Melliz Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Hej! Har bara en fråga och undrar om någon vet... Brukar köra många va mina träningspass på morgonen innan frukost då jag känner att jag slipper håll och dessutom vänta lång tid efter någon måltid då jag har svårt att träna efter jag ätit.. Men brukar ta en kopp kaffe med lite grädde. Min fråga är, hinner grädden tas upp som energi när jag tex går ut och löper ? eller är grädden onödig? Sen ni som springer långlopp. Har de givit bättre resultat att äta lite extra kollisar dagen innan och till frukost eller bara att köra strikt? Har lite svårt att bestämma mig om man ska försöka köra Göteborgsvarvet i ketos.. är dock lite orolig då jag inte gjort de tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Jag tror absolut inte att extra kolhydrater ger bättre resultat på träning i längden. Bättre att träna upp kroppen på bli effektivast på förbränna fett. Kolla in Jonas Bergkvist för mer info om detta.Grädden innehåller lite socker energi ja, och det tar snabbt upp i kroppen. Fettet tar nog längre tid, inte för att dess fett skulle spela roll på en normal person som redan har minst 90 tusen kilo kalorier energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Jag tror absolut inte att extra kolhydrater ger bättre resultat på träning i längden. Bättre att träna upp kroppen på bli effektivast på förbränna fett. Kolla in Jonas Bergkvist för mer info om detta. Jo sant! Det tror jag också.. men tänkte bara på om tex man dricker kaffe på morgonen innan man drar ut med grädde i så hinner väl inte kroppen ta upp det fettet och använda detta som energi till träningen som utförs just då? Tex om ska jämföra med en banan som kroppen tar upp relativt fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Jag förstod det, var väl det jag svarade på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Jag förstod det, var väl det jag svarade på? Konstigt! såg bara de två första raderna... Nu såg jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Hmm...det är ju inte så att grädden ligger och skvalpar i kroppen och väntar på att du ska bli klar med din träning. Så nog absorberas den alltid. På ett eller annat sätt. Men poängen här var väl, om jag inte tolkar fel, om den skulle ha någon direkt effekt på din träning och så är nog inte fallet. Under ketoadaption så har man ju i praktiken redan öppnat upp en direktkanal till kroppsfettet så det är det som nyttjas i stora drag. Något du, om något, ev. skulle må bra av att dricka inför träning är dock en kopp buljong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Eftersom Gbg-varvet är långdistans tror jag på fettförbränning. Kolhydratladdning är mer för snabba ryck som jag uppfattat det. Och kul att du ska springa, nu fick jag en till att heja på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OggeP Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Skulle nog säga att grädden kommer inte göra varken till eller från under din morgon träning, är du van att träna med tom mage så kan du med fördel sticka ut på tom mage och med full fettförbräning. Vill du ha en liten mättnadskänsla i magen innan träningen så kan du med fördel lägga lite grädde i kaffet eller varför inte nolla kolisarna och helt enkel lägga smör i kaffet (optimalt för ketos) och därefter äta ordentligt efter träningen. För att svara på din fråga så kommer grädden tas upp av din kropp men om det gör någon nytta under själva träningen det tror jag inte snarare så att kolisarna i grädden skulle kunna sänka din fettförbränning en aning då dessa skall förbrännas. Du ligger säkert med en 60000 kalorier i depåerna så någon extra energi är du är i ketos behöver du inte direkt för att orka träna. Ät ordentligt efter i stället, (kaffe med smör och 2-3 ägg kör jag själv efter mina styrke/intervallpass) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Hmm...det är ju inte så att grädden ligger och skvalpar i kroppen och väntar på att du ska bli klar med din träning. Så nog absorberas den alltid. På ett eller annat sätt. Men poängen här var väl, om jag inte tolkar fel, om den skulle ha någon direkt effekt på din träning och så är nog inte fallet. Under ketoadaption så har man ju i praktiken redan öppnat upp en direktkanal till kroppsfettet så det är det som nyttjas i stora drag. Något du, om något, ev. skulle må bra av att dricka inför träning är dock en kopp buljong. Hehe jaa.. tiny tom.. det var precis vad jag menade Nej okej då vet jag... en kopp buljong? låter inte så gott men kanske får testas då! hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Skulle nog säga att grädden kommer inte göra varken till eller från under din morgon träning, är du van att träna med tom mage så kan du med fördel sticka ut på tom mage och med full fettförbräning. Vill du ha en liten mättnadskänsla i magen innan träningen så kan du med fördel lägga lite grädde i kaffet eller varför inte nolla kolisarna och helt enkel lägga smör i kaffet (optimalt för ketos) och därefter äta ordentligt efter träningen. För att svara på din fråga så kommer grädden tas upp av din kropp men om det gör någon nytta under själva träningen det tror jag inte snarare så att kolisarna i grädden skulle kunna sänka din fettförbränning en aning då dessa skall förbrännas. Du ligger säkert med en 60000 kalorier i depåerna så någon extra energi är du är i ketos behöver du inte direkt för att orka träna. Ät ordentligt efter i stället, (kaffe med smör och 2-3 ägg kör jag själv efter mina styrke/intervallpass) Okej tack för svar! Precis vad jag menade... om grädden jag drack innan skulle ha någon nytta till själva träningen... men då vet jag Jag kan köra på tom mage! Dock inte längre än 1 mil men ja.. blir svart kaffe eller som vanligt.... för kaffe vill jag helst ha innan äter alltid stor frukost efter.. och då blir det nästan alltid ägg.. och ibland protein pulver och smoothie plus kokta ägg. dock äter jag lit mer kollisar efter träningen för känns som att jag återhämtar mig snabbare... testat både och.. och då menar jag tex bär, mer grönsaker, samt lite gammeldags mjölk . hört att upptaget av proteinet blir snabbare då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 21, 2013 Author Share Posted April 21, 2013 Eftersom Gbg-varvet är långdistans tror jag på fettförbränning. Kolhydratladdning är mer för snabba ryck som jag uppfattat det. Och kul att du ska springa, nu fick jag en till att heja på! hehe joo men tänkte på i slutet jaaa! gör det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 en kopp buljong? Så länge som du inte köper den buljongen i vanlig butik. Det är mest e-ämnen, framförallt mononatriumglutamat (eller E621, eller Jästextrakt). Finns bra buljong på hälsoosten (och dålig), samt LCHF-butiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Jag tänkte testa att cykla vätternrundan i år i "ketos" och kanske fylla på med kolhydrater efter ca 5-6 timmars cykling. Det finns ju inte så mycket att läsa om hur man ska optimera långvarig uthållighetsidrott på LCHF...även om det verkar börja bli "poppis" ....fast detta kanske var lite off topic ...den allmänna åsikten och också min erfarenhet att om man är i "ketos", behöver man inte äta innan träning alls och egentligen inte efter eller...och hursomhelst några gram grädde, betyder nog inte så mycket ...på ett "normalt" pass bränner man väl ca 500 - 1000 kcal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Det är kolhydrater främst som stör den fastan. Lite fett och/eller protein gör att kroppen i princip är fastande, så det är ingen fara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts