helenah Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 halloj! Jag har bott i finland nu i 7år och har försökt med lchf i ca 6mån. Det har börjat att slå fram mer och mer nu.yeee! Undrar om nån vet om vilket smör (pålägg)som är likamed bregott?Är det oivariini eller? Och vilken ost är bäst? tackar för svar..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ja det är Oivariini. Dessutom är den mycket godare än Bregott Men bäst är valios riktiga smör. Dom har också i grön färg osaltat som du kan sätta i kaffe på morgonen. Bästa osten är enligt mig pirkkas unga och gamla gouda, åländska gräddostar, det lilla mejeriet Juustoporttis getgreyere vuohen greyere. Pirkkas brie är också bäst. På lidl hittar du billig och god creme fraiche. Valio har god smetana 42% men den är mycket dyrare. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Valios svarta Emmental värderar jag högt. Den har varken kolisar eller laktos samt har en mycket härlig och stark smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helenah Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 tack så mycket för svaren .Jag är ännu lite nybörjare och faller för "gamla" frestelser då och då.Men går bättre och bättre. Jättebra med ett sånt här forum!!här får man stöd och information,så att man har nåt bra svar när man fortfarande får komentarer på att det är ju jättefarligt . Men i Finland är man bara lite efter i de hela.Inge illa ment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Vet du.. det där att man faller lite då och då.. det gör nog alla ibland, även vi som hållit på lite längre med Personligen har jag inte någon riktig sockersug att nämnas kvar men eftersom jag älskar finska matvaror så köper jag ibland finsk korv som slinker ner fort.. Tyvärr är den för go för mina smaklökar att glömmas bort men tur att det inte säljs i min vanliga affär så det blir inte så ofta, mest som i matsäcken på fiskeresor bara ... Inte riktigt lchf med sina 10gr per hundra kolhydrater plus alla tillsatsämnen men bättre än att köpa godis i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ibland funderar jag hur mycket efter vi egentligen är då det gäller LCHF. Jag rör mig nästan uteslutande i finlandssvenska kretsar och där vet nog praktiskt taget alla vad LCHF är. Eller åtminstone tror sig veta. Jag läser bara en finländsk lågkolhydratblogg (och den är skriven på svenska) men sen följer jag med alla bloggar på Kostdoktorns nyttsida. Så jag följer med vad som händer i Sverige. Jag ser knappt på TV och då jag gör det är det på femman, dvs den Finlandssvenska kanalen. Så jag är väldigt dålig på trenderna i finska Finland, dvs utanför svenskfinland. Det som åtminstone märks är att det kommit mera fullfeta produkter. Bland annat 10% kvark. Och grädden är ofta slut i hyllorna. Jag läser just inga andra bloggar från Sverige än LCHF-bloggar och jag misstänker att jag därför lätt får bilden att hela Sverige håller på med LCHF. Själv har jag hållit på i tre år nu. Och jag skulle säkert kunna ge ut en egen bok vid detta laget så personligen har jag kommit långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Flyttade över denna tråd för att få mer ordning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillamy Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Vet du.. det där att man faller lite då och då.. det gör nog alla ibland, även vi som hållit på lite längre med Personligen har jag inte någon riktig sockersug att nämnas kvar men eftersom jag älskar finska matvaror så köper jag ibland finsk korv som slinker ner fort.. Tyvärr är den för go för mina smaklökar att glömmas bort men tur att det inte säljs i min vanliga affär så det blir inte så ofta, mest som i matsäcken på fiskeresor bara ... Inte riktigt lchf med sina 10gr per hundra kolhydrater plus alla tillsatsämnen men bättre än att köpa godis i alla fall Vad heter korven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Den heter "herkkulenkki" och säljs mest på Willys. Inte den bästa som finns kanske men den enda jag hittar i vanliga butiker i sverige.. En av atrias produkter om jag har rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Flyttade över denna tråd för att få mer ordning. Så du tycker Finland passar bättre som en av Sveriges städer.. lika som Åland. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ska se om jag kan få Doc att ändra lite på beskrivningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonna från Finland Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ja det är Oivariini. Dessutom är den mycket godare än Bregott Men bäst är valios riktiga smör. Likaså Ingmariini av Arla/Ingman ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helenah Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Jag bor i en finsksvensk stad.Men har bara kanske inte träffat någon ännu som känner till lchf förutom det som skrivs i tidningar om cancer och andra dåliga saker. Men har dock märkt att det håller på att ändras genom reklam osv.Nu har Jaffa kommit med dricka innehållande Stevia tex. Hittade även äntligen(var säkert bara blind förut) grädde på lidl,40%..... Fortfarande kan jag dock känna att, hur kan jag äta så mycket fett?Ett år sedan tränade jag och åt var 3dje timme..Pasta och protein med lite fett,Nu tvärtom. Då det knappt hände något med min vikt eller annat så tröttnade jag på att träna och att äta så ofta.Visst blev jag "lite" mer fit. Men var så mycket jobb för så lite resultat. Här i finland så är ölen även så god ,att svårt att ibland avstå.Särsklilt nu när våren kommit. Kanke hittar någon öl som är mer lchf vänlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts