Guest Tureborgaren Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 Studie: Två enkla råd hjälper mot tarmsjukdom | TTELA "Två enkla kostråd tycks kunna hjälpa en stor del av dem som lider av mag- och tarmsjukdomen IBS: Ta bort allt onödigt socker och minska på stärkelsen." IBS: Undvik socker och stärkelse visar ny studie | Allas "Det finns en direkt korrelation mellan att ju mindre socker och stärkelse patienterna åt, desto mindre symtom hade de. Vi tolkar det som att sättet vi i västvärlden äter i dag överbelastar systemet, våra tarmar är helt enkelt inte gjorda för den mängden socker och stärkelse. Det verkar som om det är sockret i sig som utlöser problemen., säger professor Bodil Ohlsson, som har lett studien." Oj, vad förvånad jag blir... (*ironi*) Enkla råd som kunde hjälpa många fler än bara dem med magproblem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted May 11, 2021 Popular Post Share Posted May 11, 2021 2 timmar sedan, Tureborgaren sade: Studie: Två enkla råd hjälper mot tarmsjukdom | TTELA Eftersom det är min lokala blaska också, och utifrån hur kunniga de är om annat, så tror jag mig vara rätt säker på att innehållet inte är pålitligt... Nog bättre att fortsätta med socker... (Ok, jag ironiserar jag med... Men tyvärr känns det lite så med journalistik idag... ) 4 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted May 11, 2021 Popular Post Share Posted May 11, 2021 Precis vad jag upplevt. Sen jag började med LCHF har mina magbesvär försvunnit helt. Trodde under några år att jag var laktosintelarant, men numera påverkar inte laktos mig alls. Och när jag tänker efter har jag inte haft några besvär med magkatarr på många många år heller. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nils Engström Posted May 11, 2021 Popular Post Share Posted May 11, 2021 2 timmar sedan, SGK sade: Precis vad jag upplevt. Sen jag började med LCHF har mina magbesvär försvunnit helt. Trodde under några år att jag var laktosintelarant, men numera påverkar inte laktos mig alls. Och när jag tänker efter har jag inte haft några besvär med magkatarr på många många år heller. Är det inte egentligen så att flertalet problem överhuvudtaget försvinner med LCHF. Lipidprofilen kraftigt förbättrad, metabolismen, hjärtat, blodtrycket, hjärnan, sömnen, vakenheten med själva välbefinnandet som bekräftelse på att kroppen tackar för det den får i sig. Visserligen har det vi ser i resultaten en multifaktoriell bakgrund, vilket betyder att även annat i livsföringen påverkar (kosttillskott, träning etc.) men min uppfattning är ganska klar - LCHF utgör den centrala grunden som allt annat cirkulerar kring. Vad kan en gamling annars säga, som på ålderns höst kunnat frigöra sig från all medicinering (för diabetes, lipidprofil och blodtryck)? 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 On 5/11/2021 at 12:01 PM, SGK said: Precis vad jag upplevt. Sen jag började med LCHF har mina magbesvär försvunnit helt. Trodde under några år att jag var laktosintelarant, men numera påverkar inte laktos mig alls. Och när jag tänker efter har jag inte haft några besvär med magkatarr på många många år heller. Exakt så var det för mig med. Jag trodde att jag gått och blivit laktosintolerant, men besvären upphörde nästan på en gång när jag slutade äta spannmål. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 17, 2021 Share Posted May 17, 2021 Jag fick till och med hjälp av en dietist att fastställa att jag inte tål stärkelse, det var 2001. Sen landade jag så småningom i LCHF... 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts