Jump to content

Nån som är kunnig i näringsämnen/lchf och vill bolla lite pm med mig?

AnnikaE

Recommended Posts

Ta du och dra dina frågor här i stället!

Kan säga med en gång att det är lättare att fixa macronutrienterna än vitaminer, mineraler och spårämnen!

LCHF tenderar att bli en kolhydratsnål variant av svensk husmanskost.. och befolkningen som helhet brukar ligga lågt på vissa näringsämnen, så det kan drabba oss oxå.

De vanligaste är D-vitamin, Folsyra, Magnesium och Selen!

Några B-vitaminer kan ligga lågt oxå.

Macronutrienter är sådana som vi behöver eller som intas i stor mängd.. främst för energiändamål eller som stor byggsten i kroppen.

Micronutrienter är sådant vi intar i små mängder.. typiskt vitaminer och mineraler.

Spårämnen kan vara väl så viktiga.. men i så små mängder.

Jag har fattat att som makronutrienter räknas endast kolhydrater, fett och proteiner. Men jag kan ha fel!

Ja, eller egentligen alla energigivande ämnen betraktas som makronutrienter så ex. även alkohol hör dit. Men ur ett generellt perspektiv så brukar man bara bry sig om kolhydrater, fett och protein.

Ja, eller egentligen alla energigivande ämnen betraktas som makronutrienter så ex. även alkohol hör dit. Men ur ett generellt perspektiv så brukar man bara bry sig om kolhydrater, fett och protein.

Fosfor, kalium, kalcium och magnesium hör också till makronutrienterna om jag inte missminner mig.

Tror du tänker på vad man ibland kallar makromineraler. En undersortering bland mikronutrienter.

Jag skall vara helt ärlig och säga att jag inte tidigare har hört talats om "makromineraler". 

Dock kan jag inte se hur dessa skulle vara en undersortering till mikronutrienter. Vad jag läste som hastigast på wikipedia så är makromineraler en specificering av makronutrienter i form av mineral.