Nils Engström Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Liknande ser man ofta på Internet - i detta fall presenterat som: "En stor studie drar slutsatsen att ett lågt intag av kolhydrater ökar risken för för tidig dödlighet, liksom dödlighet från flera kroniska sjukdomar. Därför uppmanar forskare människor på diet att undvika lågkolhydratdieter". Anta att ni på forumet, som jag, insett var verkligheten ligger, i goda vänners lag blir usatt för påpekandet att LCHF-kosten skulle vara farlig - underförstått att det skulle framgå av en studie som denna (2018): https://www.medicalnewstoday.com/articles/322881 Måttbandet skulle, som jag ser det, symbolisera lämplig avmagringskost i stil med Brödinstitutets felaktiga hänvisning: "Socialstyrelsen rekommenderar svenska folket att äta 6-8 brödskivor per dag!" Vad jag vet, kan väl den sortens kost i dessa mängder, knappast anses grundlägga den slankare linje som måttbandet antyder. Vad svarar ni i första hand på påståendena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liknande ser man ofta på Internet - i detta fall presenterat som: "En stor studie drar slutsatsen att ett lågt intag av kolhydrater ökar risken för för tidig dödlighet, liksom dödlighet från flera kroniska sjukdomar. Därför uppmanar forskare människor på diet att undvika lågkolhydratdieter". Anta att ni på forumet, som jag, insett var verkligheten ligger, i goda vänners lag blir usatt för påpekandet att LCHF-kosten skulle vara farlig - underförstått att det skulle framgå av en studie som denna (2018): https://www.medicalnewstoday.com/articles/322881 Måttbandet skulle, som jag ser det, symbolisera lämplig avmagringskost i stil med Brödinstitutets felaktiga hänvisning: "Socialstyrelsen rekommenderar svenska folket att äta 6-8 brödskivor per dag!" Vad jag vet, kan väl den sortens kost i dessa mängder, knappast anses grundlägga den slankare linje som måttbandet antyder. Vad svarar ni i första hand på påståendena?
Guest Tureborgaren Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 "Given the nature of the study, causality cannot be proven; we cannot rule out residual bias." Lower carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: a population-based cohort study and pooling of prospective studies | European Heart Journal | Oxford Academic (oup.com) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 On 2021-05-27 at 18:57, Tureborgaren sade: "Given the nature of the study, causality cannot be proven; we cannot rule out residual bias." Lower carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: a population-based cohort study and pooling of prospective studies | European Heart Journal | Oxford Academic (oup.com) Problemet jag ser, efter att ha botaniserat på nätet, kan sammanfattas av sättet att uttrycka skillnaden i risker mallan olika kostslag enligt följande: "En diet med lågt kolhydratinnehåll baserad på djurkällor var associerad med högre dödlighet av alla orsaker hos både män och kvinnor, medan en vegetabilisk baserad lågkolhydratdiet var förknippad med lägre dödlighet av alla orsaker och hjärt-kärlsjukdomar." eller "Ohälsosamma effekter genom lågkolhydratdiet och lågt fettinnehåll var associerade med högre total dödlighet, medan hälsosamma effekter med lågkolhydratdiet och lågt fettinnehåll var associerade med lägre total dödlighet" Med ovanstående som bakgrund (det talas om såväl lågfett som lågkolhydratkost) har man ofta anledning att i samband med diskussioner om kostvalet, fundera över vilket energimedium som människor använder. Vad menas egentligen med citaten ovan - tror man att det finns en tredje form av energimedium än socker eller fett? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 On 2021-05-27 at 18:57, Tureborgaren sade: causality cannot be proven Med utgångspunkt från det du poängterade, vad gäller studier om kost, finns anledning att ta Sarah Hallberg på orden. Hon påpekar det närmast omöjliga att få fram rättvisande studier, om man inte har rigorösa krav på studiens upplägg. Hon är en av de främsta att via sina studier visa hur man planerar sådan på kost (se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=oD4_l-zbz3Y ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts