Yngaren Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 "M IN EVERY BAG" you'll find our world famous crispy fries...enjoy every last one!" På "Carbohydrate" för kvinnor (2000 kcal) står det att dom 29 grammen kolhydrater motsvarar 11% av "GDA" ("Vägledande dagligt intag"). 100 delat med 11 (%) = 9,09 x 29 g = 264 g kolhydrater - per dygn! Siffrorna 4-7 betyder antagligen barn i åldern 4-7 år (1600 kcal) - 15% av "GDA". 100 delat med 15 (%) = 6.67 x 29 g = 193 g kolhydrater - per dygn! Ligger inte de här siffrorna till och med skyhögt över SLV:s RDI ("Rekommenderat dagligt intag"). Eller ligger det ett räknefel någonstans här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 20, 2013 Share Posted April 20, 2013 1 g kolhydrater är 4 kcal så 264 gram kolhydrater = 1056 kcal. Det låter väl inte orimligt om man är blandkostare och ligger på ett dagsbehov av 2000 kcal som du skriver. När det gäller dagsbehovet så finns det ju dom som drar mindre och dom som drar 5000 kcal också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngaren Posted April 20, 2013 Author Share Posted April 20, 2013 Hej MKJ! "2000 kcal som du skriver" - det är inte mina siffror utan McD:s. OT - kcal för mig är ju som för Skaldeman: Effekten av att elda upp ett vedträ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Hej MKJ! "2000 kcal som du skriver" - det är inte mina siffror utan McD:s. OT - kcal för mig är ju som för Skaldeman: Effekten av att elda upp ett vedträ... Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du hade ju en fråga och jag försökte svara på den men jag förstod inte ditt svar. Jag tycker ämnet är intressant så förklara gärna vad du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yngaren Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Vad jag framför allt menade var att - förutsatt att jag räknat rätt (100/11x29=264) - att slutsiffran 264 (g kolhydrater) väl är ett fruktansvärt högt "Vägledande dagligt intag", när vi på de här sidorna oftast pratar om ett lämpligt dygnsintag på mellan 20 g (ganska radikal LCHF) och 50-60 g kolhydrater. Eller tänker jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Vad jag framför allt menade var att - förutsatt att jag räknat rätt (100/11x29=264) - att slutsiffran 264 (g kolhydrater) väl är ett fruktansvärt högt "Vägledande dagligt intag", när vi på de här sidorna oftast pratar om ett lämpligt dygnsintag på mellan 20 g (ganska radikal LCHF) och 50-60 g kolhydrater. Eller tänker jag fel? Det vägledande intaget gäller blandkost. LCHF är ju en helt annan sak då har man snålat in på kolhydraterna så mycket så att kroppen skall tvingas prioritera fett som bränsle. Det finns blandkostare som äter betydligt mer än 264 gram kolhydrater per dag och är hur friska som helst. Det beror ju på hur mycket man förbrukar. Crispy fries låter dock inte som någon bra kolhydratkälla för någon. Varför den rubriken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Tja, SLV rekommenderar väl 50-60 E% kolhydrater, så det verkar väl stämma ganska bra. Man kan ju tycka att det är mycket. Den studien på ursprungsbefolkningar som doc hänvisar till i Matrevolutionen talar om genomsnittliga kolhydratintag på 20-40 E%, det skulle motsvara 400-800 kcal av 2000 kcal eller 100-200 g kolhydrater. Det finns ju friska ursprungsbefolkningar som äter mycket mer kolhydrater än så. Så om man ska försöka vara objektiv så är det nog "ni på de här sidorna" som talar om "fruktansvärt" låga nivåer som lämpliga. Sen är det nog mycket viktigare att fokusera på "riktig mat" än "vägledande dagligt intag". Och då går ju McD bort oavsett kolhydratandel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts