lelleleo Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Såg ett amrikanskt program i dag (En nation av överviktiga). Och det var dom... J..igt mycke. Och det var ju prat om massa olika dieter. Den kuligaste var nok kakdieten. Men det fanns en uppsjö olika de hade provet...med noll res. MEN. Inte ETT ord nämndes av proffsen om LCHF. Men det var en (flera, men spes en) grej "proffsproffesorn" sa, som jag hajade til på. Och det var, att om nån som varit øverviktig en längre tid, var duktig och tog sig ner på idealvikt, pö om pö, i loppet av många år, och höll sig där, så fick den personen ändå alltid "banta"..m.a.o. ALDRI äta "som en normal människa". För om han, och den som alltid varit normalviktig, började på lika, så skulle den som varit tjockis, bli det igen, på exakt samma mat, medan den, vill jag nu säga friske personen, ville hålla sig lika smal. Även då med dom exakt andra yttre omständigheter, som träning osv. Så då kommer jag tillbaka till min problemställning. Har min och deras kroppar ställt inn sig på att gå på 40% av vad "normala människor" behöver av energi, utan att den bryr sig.. Funka exakt lika bra (det gör den inte, för jag är trött jämt). Detta blir jag snurrig i huvudet av. Men jag förstår ju också vaför jag inta tappar kilon, trotts att jäg äter under "mitt dagsbehov"...för mitt dagsbehov är tydligen rubbat...och vanliga räknestycken blir fel för mig... Vad då snurrig...jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Jodå det stämmer väl i princip.. så länge man inte kommer åt själva orsaken.. och det kan vara flera olika. Finns altså en hel uppsjö olika sjukdommar och defekter som gör att man går upp i vikt och har svårt att gå ner.. de vanligaste är metabolt syndrom och hypotyreos. Sen så finns det de som framgångsrikt bantat sig upp i vikt, där är det en kombination av psykisk störning och som resultat en minskad fettfri vikt och sänkt MBR. Här har du en fin illustrattion på det motsatta.. dvs gått upp i vikt och blivit smalare! http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/517462458e0e743b790008fa-varfor-man-inte-alltid-gar-ned-i-vikt?discussions-1 Och där har vi ett av grundfelen som folk gör.. lösningen kanske är att gå upp.. fast av rätt orsak! Nu känner ju inte jag dig.. men jag vet hur det är med mig.. jag skulle definitivt bli friskare och få en kropp som jag vore mer bekväm med att se i spegeln om jag bytte en hel del fett mot muskler. När jag mönstrade vägde jag 67 och hade betydligt mer muskler och styrka än vad jag har idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Amazing! Något att drömma om, undrar om en tant på 58 kan lyckas med en sådan förvandlng Kanske en liten bit iallafall....... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Amazing! Något att drömma om, undrar om en tant på 58 kan lyckas med en sådan förvandlng Kanske en liten bit iallafall....... Det är nog inte omöjligt. Jag har blivit av med ca 20 kg fett och gått upp ca 5 kg i muskelmassa. Mitt mål är att gå upp 3-5 kg till i muskelmassa och jag är 55 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Tja.. helt omöjligt är det ju inte.. och en bra anledning till att inte låta vågen styra allt för mycket! http://everydaypaleo.com/attention-scale-addicts-part-2/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Tack Zepp!!! Vilken inspiration Tack även för bloglänken! Den ska jag fortsätta besöka! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 När jag gick på gymmet så sa ägaren att dom flesta väger lika mycket efter ett års träning men med annan fördelning. När vi mätte fettprocent så hade jag för högt medan min sambo hade godkänt trots att han hade för högt BMI men det hade inte jag. Han såg dessutom fetare ut. Jag hade redan börjat misstänka hur det låg till så jag blev inte så förvånad men vågen och BMI är inga bra mått på hur det står till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Jo då.."det värmer att se".. Men... Jag är "en liten tjockis", som begöver ta bort 20 kg MINST....men helst 25 kg. Men låt säga jag kan göra 5 av dom till muskler..Men allt. Då hadde jeg nog sett rolig ut, fast på ett annat sett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts