Jump to content

Lycklig över att ha hittat LCHF

Katta77

Recommended Posts

Tackar för intressant berättelse! Hur är det med övervikt/fetma i Estland numera? För 15 år sedan sisådär så var jag rätt ofta i landet och då var det ju vad jag minns inte alls som i den "civiliserade" världen i övrigt.

• Like 1

Kanonkul läsning, grattis! Jag har åkt MC i Baltikum (mest Lettland) varje sommar i över tio år. Vilken utveckling det varit på alla plan. Jag kommer ihåg hur jag slogs av hur vackra och även smala alla kvinnor var. Men nu kanske välfärdsproblemen börjar även där i större omfattning. Du får informera dina landsmän. Kanske du kan hjälpa doktorn med en Estnisk sida och info på Etstniska? Det finns info ju på bla Engelska och Italilenska.

• Like 1

Tackar för intressant berättelse! Hur är det med övervikt/fetma i Estland numera? För 15 år sedan sisådär så var jag rätt ofta i landet och då var det ju vad jag minns inte alls som i den "civiliserade" världen i övrigt.

Ja, ca hälften av befolkningen är överviktiga här. Det har ju kommit så mycket "modern mat" under de senaste 20 åren även hit. Godis kostar ju inte så mycket, McDonalds, kinesisk och pizza på varje hörn, man tycker mycket om att laga pasta, dricka öl och läsk, samt att från mediciniskt håll ser man att viktväktarnas kalorier in-kalorier ut är det enda rätta och hälsosamma sättet att gå ner i vikt. Det finns ju rätt många sådana också som är väldigt smala, tränar varje dag, äter fettfri keso, kellogs special k och dylikt och är jättesmala. Här skulle det också behövas en Andreas Eenfeldt och en Annika Dahlkvist, en läkare som pratar LCHF, någon som man kan lita på.

Det var en kille i estnisk tv ifjol, som var kostrådgivare i en viktminskningsprogram. Han rekommenderade LCHF och han gör det fortfarande. Det är ju kul, men tyvärr tog ingen honom seriöst, det var flera artiklar i tidningar där läkare och kostrådgivare sa, att det han rekommenderar är ansvarslöst. Alla säger, att det inte kan vara så att man äter fett och tappar vikt, de säger att den killen har ingen medicinisk utbildning. Det är svårt att argumentera med läkarna, om man inte är läkare själv ;) .

Jag har i alla fall tänkt att när jag når min målvikt skall jag ge ett exemplar av den estniska "Matrevolutionen" till min doktor. Just nu tror hon att jag äter lågfett, lågkalori fullkorn m.m. - det var rekommendationen jag fick mot mitt höga blodtryck och något högre kolesterol.

Men visst vore det kul, om kostdoktorns sida var på estniska och visst kunde jag hjälpa till med översättningen. Som tur är, finns redan nybörjarhäftet på estniska samt Matrevolutionen. Det är redan jättestort!

• Like 3