Josefinslchf

Kliande utslag!!

Recommended Posts

Ett litet tips till alla som lider av kliande utslag är att badda dem med alsolsprit några gånger per dag. Alsolsprit tar död på ev. bakterier och det har även en "utdragande" effekt om det är något i huden som "ska ut". Det har även en lite kylande effekt på klådan.

Kan vara värt att testa, det kan lindra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis startat en tråd med samma problem. Jag härleder det till alla typer av smör och kokos fett.. Kan inte fatta att jag blivit allergisk mot själva grund-råvarorna för min underbara LCHF mat!? Det är fruktansvärt deprimerande..

Mitt inlägg finns här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2207-har-blivit-allergisk-mot-b%C3%A5de-sm%C3%B6r-ghee-och-kokosfett/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

YES! Har ny kört fett-kaffe varje morgon i två veckor och kliandet har börjat minska, nästan gått över! HALLELUJA!!! Dessutom har jag börjat gå ner i vikt igen.. äntligen ska jag nå min drömvikt på 68kg!! Mår inte heller illa av kokos-fettet längre.. helt fantastiskt!

Mitt recept för att vänja kroppen vid högt-kokosfett/smör/-intag och ketos: Brygg en stor mugg kaffe. Mixa ner ca 3 matskedar kokosfett och tre matskedar osaltat smör (som du smält innan på spisen för att kaffet inte ska bli kallt) och njut sedan. För de som inte står ut med illamåendet de första dagarna /veckan så funkar Novalucol utmärkt. Tar bort illamåendet direkt, men vänta bara inte för länge med att ta en novalucol. WOHOOO!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag svarade just på en liknande fråga på LCHFklubbens medlemssida  där jag gick igenom all forskning som finns på området. Jag la även upp svaret på min blogg.

http://lchfklubben.se/bethechange/2013/06/08/kliande-utslag-av-lchf-prurigo-pigmentosa/

Jag har oxå läst om detta.. men.. om det är Pigmentosa så efterlämnar det oxå bruna fläckar (hyperpigmentation).. vilket sällan verkar vara fallet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst mig till att det kan vara Prurigo Pigmentosa. Vad tror ni om det när ni googlar bilder och beskrivning. På mig har det kliat något vansinnigt i 2-3 veckor mellan brösten nu. Jag googlade och fann detta och ökade då mina kolhydrater några dagar och utslagen lugnade sig. Men kom åter igen utan att jag har minskat mina kolhydrater. Vad tror ni? Vad smörjer man  med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte klicka på länken i inlägg nummer 28. Är den borttagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått (troligtvis) samma utslag, men först efter 3 års LCHF.

Mina teorier har att göra med en djupare ketos än tidigare då jag börjat träna väldigt mycket konditionsträning (triathlon) och samtidigt så har jag börjat äta mer majonnäs och mindre grädde (= mindre kolhydrater).

Sen kanske det är symptombehandling att bara börja få i mig lite mer kolhydrater, men samtidigt så är inte vikten ett problem idag (stabil sedan 2 år tillbaka, 77 kg). Älskar ju att leva i (mild) ketos, alla fördelar med bättre humör osv.

Jag har läst denna tråd och en läkare resonerar kring lite olika orsaker, läsvärt.

http://bjjcaveman.com/2013/05/09/prurigo-pigmentosa-a-ketosis-associated-rash/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova lägga till lite fermenterade grönsaker, kanske 1 msk till en halv dl per lunch/middag? En annan sak man kan testa är att pensla utslagen med saften från surkål (eller andra fermenterade grönsaker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, kliande utslag när man kommer in i ketos = fettcellerna förbränns och frigör giftansamlingar och slaggprodukter (socker, sötningsmedel, E-nummer, avgaser, cigarettrök, all möjlig skit som en modern människa suger i sig) och dessa kommer ut genom huden, ofta nacke, bröst, rygg. Inget farligt, tvärtom, men det kliar som fan. Det slutar när man är fri från gifter! Sluta oroa er, LCHF = DETOX! ;)

Och ja, sätter man i sig något sockrat så försvinner det snabbare än kvickt (giftutrensningen/fettförbränningen avstannar).

Detta är ett skäl till att kvinnor med stor övervikt inte bör börja med LCHF under graviditet/amning, då det finns en risk att gifterna förs över till junior.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, kliande utslag när man kommer in i ketos = fettcellerna förbränns och frigör giftansamlingar och slaggprodukter (socker, sötningsmedel, E-nummer, avgaser, cigarettrök, all möjlig skit som en modern människa suger i sig) och dessa kommer ut genom huden, ofta nacke, bröst, rygg. Inget farligt, tvärtom, men det kliar som fan. Det slutar när man är fri från gifter! Sluta oroa er, LCHF = DETOX! ;)

Och ja, sätter man i sig något sockrat så försvinner det snabbare än kvickt (giftutrensningen/fettförbränningen avstannar).

Detta är ett skäl till att kvinnor med stor övervikt inte bör börja med LCHF under graviditet/amning, då det finns en risk att gifterna förs över till junior.

Men jag har ätit LCHF i över 3 år?

Kommer utrensningen nu?

Det finns de som menar att det kan ha med en svampinfektion att göra, jag blir snart lite tokig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova lägga till lite fermenterade grönsaker, kanske 1 msk till en halv dl per lunch/middag? En annan sak man kan testa är att pensla utslagen med saften från surkål (eller andra fermenterade grönsaker)

Jag kommer testa mycket saker för att bli av med detta! Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg