Jump to content

Funderingar kring det här upplägget att periodisk fasta?

Timmy
 Share

Recommended Posts

Funderade på det här med periodisk fasta och då jag de senaste veckorna ätit en gång per dygn så skulle mitt fönster vara typ 47/1, alltså att jag intagit dygnets energi under en halvtimme.

Det verkar också som att många kör 18/6 och äter två mål mat om dagen men jag funderade lite på om hur kroppen skulle reagera på om man intog en stor lchf-kaffe med nästa allt dagens fett i den koppen och åt riktigt proteinrikt just innan kl 18:00 på kvällen, vad skulle kroppen tycka om den uppdelningen?

Eller om man nu gjorde tvärt om, lunchen blev ordentligt proteinrik och middagen en stor fettbomb?

Jag hade kört på det senare förslaget, det vill säga protein till första målet och fettbomben på kvällen.

Skälet till det är att protein ökar tillgången av dopamin och adrenalin vilket är bra om man behöver en skärpt och pigg hjärna, vilket kanske inte är något man eftersträvar framåt kvällen innan man ska sova. Ja, så tillvida att du inte jobbar natt då!  :D

Innan bestod min frukost av MBC, lunch inget och till middag ordentlig mat men insåg att MBC inte egentligen behövdes då jag faktist inte är direkt hungrig på mornarna men känner nu för att testa 18/6.

Cavegirl,
Tack för svar och skäl till svaret, både bra och kul att veta varför du svarar som du gör :-)
Skärpt och pigg hjärna har jag redan nu under 23/1 som vi kan kalla det, med största sannolikhet då jag redan kört LCHF ett tag.

Tror det blir till att köra stort proteinintag till lunch och fettbomb till middag så får vi se vad kroppen och kistan säger om det :-)

• Like 1