Jump to content

Äggulor farliga?

Emwrei

Recommended Posts

Hej!

Har själv ätit lchf ett tag nu och tycker metoden är bra. Saken är den att jag har en bekant som måste sänka sitt kolestrol och hävdar att han inte får äta fett eller socker stämmer det?. Han är utbildad kemist och tror sig veta allt om allt. Nu har han sagt till mig att äggulor ska vara farligt att äta. Har han rätt eller kan jag hitta oberoende studier som kan visa att han har fel?

Trams.. äggulor är något av det nyttigaste man kan äta!

"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

• Like 1

Trams.. äggulor är något av det nyttigaste man kan äta!

"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Att det skulle vara riskfritt för alla håller jag inte med om men äter man lchf är dom sannolikt inget problem, åtminstone inte om man går ner i vikt.

Oroa dig inte för äggen ...en del LCHF-människor vräker  i sig ett stort antal ägg varje dag ... om det skulle vara farligt kommer nog snart larmrapporter om den skadliga LCHF-kosten...så ligger du bara på något enstaka ägg om dagen ...så kan du lugnt äta vidare...och sen sluta äta om det kommer några larmrapporter ;)

Det är väl det gamla "missförståndet" med kolesterolet som spökar igen

Den striden är väl tämligen överspelad idag?

Äter man mat med mycket kolesterol nedreglerar kroppen sin egen produktion och vice versa...

Det är alltså ett klassiskt nollsummespel ^_^

Oroa dig inte för äggen ...en del LCHF-människor vräker  i sig ett stort antal ägg varje dag ... om det skulle vara farligt kommer nog snart larmrapporter om den skadliga LCHF-kosten...så ligger du bara på något enstaka ägg om dagen ...så kan du lugnt äta vidare...och sen sluta äta om det kommer några larmrapporter ;)

Det gällde en blandkostare med högt kolesterol.

Hej!

Har själv ätit lchf ett tag nu och tycker metoden är bra. Saken är den att jag har en bekant som måste sänka sitt kolestrol och hävdar att han inte får äta fett eller socker stämmer det?. Han är utbildad kemist och tror sig veta allt om allt. Nu har han sagt till mig att äggulor ska vara farligt att äta. Har han rätt eller kan jag hitta oberoende studier som kan visa att han har fel?

..

Jag såg inget om blandkost i TS inlägg...men det kanske har diskuterats därimellan?!

EDIT , Jo nu gjorde jag det ... ;)

Att äggulor skulle påverka kolesterolet negativt är en gammal myt som man väl krossat. Att personen är blandkostare spelar heller ingen roll. Ge honom boken som heter Kolesterolmyten så löser det sig med allt ska du se. Jag kommer inte i håg författaren nu????

• Like 1

Att äggulor skulle påverka kolesterolet negativt är en gammal myt som man väl krossat. Att personen är blandkostare spelar heller ingen roll. Ge honom boken som heter Kolesterolmyten så löser det sig med allt ska du se. Jag kommer inte i håg författaren nu????

Det var Uffe Rawnskov som skrev den. Jag köpte den för kanske 20 år sedan.

Då kan det troligen vara en nackdel med äggulor i hans kost. Jag har själv fått vara mycket restriktiv med ägg eftersom jag fått fettkulor i ansiktet om jag ätit fler än 3 i veckan.

Hur ser dina fettkulor ut? Jag har små som knappnålshuvud sk milier mest på ögonlock och pannan, tycker det har blivit med sedan jag började med lchf. Äter c.a 3 ägg om dagen.

Hur ser dina fettkulor ut? Jag har små som knappnålshuvud sk milier mest på ögonlock och pannan, tycker det har blivit med sedan jag började med lchf. Äter c.a 3 ägg om dagen.

Ja det stämmer nog ungefär med dom jag brukar få. Det tog flera år innan jag fattade att det var äggen. På ögonlocken har jag dock inte fått utan mer i pannan och kinderna. På ögonlocket fick jag en betydligt större fettkula en vinter när jag ätit ost och kex till fikat på förmiddagen.

Jag är blandkostare.

Hej!

Butter Improves HDL and LDL as Much as Statins

... och ännu ofarligare blir smörfettet och ägg-gulorna om man särskriver desamma... :lol:

Ärligt talat, om hen är övertygad så varför tjata? Det är ju inte ditt liv, så kemist hen är (själv är jag fysiker).

Du kan ju i och för sig alltid prova med att mjuka upp hens tvärsäkra attityd lite med: "The only true wisdom is in knowing you know nothing" (Socrates).

Jag föreslår att din bekant kör ett experiment på sig själv (i quantifiedself-anda) där hen äter 14 ägg i veckan i ett halvår och mäter Apo-A, Apo-B, HDL, TC, TRIG före och efter, och sedan repeterar experimentet med samma mängd fett från smör i ett halvår, och slutligen samma energimängd i form av vete i ett halvår. Sen vet hen hur just hens kropp fungerar. Och det är ju bra för hen att veta. (Notera att LDL vanligen inte mäts, utan beräknas utifrån värdena på de andra variablerna).

• Like 2