Renate

Sämre immunförsvar av fett enl. avhandling

Recommended Posts

Läser idag på Doktorn.com att Doktoranden Louise Strandberg på Sahlgrenska akademin, kommit fram till att fet mat bl a ger sämre immunförsvar. Någon som har läst eller sett?

Har längre funderat på vad de ska hitta på härnäst att skrämmas med. Det här låter inte bra i folks öron..

http://www.doktorn.com/artikel/fet-mat-kan-försämra-immunförsvaret

Det här måste vara skrämselpropaganda när den är som sämst!

Presentationen av den här studien är undermålig tycker jag, som i de flesta "akta dig för fett, sk.studier"

Det skulle vara intressant att veta vad syftet, hypotesen och frågeställningarna var. Det hela känns mycket ovetenskapligt.

Och en fråga jag ställer mig är. Kan man verkligen överföra resultat från möss/råttor till människor rakt av i alla studier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här måste vara skrämselpropaganda när den är som sämst!

Presentationen av den här studien är undermålig tycker jag, som i de flesta "akta dig för fett, sk.studier"

Det skulle vara intressant att veta vad syftet, hypotesen och frågeställningarna var. Det hela känns mycket ovetenskapligt.

Och en fråga jag ställer mig är. Kan man verkligen överföra resultat från möss/råttor till människor rakt av i alla studier?

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21446/1/gupea_2077_21446_1.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvällslektyren är räddad. Tack

Det jag menar är att man publicerar varningar om allt möjligt, inte bara fett. Man lyfter ut något ur sin helhet utan att man som läsare får se helheten av studien eller rapporten. Man kan ju inte begära att alla har den kunskapen att kunna bedöma det vetenskapliga värdet eller läsa och tyda en vetenskaplig rapport. Och som vi vet så betyder det inte alltid att det är sanning det som publiceras i dessa rapporter, siffror går bra att trolla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer det där verkligen?

Vi hade för ett tag sedan en annan diskussion om både bröstmjölks sammansättning och evolutionära aspekter som kanske kan vara av allmänt intresse:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/897-blev-hunden-m%C3%A4nniskans-b%C3%A4sta-v%C3%A4n-pga-socker/

Vad gäller att makronutrientsammansättningen skiftar till fördel för fettinnehållet så har jag aldrig stött på någon annan uppgift och utgick från att det var allmänt tankegods. Hittade ex. detta genom en snabbsökning där detta bekräftas:

"The data support the results of Mandel et al, because the mean fat content decreased from 37.3 g/L in the first month to 33.7 g/L in the fourth month, followed by an increase to 48.0 g/L in the 17th month. This is equivalent to the relative increase in the mean values of fat content between short and long durations of lactation reported by Mandel et al. In addition, after 17 months of lactation, we found that the fat content of the milk continued to increase."

Kort och gott så visade denna studie att fettinnehållet inte bara var lågt den första månaden utan dessutom hade minskat ytterligare till fjärde amningsmånaden. I 17:e amningsmånaden var det en rejäl höjning av fettinnehållet och detta fortsatte sedan att öka efter denna period.

Tillägg: Glömde länka till studien (eller i varje fall en publicerad diskussion om den): http://pediatrics.aappublications.org/content/117/3/988.full

Det normala (förutom i västvärlden) och mer "naturliga" är ju att amma barn upp till runt tre års ålder, och det är ju inte ovanligt att kvinnan har hunnit få ett till barn under den tiden.

Nja, det är mig veterligen inte alls normalt att kvinnan har hunnit få ett till barn under den tiden och som jag tror nämns i länken till den tidigare diskussionen så diskuteras även detta rätt ingående. I vår del av världen så är det ju dock vanligt och det har ju mig veterligen mest att göra med hur vårt system är upplagt, dvs det blir fördelaktigare att ploppa ut kottarna i snar följd.

Om då mjölkens sammansättning ändras så måste ju detta medföra konsekvenser för det yngre barnet. Det kan mycket väl vara som du säger, men rent spontant låter det som hittepå. Har du ngn källa?

Som sagt, kolla den tidigare diskussionen. Människan är en högutvecklad varelse så det handlar inte bara om att proppa i barnet energi och sedan tuffar allt på utan handlar även om effekter av intimitet etc. Men allt detta diskuteras i den tidigare tråden, minns jag inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg