Jump to content

LCHF och kraftig yrsel

Elisabet90

Recommended Posts

Hej på er glada LCHFare!

Jag skulle behöva lite tips och råd angående LCHF. 

Jag har förut kört LCHF i perioder men inte orkar härda ut pga att jag fallit för frestelser och inte hittat tillbaka. 

Jag har ett extremt socker beroende och har verkligen över konsumerat coca cola i många år. 

Men nu på LCHF-kryssningen blev jag så motiverad så jag har kört igång igen. Jag har däremot gjort annorlunda denna gång. Jag har dragit ner på grönsaker och grädde och istället ökat på protein och fett. Blir en himla massa smör ;)

Det funkar bra och jag känner att jag inte alls är lika sugen denna gång. 

MEN jag har denna veckan haft väldigt mycket yrsel, alltså nästan så jag svimmat några gånger. 

Detta tycker jag givetvis är väldigt otäckt och undrar om någon upplevt samma när dom gått över till LCHF-kost. 

Mitt problem är ju att jag liksom inte kan öka på kolhydrats intaget så mycket heller om det skulle hjälpa, för då blir mitt sug för jobbigt och jag får jättejobbigt att hålla mig dit jag ska.

Tacksam för lite råd och tips.

/Elisabet

Låter som övergångsbesvär? Prova ät lite extra salt (tex buljong, citronvatten med salt). Kanske behöver du dricka mer? Jag brukar dricka vatten smaksatt med pressad lime. Känner du att du måste äta lite mer kolhydrater är salladsgrönsaker (sallad, gurka, tomat etc) ganska harmlösa. Vitkål, rödkål, broccoli och blomkål är andra grönisar man kan äta ganska mycket av.

• Like 1

Låter som övergångsbesvär? Prova ät lite extra salt (tex buljong, citronvatten med salt). Kanske behöver du dricka mer? Jag brukar dricka vatten smaksatt med pressad lime. Känner du att du måste äta lite mer kolhydrater är salladsgrönsaker (sallad, gurka, tomat etc) ganska harmlösa. Vitkål, rödkål, broccoli och blomkål är andra grönisar man kan äta ganska mycket av.

Exakt. Salt, vatten och ibland även magnesium är viktigt att få i sig. 

Kroppen håller på att ställa om sig till "fettdrift". Det kan ta lång tid och ger ibland besvär som trötthet, yrsel, dålig mage, kramp och ilinigar i benen m.m.

Öka inte på proteinerna. Det kan slå tillbaka i form av utebliven viktnedgång. LCHF går nämligen ut på att ersätta kolhydraterna med fett och behålla proteinerna som dom är... inte öka dem.

Håller med fullständigt - har fått mångas bakslag pga att man inte tänkt på att hålla proteinerna nere.

Hen håller man sig till "Skaldemans ratio" och regeln att inte äta fler gram protein/dag än din egen bantade kroppsvikt är i kg så funkar det.

• Like 1

Jag hade enorma omställningsbesvär. Det gick helt enkelt inte. Jag var helt svimming, hade ont i hela kroppen, svårt att sova och helt enkelt sänkt på alla plan! Efter tre veckor utan någon förändring fick jag rådet av kostrådgivaren att lägga till en aning rotfrukter. Jag lade endast till ett par morötter om dagen och vips så var jag på banan igen (tränar ganska mycket). MEN, det genererade i att jag faktiskt blev mer sugen på sött, så det är en balansgång för mig. Jag mår dock hellre lite bättre och kämpar lite med karaktären gällande sockret. Livet som LCHF:are inkl. ett par morötter är sååååå mycket bättre en icke-LCHF:are eller strikt LCHF:are.

http://magdaweena.blogspot.se/

Hej! 

Tack alla för goda råd! 

Jag ökar inte proteinerna så drastiskt utan äter "bara" två ägg om dagen och en köttbit oftast. Men ibland blir det bara nått av det då jag fortfarande är mätt efter morgonens fettkaffe eller lunchen. 

Men till Köttbiten som jag steker i smör har jag ALLTID extra smör och en gräddsås. 

Förutom dessa obehagliga yrselattacker så mår jag väldigt bra. 

Det är ju precis som du skriver Magdaweena så innebär "mindre strikt" Lchf mer socker sug och jag är så extremt känslig. 

Häromdagen blev jag helt galet sugen bara efter körsbärstomater, jag kunde inte sluta äta förens hela lådan var slut.. 

Jag har motivationen och jag och en kompis som oxå var med på kryssningen verkligen bestämde oss. Och jag är grymt envis. 

Men ger sig inte dessa yrselanfall så får jag nog gå iväg till vårdcentralen. 

Dock är jag lite nervös för att ev behöva söka för det då jag inte riktigt vet vad läkaren säger om LCHF :S 

Och jag har inte så himla mycket kött på benen så jag skulle kunna försvara min kost mer än att jag mår bättre.. 

Vad har ni mötts av för reaktioner hos läkare m.fl?

/Elisabet

Jag hade enorma omställningsbesvär. Det gick helt enkelt inte. Jag var helt svimming, hade ont i hela kroppen, svårt att sova och helt enkelt sänkt på alla plan! Efter tre veckor utan någon förändring fick jag rådet av kostrådgivaren att lägga till en aning rotfrukter. Jag lade endast till ett par morötter om dagen och vips så var jag på banan igen (tränar ganska mycket). MEN, det genererade i att jag faktiskt blev mer sugen på sött, så det är en balansgång för mig. Jag mår dock hellre lite bättre och kämpar lite med karaktären gällande sockret. Livet som LCHF:are inkl. ett par morötter är sååååå mycket bättre en icke-LCHF:are eller strikt LCHF:are.

http://magdaweena.blogspot.se/

Låter som en bra lösning!

Det kan ju bli att du äter för lite oxå.. dvs energibrist?

Sen så.. tricket med morötterna tycker jag verkar lovande, det värsta som kan hända är att man gnager i sig ett par stycken.. knappast det värsta man kan göra!

Och de där körbärstomaterna var väl heller inte såå farligt, antagligen fick du i dig lite extra vitaminer på kuppen?

Altså.. man skall nog väga farorna mot varandra, några extra morötter/körsbärstomater är inte direkt något du kommer att bli diabetiker på iallafall!

Och om sådant skulle bli din last framöver så anser då jag att det är ett bra byte!

• Like 1

Hej! 

Självklart handlar det inte om en morot eller en ask körsbärstomater.. Det handlar om ett felaktigt matbeteende. Och ett sug som kan förstöra enormt mycket. Jag är så otroligt sockerberoende och har i hela mitt liv tröstätit. Därför är det nästan tvunget för MIG att se lite svart och vitt. Det går inte att ha en fuskdag eller bara äta lite kolhydrater.. Tyvärr! 

Men tack jag ska verkligen prova era tips om salt och för lite mat m.m 

Så hoppas jag att yrseln försvinner.