Jump to content

Ska jag räkna kcal eller inte?!

Recommended Posts

När jag för första gången kom i kontakt med LCHF (genom Dr Dahlqvist och Skaldeman) fick jag lära mig att man under tiden man äter enligt LCHF inte behöver bry sig om att räkna kalorier.

Nu när jag surfar rundor på forumet och läser så stöter jag på flera trådar där nybörjare rekommenderas att hålla koll på kaloriintag och kaloriförbrukning. Detta ställer jag mig mycket kritisk till. Dock när jag försöker undersöka så tycker jag bara att det bara blir mer och mer rörigt, som i Doc´s blogginlägg häromdagen.http://www.kostdoktorn.se/vet-vi-vad-som-gor-oss-feta

Min fråga blir således, ska jag eller ska jag inte hålla koll på kaloriintag och kaloriförbrukning?

Jag känner mig som en viktväktare (dem flesta här borde ta detta som en förolämpning och borde i så fall förstå hur jag känner när jag står där med min våg) när jag ska behöva väga och hålla koll på minsta lilla gram och deras näringsinnehåll samt kalorier.

/Meggie

Det är rörigt de håller jag med om. Så mycket lögner från det hållet. Du kan få diabetes även fast du drar bort kolhydraterna då protein är lika insulinspikande. Ett faktum som Doc inte vågar nämna... Han tycker kaloriräknare har en ätstörning, men jag tycker det är mer hälsosamt om man vet lite allmänt om kost och näring, samt att man rör på sig dagligen. För då får man ju äta vad man vill :)  Mycket hälsosammare för mänskligheten att ha den friheten

Lchf är inget magiskt, det är bara lågkolhydratkost. Möjligheten för viktökning finns där med!

Du kan få diabetes även fast du drar bort kolhydraterna då protein är lika insulinspikande.

Är det verkligen lika insulinspikande? Alltså ger exakt lika mycket insulin påökning? Gäller detta om man äter extremt mycket protein, dvs över 1-2 g/kroppsvikt, beroende på fysisk aktivitet, som rekommenderas här? Protein, till skillnad från kolhydrater innehåller ju en del saker vi inte klarar oss utan, som vi måste få genom kosten, så man kan ju inte dra ned på det helt.

Är det verkligen lika insulinspikande? Alltså ger exakt lika mycket insulin påökning? Gäller detta om man äter extremt mycket protein, dvs över 1-2 g/kroppsvikt, beroende på fysisk aktivitet, som rekommenderas här?

Protein är lika känsligt som kolhydraterna. Detta är testats av flera tränare jag känner till, samt finns studierna överallt! Alla har sitt dagliga behov! Skulle man överstiga med en hög fett och protein diet så man kan lida lika mycket som om kolhydraterna var med i sin diet!

Protein är lika känsligt som kolhydraterna. Detta är testats av flera tränare jag känner till, samt finns studierna överallt! Alla har sitt dagliga behov! Skulle man överstiga med en hög fett och protein diet så man kan lida lika mycket som om kolhydraterna var med i sin diet!

Det tror jag inte på eftersom jag har praktisk erfarenhet av motsatsen när det gäller fett. Hög protein vet jag inget om, vilket intag räknas som hög protein?

Det tror jag inte på eftersom jag har praktisk erfarenhet av motsatsen när det gäller fett. Hög protein vet jag inget om, vilket intag räknas som hög protein?

Som jag nämnde, studierna finns där! Högt intag beror såklart på ditt dagliga behov av kalorier för att hålla vikt. Ligger den 500 kcal överskott tack vare protein lagras det som fett, exakt som om de vore kolhydrater.

Som jag nämnde, studierna finns där! Högt intag beror såklart på ditt dagliga behov av kalorier för att hålla vikt. Ligger den 500 kcal överskott tack vare protein lagras det som fett, exakt som om de vore kolhydrater.

Uhh, har ingen aning om mitt kaloriintag, så det säger mej inte mycket tyvärr. Hur många gr protein per kroppsvikt? Eller energiprocent går bra. Studier finns i allt  :)

Det skulle vara intressant att få veta vilka studier du syftar på :)

När jag för första gången kom i kontakt med LCHF (genom Dr Dahlqvist och Skaldeman) fick jag lära mig att man under tiden man äter enligt LCHF inte behöver bry sig om att räkna kalorier.

Det är så i idealfallen. Den mättnad som LCHF-kosten leder till när man lyckats med allt leder normalt sett till naturlig viktnedgång och i bästa fall att man uppnår sin idealvikt "automagiskt".

Nu när jag surfar rundor på forumet och läser så stöter jag på flera trådar där nybörjare rekommenderas att hålla koll på kaloriintag och kaloriförbrukning. Detta ställer jag mig mycket kritisk till. Dock när jag försöker undersöka så tycker jag bara att det bara blir mer och mer rörigt, som i Doc´s blogginlägg häromdagen.http://www.kostdoktorn.se/vet-vi-vad-som-gor-oss-feta

Min fråga blir således, ska jag eller ska jag inte hålla koll på kaloriintag och kaloriförbrukning?

Du ska uppnå ditt mål först och främst. Om detta mål inte uppnås så måste du så klart börja felsöka så att de verktyg du har till ditt förfogande används som det ska. Det är där koll på inte bara energiintag utan först och främst intag av makronutrienter kommer in, dvs mängden kolhydrater, protein och fett.

Jag känner mig som en viktväktare (dem flesta här borde ta detta som en förolämpning och borde i så fall förstå hur jag känner när jag står där med min våg) när jag ska behöva väga och hålla koll på minsta lilla gram och deras näringsinnehåll samt kalorier.

Det behöver du som sagt bara när det inte funkar på naturlig väg. Och inte ens då är det säkert att du måste göra det jämt utan du måste först se till att komma på banan.

Avslutningsvis, tro det eller ej, men en kosthållning som inte bara kan leda till att man blir av med sin stora övervikt utan kanske även når sin idealvikt utan de normala umbäranden som brukar vara kopplat till detta....har faktiskt ett litet men visst behov av personlig ansträngning.

Det är rörigt de håller jag med om. Så mycket lögner från det hållet. Du kan få diabetes även fast du drar bort kolhydraterna då protein är lika insulinspikande. Ett faktum som Doc inte vågar nämna... Han tycker kaloriräknare har en ätstörning, men jag tycker det är mer hälsosamt om man vet lite allmänt om kost och näring, samt att man rör på sig dagligen. För då får man ju äta vad man vill :)  Mycket hälsosammare för mänskligheten att ha den friheten

Lchf är inget magiskt, det är bara lågkolhydratkost. Möjligheten för viktökning finns där med!

Spännande. För en halvtimme sedan åt jag 314 gram kycklingbröst med sås av smör, curry, creme fraiche och lite grädde. Nyss mätte jag blodsockret, 6,3. I söndags mätte jag fastesockret som hamnade på 5,9.

Ovanligt proteinfattig kyckling kanske? :rolleyes:

Näe, du får nog skaffa lite mer pålitliga källor.

• Like 1

Okej, så egentligen kan man lika bra skita i att äta LCHF och välja Viktväktarna istället

Inget illa menat meeeeeeen...oavsett kosthållning så blir det lättare att följa den om man tar sig ur sandlådan och släpper hinken och spaden.

Vad begär du egentligen? Är det så fruktansvärt krångligt och svårt att sätta sig in i grunderna i LCHF så ät vad du vill! Hallonbåtar exempelvis?

Lycka till!

P.S. Nog får vara nog. D.S.

Det är så i idealfallen. Den mättnad som LCHF-kosten leder till leder när man lyckats med allt normalt sett till naturlig viktnedgång och i bästa fall att man uppnår sin idealvikt "automagiskt".

Du ska uppnå ditt mål först och främst. Om detta mål inte uppnås så måste du så klart börja felsöka så att de verktyg du har till ditt förfogande används som det ska. Det är där koll på inte bara energiintag utan först och främst intag av makronutrienter kommer in, dvs mängden kolhydrater, protein och fett.

Det behöver du som sagt bara när det inte funkar på naturlig väg. Och inte ens då är det säkert att du måste göra det jämt utan du måste först se till att komma på banan.

Avslutningsvis, tro det eller ej, men en kosthållning som inte bara kan leda till att man blir av med sin stora övervikt utan kanske även når sin idealvikt utan de normala umbäranden som brukar vara kopplat till detta....har faktiskt ett litet men visst behov av personlig ansträngning.

Så du tycker inte att det är tillräcklig personlig ansträngning att göra en total kostomläggning som sockerberoende sedan 27 år tillbaka?!?!!?

Vi alla har ju märkt att för mycket protein kan bromsa viktnedgång tex, så det finns säkert något i det viddmeister säger. Men LCHF är ju ingen högproteins diet. Dessutom, så rent praktiskt är det nog mycket vanligare att man överkonsumerar kolhydrater än protein (om man inte är kroppsbyggare). Sen måste vi få i oss protein, det är inget man kan dra ned för mycket på.

Syster, vad tycker du att jag ska göra?

Räkna kalorier eller inte? Behöver jag oroa mig för det här med att proteiner påverkar blodsockret (och där med insulinnivåerna) i samma utsträckning som kolhydrater?

Jag tycker att du ska ersätta kolhydraterna med fett och äta normalt med proteiner ca 1- 1,5 gram protein per kg kroppsvikt ((den vikt du vill uppnå) men du ska äta så mycket fett att du känner dig mätt och nöjd, tycker jag. Men huvudsaken är stt du mår bra och känner dig nöjd. Vi är alla olika och allt är individuellt precis som med blandkost. :)

• Like 1

/Meggie

Det beror på om du äter LCHF för att du vill gå ner i vikt eller om du äter det för att må bra. Om du äter det för att gå ner i vikt och också gör det behöver du inte räkna några kalorier. Går du inte ner i vikt men vill det kan det vara läge att räkna.

Är man som mig sönderbantad och har förlorat sina naturliga mättnadssignaler så kan man äta hur mycket som helst utan att bli mätt. Gör man det med LCHF-kost som är riktigt energität går man upp i vikt istället för att gå ner. Dock är det i alla fall många andra krämpor som försvinner.

Inget illa menat meeeeeeen...oavsett kosthållning så blir det lättare att följa den om man tar sig ur sandlådan och släpper hinken och spaden.

Vad begär du egentligen? Är det så fruktansvärt krångligt och svårt att sätta sig in i grunderna i LCHF så ät vad du vill! Hallonbåtar exempelvis?

Lycka till!

P.S. Nog får vara nog. D.S.

Det beror på om du äter LCHF för att du vill gå ner i vikt eller om du äter det för att må bra. Om du äter det för att gå ner i vikt och också gör det behöver du inte räkna några kalorier. Går du inte ner i vikt men vill det kan det vara läge att räkna.

Är man som mig sönderbantad och har förlorat sina naturliga mättnadssignaler så kan man äta hur mycket som helst utan att bli mätt. Gör man det med LCHF-kost som är riktigt energität går man upp i vikt istället för att gå ner. Dock är det i alla fall många andra krämpor som försvinner.

Jag äter LCHF för att gå ner i vikt och för att må bra. De senaste 15 dagarna har jag inte räknat kalorier en endaste gång och jag har fått bra resultat. Bland annat 11 cm minus i midjan. Och jag blir mätt om jag äter fett, jag kan helt enkelt inte överäta fett. Så då fortsätter jag att strunta i kaloriräkning

Syster, vad tycker du att jag ska göra?

Räkna kalorier eller inte? Behöver jag oroa mig för det här med att proteiner påverkar blodsockret (och där med insulinnivåerna) i samma utsträckning som kolhydrater?

Om ditt syfte är att gå ner i vikt så märker du väl om du gör det eller inte. Går du ner i vikt på det du äter så behöver du inte räkna kalorier. Om du inte går ner i vikt så är det ju intressant att kolla vilket intag du ligger på i förhållande till vad du teoretiskt borde förbruka.

• Like 1

Så du tycker inte att det är tillräcklig personlig ansträngning att göra en total kostomläggning som sockerberoende sedan 27 år tillbaka?!?!!?

Det stora huvudproblemet här är att människor inte förstår det basala vad gäller lågkolhydratkosthållningen. När saker och ting funkar som det ska och man mer eller mindre utan ansträngning får till det som behöver fås till, dvs man nollar mängen kollhydrater (åtminstone till en början), man reglerar proteinintaget så det inte blir för mycket och man kompenserar energibehovet med fett, då finns inget problem och ingenting behöver ses över, kalorier behöver inte räknas etc.

Min milt sagt irriterade kommentar är dels en konsekvens av att jag idag är lite mer less än vanligt på att jobba i motvind som det innebär när inte ens grunderna förstås eller försvaras av sådana som ex. Doc. Less sa Bill, minst sagt sa Bull.

Dels är det också en konsekvens av att det finns gigantiska mängder information här på forumet för den som söker. Jag har förståelse för att det kan vara svårt att hitta allt med tanke på att sökfunktionen inte är vad den borde, det saknas i mitt tycke fler forumgrupper (ex. Träning vore inte dumt), det är hopplöst att hitta vissa saker som ex. frågor/diskussioner om ägg och någon respons från administrationen om att klistra alla dussin...tjog...med trådar som redan besvarat alla äggzalterade diskussioner det verkar aldrig komma. Så ja, jag är nog lite allmänt less bortom det jag redan nämnt.

Men specifikt i just detta fall så kan jag väl nämna att med tanke på att allting faktiskt finns bara några knapptryckningar bort här så är det en förbaskat liten insats som krävs jämfört med att som undertecknad spenderat ungefär det tidsperspektivet du angav fast på att gräva under varenda sten jag hittat för att förstå det mesta vad som gäller kost, träning och hälsa. Så ur det perspektivet är det en försvinnande liten insats.

Hur som haver, jag ber om ursäkt för den otrevliga tonen men det där var droppen för mig idag känner jag.

Läste i ditt senaste inlägg att du ju redan är på banan så vad gnäller du om? ;) Skämt åsido, fortsätt så.

Nu ska surgubben vräka i sig ett halvt kg fläskkarré så mår han nog lite bättre efter det,..

• Like 1

Det stora huvudproblemet här är att människor inte förstår det basala vad gäller lågkolhydratkosthållningen. När saker och ting funkar som det ska och man mer eller mindre utan ansträngning får till det som behöver fås till, dvs man nollar mängen kollhydrater (åtminstone till en början), man reglerar proteinintaget så det inte blir för mycket och man kompenserar energibehovet med fett, då finns inget problem och ingenting behöver ses över, kalorier behöver inte räknas etc.

Min milt sagt irriterade kommentar är dels en konsekvens av att jag idag är lite mer less än vanligt på att jobba i motvind som det innebär när inte ens grunderna förstås eller försvaras av sådana som ex. Doc. Less sa Bill, minst sagt sa Bull.

Dels är det också en konsekvens av att det finns gigantiska mängder information här på forumet för den som söker. Jag har förståelse för att det kan vara svårt att hitta allt med tanke på att sökfunktionen inte är vad den borde, det saknas i mitt tycke fler forumgrupper (ex. Träning vore inte dumt), det är hopplöst att hitta vissa saker som ex. frågor/diskussioner om ägg och någon respons från administrationen om att klistra alla dussin...tjog...med trådar som redan besvarat alla äggzalterade diskussioner det verkar aldrig komma. Så ja, jag är nog lite allmänt less bortom det jag redan nämnt.

Men specifikt i just detta fall så kan jag väl nämna att med tanke på att allting faktiskt finns bara några knapptryckningar bort här så är det en förbaskat liten insats som krävs jämfört med att som undertecknad spenderat ungefär det tidsperspektivet du angav fast på att gräva under varenda sten jag hittat för att förstå det mesta vad som gäller kost, träning och hälsa. Så ur det perspektivet är det en försvinnande liten insats.

Hur som haver, jag ber om ursäkt för den otrevliga tonen men det där var droppen för mig idag känner jag.

Läste i ditt senaste inlägg att du ju redan är på banan så vad gnäller du om? ;) Skämt åsido, fortsätt så.

Nu ska surgubben vräka i sig ett halvt kg fläskkarré så mår han nog lite bättre efter det,..

LCHF innebär inte att man äter mer animalier än andra eller.... :rolleyes:

LCHF innebär inte att man äter mer animalier än andra eller.... :rolleyes:

Det får stå för de som hävdar det. ;)

Vi kan väl vara ense om att det inte BEHÖVER betyda det. Personligen mår jag som bäst om jag ex. äter mycket fett kött och ett halvt kg kött är för mig inte så mycket som har ett proteinbehov som nog är lite högre än vad som är normalt. Brukar dock numera ändå hålla mig under garantigränserna à la 2 gram/kg och höjer enbart vid hårdare träningsperioder etc.

Enkelt uttryckt - så länge du har förväntade resultat behöver du ju inte ändra ngt. 

Det är den dagen det inte längre fungerar med viktnedgång som man önskat, som man behöver se över - ålder/ intag/uttag/aktivitet

LCHF gör dig mer mätt än den traditionella kosten. Man kommer sannolikt att äta mindre. (läs kalorier)

Man kan titta lite på dom olika parametrarna vid platåer, det säger nästan sig själv att man behöver inte lika mkt näring om man väger 65 eller 100 kg

Ju längre ner mot önskad vikt man kommer ju viktigare kan det bli att räkna lite

Sen behöver man inte räkna och mäta dagligen, men som sagt vid en platå - ta en vecka och bokför om du vill ner mer i vikt. För en del tycks det fungera utan ng bokföring, men som sagt, om det inte fungerar med en önskad viktnedgång - räkna lite då :-)

OT Höll för länge på mitt inlägg, många svar redan med samma info.

Jag menade inte att gnälla. Och din ursäkt är godtagen.

Jag menade bara att jag blir väldigt förvirrad (och jag är ändå utbildad i kost o näringslära) av all olika information som kommer fram här på forumet. Det jag blev mest upprörd över (inte i denna tråd) är att totala nybörjare på LCHF i vissa trådar här på forumet rekommenderas att räkna kalorier redan från början, även om dem inte ens har börjat och även om dem får resultat på mått och vikt. DET tycker jag är konstigt och det var därför jag skapade denna tråd.

Jag är helt med på att man ska se över kaloribehov och förbrukning när man står still eller om man inte får något resultat.

Enkelt uttryckt - så länge du har förväntade resultat behöver du ju inte ändra ngt. 

Det är den dagen det inte längre fungerar med viktnedgång som man önskat, som man behöver se över - ålder/ intag/uttag/aktivitet

LCHF gör dig mer mätt än den traditionella kosten. Man kommer sannolikt att äta mindre. (läs kalorier)

Man kan titta lite på dom olika parametrarna vid platåer, det säger nästan sig själv att man behöver inte lika mkt näring om man väger 65 eller 100 kg

Ju längre ner mot önskad vikt man kommer ju viktigare kan det bli att räkna lite

Sen behöver man inte räkna och mäta dagligen, men som sagt vid en platå - ta en vecka och bokför om du vill ner mer i vikt. För en del tycks det fungera utan ng bokföring, men som sagt, om det inte fungerar med en önskad viktnedgång - räkna lite då :-)

OT Höll för länge på mitt inlägg, många svar redan med samma info.

Ja visst är det så att man inte behöver lika många kcal när man väger 65 jämfört med 100. Men av egen erfarenhet så har jag inte behövt tänka på att bokföra kaloriintag (inte än iaf) med tanke på att jag äter när jag är hungrig och slutar äta när jag är mätt.

Ju mer vikt/cm jag tappar desto mindre mat (färre kcal) behövs för att jag ska bli mätt, så min kropp reglerar det där ganska bra faktiskt.

• Like 1

Jag menade inte att gnälla. Och din ursäkt är godtagen.

Gött!

Jag menade bara att jag blir väldigt förvirrad (och jag är ändå utbildad i kost o näringslära) av all olika information som kommer fram här på forumet. Det jag blev mest upprörd över (inte i denna tråd) är att totala nybörjare på LCHF i vissa trådar här på forumet rekommenderas att räkna kalorier redan från början, även om dem inte ens har börjat och även om dem får resultat på mått och vikt. DET tycker jag är konstigt och det var därför jag skapade denna tråd.

Det jag kommer att tänka på då är att det kanske är någon som redan fått råd men av en eller annan anledning i nuläget inte kan följa dessa råd förrän först någon gång i framtiden. När denne person sedan återkommer med liknande frågeställningar så kan det måhända ge det intryck du beskriver?

En annan situation är när det inte går som önskat och man då måste "felsöka" på djupet.

Det kanske också handlar om att få grepp på makronutrientsammansättning och då är ju ex. något verktyg som många "bara" använder för kaloriräkning att rekommendera.

Spekulerar jag... :)

Ja det är jättebra när folk tycker annorlunda, vi har för få nejsägare i detta forum (för inbördes beundran :P), men då får man gärna göra det på ett mer "snällt" sätt. Att attackera som att säga någon ljuger brukar göra att denna kommer i försvarsställning och då blir det inte bra argumentation.

Jag tycker också det borde vara mer ordning här i forumet - har kämpat för det länge. Så ni alla kan hjälpa till med att få upp ögonen på Doc och rösta här:
http://forum.kostdoktorn.se/topic/1850-tycker-du-forumet-borde-ha-flera-kategorier/

• Like 1

Altså kalorier spelar roll, och du kan räkna vad du vill.. om du är road av sådant.. men det förklarar inte särskildt mycket med kaloriräkning!

Vad det säger är att om du gått upp i vikt så har du fått i dig mer än du gjort av med.. men vi har inte en endast kalorirecptor i hela kroppen så det förklarar inget som helst om den biologiska varelsen som vi är eller din individuella variant.

Man kan tex göra ett överslag och räkna fram att om du går ner ett halvt kilo i veckan så har du ett underskott på cirka 500 Kcal om dagen i snitt!

Ett fåtal åstadkomer detta underskott genom att äta mer, men anorlunda.. någon annan äter bara 1000 Kcal om dagen och går upp i vikt.. men de flesta blir faktist mättare och får en lägre aptit helt automatiskt på LCHF.. och äter därmed mindre.. fast är mättare/ohungrigare.

Redan här har vi tangerat några biokemiska processer.. vilka är de som reglerar din aptit, vikt och en hel massa annat.

Det man lätt kan bli förvirrad utav är att för helt friska.. oftast unga kan äta prexis vad de vill, utan att gå upp.. iallafall till medelåldern.

I övervägande del så är det kalorier som avgör huruvida du får energi nog.. men olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt.. genom delvis olika metabola och biokemiska/hormoniella vägar.

Men.. när man väl är medelåders och sitter där med ölmagen och det begynnande metabola syndromet så har man redan tangerat sina biologiska marginaler.. då blir det skillnad på vilka kalorier man stoppar i sig.

• Like 3

Jag har inte läst samtliga svar i tråden, men jag är ganska övertygad om att du redan fått bra råd av andra. Jag tycker att kaloriräkning är bra, fast inte varje dag utan kanske en gång varannan vecka bara för att få en känsla av hur mycket mat som är lagom. (Men så har jag en störd mättnadskänsla och behöver den hjälpen.) Annars brukar det räcka med att begränsa mängden av sånt som man enkelt överäter på (tidigare hade jag en regel för mig själv där jag begränsade mig till 1 dl mejerier om dagen för att jag annars kunde äta hur mycket som helst av det, nu äter jag det inte alls istället). Om målet är att gå ner i vikt och du går ner i vikt utan att räkna eller begränsa något så finns det ju absolut ingen anledning att börja. Det absolut bästa är ju om man kan nå sina mål utan att behöva sätta onödiga restriktioner på sig själv.

• Like 1

För mig räcker det med att räkna kolhydrater, känns ju lite "sådär" att sitta och kalkulera på både kh och kalorier. Jag äter mycket mer kalorier än vad jag "borde", öser i stort sett på med fett på allt och går ner i vikt. 

Från maj-12 till jan-13 gick jag ner 22 kg sedan tog det tvärstopp. Pendlade 1-2 kg upp och ner (stod still) i 3,5 månader. Gjorde några försök att laborera med kosten under den tiden utan resultat. Gjorde då en koll på matkalkyl.se och insåg att jag åt för lite. Många dagar låg jag på 1200-1400 kcal. Promenerar 3-5 mil/ vecka dessutom. Efter det ökade jag på fettet ordentligt!! och kontrollerade några dagar och låg på 1800-2200 kcal.

Resultatet blev viktnedgång igen. Nu håller jag åter igen koll på kh-intaget och struntar i kcal. Verkar som jag omedvetet drog in på fettet då vikten började stå stilla?!?

Räkna inte kcal och krångla till det om målet med kosten uppnås. Oavsett om det är viktnedgång och välmående eller endast välmående.

Att räkna kalorier fyller en bra funktion för att normalisera sitt ätande och magkänslor om man har en ätstörning. Samma gäller när man använder sig av olika nättjänster för att beräkna fördelningar mellan fett, proteiner och kolhydrater. Räkna gör man för att lära knoppen hantera olika mycket viktiga saker som t.ex mängder och måtta. Har man en stor övervikt, har man oftast tappat kontrollen på dessa begrepp och andra känslor tagit över.

Alltså, för att komma tillbaka och skapa något varaktigt, är räknandet ett mycket bra sätt att lära sig krypa innan man börjar gå. Har man ingen ätstörning, behöver man egentligen inte lära sig sådant heller , utan kan istället koncentera sig på att må bra. Förutsatt att man har inget kontrollbehov. 

Undertecknat har genom räknandet av både det ena och det andra skapat en stadig viktnedgång sedan ett år tillbaka. Jag har vant hjärnan från att äta som smällfet till ett mycket behagligare liv med mättnad. Jag kan och vet numera mycket bättre hur mycket jag ska äta och vad jag får i mig. detta tack vara mitt räknande. Det blir mycket sällan överraskningar. Inte ens när jag står inför ett faktum att inte kunna äta just dt jag vll, utan behöver äta det jag kan. Siffrorna sitter som gjutna bakom panngloben och hjälper mig i min fortsatta strävan efter viktnormalisering.   

• Like 1