker, tobak och även alkohol som bla torkar ut munslemhinnan. Men det gör du nog redan? 

• Like 1
  • Thanks 1

Hej Suz. Det bästa du kan göra är att gå till tandhygienisten som rekommenderat. Du har fått djupa tandköttsfickor där du själv inte kan komma åt att göra rent. Det är viktigt att få rent nere i tandköttsfickorna och då är det skönt med bedövning. Du måste vara mycket noga med din munhygien, speciellt mellan tänderna med mellanrumsborstar mm. De bakterierna som orsakar tandlossning är anaeroba o lever utan syre i fickorna. Kolloidalt silver tror jag inte funkar då fickorna är så djupa att det inte kommer ned där även om du sköljer med det.   Hoppas det går att rädda dina tänder.