fiasud Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Jag måste erkänna att jag känner mig grundmurad!!! Jag har köpt agavesirap då det står att det har "lågt blodsockerhöjande index" är naturligt och ekologiskt, perfekt ur lchf-perspektiv eller hur? Så vaknar jag idag och läser kostdoktorns inlägg där han berättar att det med sin höga andel fruktos gör agavesirap till "extra farligt" socker. Det känns ju sådär när man vill undvika vanligt socker och sedan får i sig något mycket värre. Om man nu skulle vilja söta någonting nån gång ibland, hur är det med honung? Lika illa som allt annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiasud Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Haha grundlurad menar jag givetvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Ja... Det är ju förjävligt rent ut sagt..Kan inte lita på någon. honung är nog inte mycket bättre... om man inte tränar väldigt hårt kan det väl gå an men jag skippar nog det endå.... höjer nog blodsockret lika mycket... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Kan tillägga.. tror dock inte det är någon fara med lite honung...ibland. förutsatt att man inte vill gå ner i vikt. Är man normalviktig och frisk är det nog ingen större fara .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aerium Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Innehåller någonting mycket kolhydrater så spelar det ingen roll vad det står på framsidan. Allt som innehåller över 5g kolhydrater per 100g kan du använda som en gräns. Med lite modifikation. Som t.ex kan en burk 400g krossade tomater innehålla 4g per 100g och skulle du äta upp en sådan är du redan uppe i 16g kolhydrater. Så man ska vara lite försiktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Honung kan vara det bästa om man behöver något sött, det har minst konstgjort i sig. Men alltså bara ytterst lite av det då. Detta har jag hört från många erfarna LCHFare (man brukar gå ifrån stevia och sukrin ju längre man hållit på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts