Jump to content

Kliande utslag!!

Josefinslchf

Recommended Posts

När jag började med lchf för ca ett år sedan fick jag ganska extrema och kliande utslag, speciellt på rygg och runt brösten (där jag svettas mest under träning). De gick tack och lov över men ibland kommer de tillbaka och ibland kliar det något fruktansvärt! Har hittat lite på nätet om att det kan ha med ketos att göra, kan det stämma? Och hur kan jag bli av med detta problem utan att behöva "gå ur" ketos?

Hm... Intressant... Jag har också haft massa utslag på framförallt bröstet. Även lite på ryggen. Detta har jag haft i ca 7 veckor. Fått leva mitt liv i sjal sen dess, för inte ens kunnat ha vanlig ringning på tröjor:( Hade dock kopplat utslagen till en medicin jag äter, eftersom just utslag är en av biverkningarna. Hm.. Kanske är en kombination av kosten och medicinen då. De börjar som väl är sakta läka, men går så otroligt lååångsamt.

Äter du d-vitamin? I land får jag för mig att det beror på dem. Som att det skulle bli någon slags hormonrubbning(spekulerar bara) Därför tar jag 5000 ie bara var 3:e dag nu.

Jag har läst nånstans att vissa reagerar på ketoner som kommer ut med svetten och misstänker att det kan vara det :/ eftersom det är precis där jag svettas mest och det känns som det blir värre i perioder då jag är mer strikt med kost och träning :(

Jag äter D-vitamin nu, men gjorde inte det när det började så jag tror inte det beror på det.. Undrar om det finns nån salva eller nåt som kan lindra? Har provat kortisonsalva, men hjälper inte...

Upplever du dina utslag som värre när du äter mer strikt?

Har haft likadant med röda prickar på bröstet och nedre delen av ryggen, och det jag har kommit fram till är att dom verkar vara kopplade till ketos. Första gången jag fick dem trodde jag att det kunde bero på ökad känslighet för ägg eftersom man har en signifikant ökad konsumtion av ägg. Tog bort ägg ur kosten men de gav inte med sig.

Har blivit av med dem två gånger under de senaste 5 månaderna som jag har ätit LCHF och det är när jag har ätit kolhydratrikare mat och troligtvis avbrutit min ketos. Efter ca en vecka med strikt LCHF kost dyker de upp igen. 

Har precis samma problem.. ätit strikt lchf i tre veckor nu och utslagen kom i lördags.. kliar något fruktansvärt! har mellan brösten och på ryggen. Usch.. Jag hoppas det försvinner snart! Men skulle mer en gärna vilja ha tips på någon salva eller så.. Känns surt om man måste börja äta mer kolhydrater för att de ska gå bort.. :(

Det är inte så att du får kroppssvamp av att du svettas mer? Hudsvamp trivs ju i varma fuktiga områden, som under brösten till exempel. Min sambo brukar få svamputslag på ryggen när han har svettats mycket och särskilt i material som inte andas särskilt bra, typ fotbollströjor.

Jag har köpt ett mjällschampo på apoteket som heter Selsun. Fungoral fungerar också.

Jag tror inte det är svamp, har redan provat med salva mot svamp och utslagen försvinner när jag äter något som gör att jag "går ur" ketos :/

Kan ändrad tarmflora ge utslag på kroppen Johanna07?

Vi verkar ju vara några st här som upplever utslag av ketos tyvärr :(

Jag tror inte det är svamp, har redan provat med salva mot svamp och utslagen försvinner när jag äter något som gör att jag "går ur" ketos :/

Jag vet inte mer än du, jag provade också svamp salva. Utslagen gick inte bort men det hjälpte lite mot kliandet, troligen för att salvan har kortison i sig (dactacort). Jag har fått sådana här utslag varje gång jag har gått på en diet som uteslutit gluten och processerat socker så det är därför jag tänker att det är knutet till tarmfloran på något sätt. Jag tar dom här nu och det verkar hjälpa (men det kan ju ha varit något annat):http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=1510

Jag äter probiotika också (Probi frisk, finns på apoteket) men bara det hjälpte inte.

Medaljongsjukan möjligvis? http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pityriasis-rosea---medaljongsjuka/

Jag har liknande utslag. Fick ett vid halsen vid jultid ( åt då INTE LCHF), sen försvann det för att sedan komma tillbaka i feb. Nu har jag några större märken som kliar och lixom flagnar lite, kring bröst, ovansidan armar och rygg. Har kollat upp detta på Sahlgrenska och de höll med om att det med största sannorlikhet var medaljongsjukan.

Finns inget bot mot detta mer än att man kan använda hydrokortison för kliandet och smörja in sig med lotion för att inte torka ut de kliande utslagen.

• Like 1

Jag fick nässelutslag av läkemedel som jag tålt bra innan när jag åt LCHF. Det låter som det på fleras beskrivning. Förfärligt kliande. Mina var främst i nacken.

Det kan vara svamp också förstås (men det låter det inte som på de flestas beskrivning). Jag fick värre svampproblem efter några år med LCHF. De försvann först när jag slutade med LCHF, och de kommer tillbaka om jag äter för lite kolhydrater någon dag.

Jag har skrivit lite om svampen i denna tråd:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/806-erfarenheter-av-lchf-och-seborroiskt-eksem/?hl=%2Beksem#entry8911

Hm.. kom på en sak.. Jag äter antidepp medicin, vilket jag började med innan lchf, och inga biverkningar då. Kanske någon reaktion nu? Började även äta D-vitamin för ca två veckor sedan för blodproverna sa att jag hade brist på det. Vad tror ni?

Köpte Loratadin actavis, För apotekaren rekommenderade det för jag inte har kollat upp med en läkare vad utslagen kommer ifrån.. Det är en tablett som man tar vid allergisk reaktion mm.

Fick även rekommenderat att smörja på alovera gel. Sagt och gjort, började igår med tabletten och smorde in utslagen med alovera gel varje gång det började klia(många gånger)

Hör och häpna, det är redan lite bättre!

Frågan är bara, för det har gått en vecka nu med utslagen, om det så kallade utrensningsfasen sakta börjar avta.. eller om det är tabletterna som håller nere en allergi? Hm..

Det är inte alltid som salvor mot svamp fungerar mot hudsvamp. Salvor som daktar, daktacort och så vidare är ofta för den typ av svamp som man får på fötterna eller i underlivet. Jag hade testat en insmörjningskur med fungoral....

Jag medicinerar med semla eller marängtårta. Fungerar ypperligt! Har testat vid 2-3 tillfällen nu under ett års tid och det fungerar varje gång. :-)

Så ja - för mig beror det sannolikt på för strikt eller långvarig ketos i samband med motion och värme. Ökat intag av kolhydrater hjälper.

(Sedan är nog inte vetemjöl och socker det bästa sättet att öka kolhydratintaget, men av en slump blev det så i samband med ett födelsedagskalas då begynnande utslag försvann på bara någon dag...)

Brukar få utslag vecka 2 till vecka 5 eller så. Lite störande, och tar ganska lång tid att gå över även om den värsta klådan bara sitter i någon vecka eller två. Tror det är en reaktion på ketoner i svetten. Verkar vara en rimlig förklaring, då överskottsketoner bara är ett problem när kroppen håller på att anpassa sig till fettförbränning (~första månaden) -- efter  dess så har man visserligen ketoner i blodet, men man förbränner dem så de inte hamnar på fel ställe (urin, svett, utandningsluft).

Bruka använda helosan för att dämpa klådan när jag ska sova. Fungerar rätt bra.

• Like 1

Har också lite problem med lätt kliande utslag på benen.
Jag tror som flera andra att det är en utrensningsfas att gå igenom, att kroppen gör sig av med saker som legat och kurat länge, och när de inte göds med kolhydrater längre så rensas de ut.
Anne Hallén tror jag det var som håller på och funderar lite djupare på detta, hon skulle vara tacksam för era observationer.
Själv skall jag börja ta Chlorella för att se ifall det hjälper mot mina.

• 2 weeks later...

Intressant!

Jag har kliande och fällande små rosa utslag på armarna. Ingen annanstans. Jag har haft dem några månader. Jag har aldrig haft några utslag eller eksem så det här är helt nytt för mig. Trodde ett tag att jag fått psoriasis!

Är detta ett bristsymptom? Äggen?

Jag kommer inte ihåg när det började men började efter ett tag med LCHF få attacker av olidlig klåda på ryggen och det var som sträva små utslag som jag rev sönder. De kliade något djävulskt. Ibland fick jag också klåda på benen och på sidan av brösten men där kom inga utslag utan bara dök upp "osynlig"  klåda lite av och till. I synnerhet när jag låg i sängen och det blev varmt. Ryggen var dock fruktansvärt.  Först trodde jag att det var min behå som skavt men klådan vägrade ge upp när jag bytte till annan behå och plågan blev olidlig. Detta kom och gick. Försvann helt men kom tillbaks som i skov. Jag kliade så att det blödde och kunde knappt sova på natten när det var som värst. Det var som att huden vänt sig ut och in. Jag vet inte varför jag inte kollade upp det. Kanske för att det gick bort av sig självt på några dagar (men kom tillbaks).

Men så en kväll smorde jag in mig med ett tjockt lager Canesten och redan morgonen efter var huden helt lugn och klådan borta. Problemet är bara att det är svårt att smörja in sig mellan skulderbladen där klådan och utslagen var som värst. Men ju smalare jag blivit, desto lättare är det ju ...  ^_^ Nu smörjer jag direkt om jag känner att det kliar och då försvinner det. Har inte haft klåda på länge nu. 

Jag vet inte om det är svamp eller eksem men frågan är varför så många får klåda när de äter LCHF och varför det är så vanligt att man får det på ryggen just? Jag har kollat i andra forum (KiF t.ex.) och det är MÅNGA som drabbats av just ryggklåda. Jag hör för övrigt till dem som aldrig tidigare (innan kostförändringen) haft varken eksem eller hudproblem. 

Efter att ha vart eksemfri i kanske en vecka nu(dock syns det var det har varit).

Fick jag ett utslag bakom örat igår.. och de har börjat klia på kroppen lite här och där. Blir verkligen inte glad om de kommer tillbaks igen.. orkar inte med det. :(

Ett litet tips till alla som lider av kliande utslag är att badda dem med alsolsprit några gånger per dag. Alsolsprit tar död på ev. bakterier och det har även en "utdragande" effekt om det är något i huden som "ska ut". Det har även en lite kylande effekt på klådan.

Kan vara värt att testa, det kan lindra :)

• 3 weeks later...

Har precis startat en tråd med samma problem. Jag härleder det till alla typer av smör och kokos fett.. Kan inte fatta att jag blivit allergisk mot själva grund-råvarorna för min underbara LCHF mat!? Det är fruktansvärt deprimerande..

Mitt inlägg finns här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2207-har-blivit-allergisk-mot-b%C3%A5de-sm%C3%B6r-ghee-och-kokosfett/

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

YES! Har ny kört fett-kaffe varje morgon i två veckor och kliandet har börjat minska, nästan gått över! HALLELUJA!!! Dessutom har jag börjat gå ner i vikt igen.. äntligen ska jag nå min drömvikt på 68kg!! Mår inte heller illa av kokos-fettet längre.. helt fantastiskt!

Mitt recept för att vänja kroppen vid högt-kokosfett/smör/-intag och ketos: Brygg en stor mugg kaffe. Mixa ner ca 3 matskedar kokosfett och tre matskedar osaltat smör (som du smält innan på spisen för att kaffet inte ska bli kallt) och njut sedan. För de som inte står ut med illamåendet de första dagarna /veckan så funkar Novalucol utmärkt. Tar bort illamåendet direkt, men vänta bara inte för länge med att ta en novalucol. WOHOOO!

Hej! Jag svarade just på en liknande fråga på LCHFklubbens medlemssida  där jag gick igenom all forskning som finns på området. Jag la även upp svaret på min blogg.

http://lchfklubben.se/bethechange/2013/06/08/kliande-utslag-av-lchf-prurigo-pigmentosa/

Jag har oxå läst om detta.. men.. om det är Pigmentosa så efterlämnar det oxå bruna fläckar (hyperpigmentation).. vilket sällan verkar vara fallet?

• 9 months later...

Jag har läst mig till att det kan vara Prurigo Pigmentosa. Vad tror ni om det när ni googlar bilder och beskrivning. På mig har det kliat något vansinnigt i 2-3 veckor mellan brösten nu. Jag googlade och fann detta och ökade då mina kolhydrater några dagar och utslagen lugnade sig. Men kom åter igen utan att jag har minskat mina kolhydrater. Vad tror ni? Vad smörjer man  med?

Jag har fått (troligtvis) samma utslag, men först efter 3 års LCHF.

Mina teorier har att göra med en djupare ketos än tidigare då jag börjat träna väldigt mycket konditionsträning (triathlon) och samtidigt så har jag börjat äta mer majonnäs och mindre grädde (= mindre kolhydrater).

Sen kanske det är symptombehandling att bara börja få i mig lite mer kolhydrater, men samtidigt så är inte vikten ett problem idag (stabil sedan 2 år tillbaka, 77 kg). Älskar ju att leva i (mild) ketos, alla fördelar med bättre humör osv.

Jag har läst denna tråd och en läkare resonerar kring lite olika orsaker, läsvärt.

http://bjjcaveman.com/2013/05/09/prurigo-pigmentosa-a-ketosis-associated-rash/

Japp, kliande utslag när man kommer in i ketos = fettcellerna förbränns och frigör giftansamlingar och slaggprodukter (socker, sötningsmedel, E-nummer, avgaser, cigarettrök, all möjlig skit som en modern människa suger i sig) och dessa kommer ut genom huden, ofta nacke, bröst, rygg. Inget farligt, tvärtom, men det kliar som fan. Det slutar när man är fri från gifter! Sluta oroa er, LCHF = DETOX! ;)

Och ja, sätter man i sig något sockrat så försvinner det snabbare än kvickt (giftutrensningen/fettförbränningen avstannar).

Detta är ett skäl till att kvinnor med stor övervikt inte bör börja med LCHF under graviditet/amning, då det finns en risk att gifterna förs över till junior.

• Like 1

Japp, kliande utslag när man kommer in i ketos = fettcellerna förbränns och frigör giftansamlingar och slaggprodukter (socker, sötningsmedel, E-nummer, avgaser, cigarettrök, all möjlig skit som en modern människa suger i sig) och dessa kommer ut genom huden, ofta nacke, bröst, rygg. Inget farligt, tvärtom, men det kliar som fan. Det slutar när man är fri från gifter! Sluta oroa er, LCHF = DETOX! ;)

Och ja, sätter man i sig något sockrat så försvinner det snabbare än kvickt (giftutrensningen/fettförbränningen avstannar).

Detta är ett skäl till att kvinnor med stor övervikt inte bör börja med LCHF under graviditet/amning, då det finns en risk att gifterna förs över till junior.

Men jag har ätit LCHF i över 3 år?

Kommer utrensningen nu?

Det finns de som menar att det kan ha med en svampinfektion att göra, jag blir snart lite tokig.

Prova lägga till lite fermenterade grönsaker, kanske 1 msk till en halv dl per lunch/middag? En annan sak man kan testa är att pensla utslagen med saften från surkål (eller andra fermenterade grönsaker)

Jag kommer testa mycket saker för att bli av med detta! Tack för tipset.