Jump to content

Mer protein för viktminskning

DRAKULLA

Recommended Posts

Jag hakade också på trenden med mer protein tillsammans med low carb. 
Funkar bra. Har tappat ca 9kg. nu sedan årsskiftet att jämföras med viktstillestånd/uppgång i flera år.
Ja, det blir mindre fett nu men jag blir mätt på massor av proteinrik mat.
Härlig känsla!

• Like 2

16 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jag hakade också på trenden med mer protein tillsammans med low carb. 
Funkar bra. Har tappat ca 9kg. nu sedan årsskiftet att jämföras med viktstillestånd/uppgång i flera år.
Ja, det blir mindre fett nu men jag blir mätt på massor av proteinrik mat.
Härlig känsla!

Intressant, vilken nivå av protein och kolhydrater.  Har också gått upp sista åren med LCHF.

• Like 3

1 timme sedan, Cederulla sade:

Intressant, vilken nivå av protein och kolhydrater.  Har också gått upp sista åren med LCHF.

Jag har lyssnat mycket på Ted Naiman(youtube) som uppmanar oss att prioritera proteinet i alla våra måltider.
Där sitter mycket av näringen vi behöver för alla kroppsfunktioner och inte minst hormoner. men fettet kan vi ta från kroppen. 
Därefter halkade jag in på Maria Emmerich som också förespråkar högre proteinandel (Karnivor).
Där fick även jag lära något nytt  "Protein Sparing Modified Fasta" som innebär dagar(ex. 2-3/vecka) med enbart magert protein.
PSMF är det som bl.a. bodybuilders använder sig av när de effektivt deffar och samtidigt bibehåller muskelmassan.
Det här är ju lite som att svära i kyrkan bland lchfare men det verkar ju uppenbarligen effektivt.

Jag räknar varken kalorier, points, mängd, vikt eller procent. Jag bara bygger upp min måltider kring protein i högre grad än förut.
Ett bra sätt är att blanda olika sorters proteiner ihop som ex. kyckling, räkor, ägg, skinka, eller olika sorters fisk i en gryta.
Då blir det inte så överväldigande. Jag skarvar en hel del med mager(10%) ost och proteinkeso till maten också.
0% grekisk yoghurt emellanåt när mer kött känns motbjudande.
Jag har dragit ner på tillsatt fett som t.ex. extra smörklickar, majonnäs, nötter mm. Gör lite undantag på helger.
Äter samma mängd grönsaker och bär som förut.

• Like 3
  • Thanks 1

Guest Tureborgaren

Som följare av både Ted Naiman och Marty Kendall har jag fått lära mig värdet av att prioritera protein. Jag tycker det mättar bra mycket bättre än fett. Dessutom blir mitt lymfsystem gladare med mindre mängd fett i maten. Inte så svullen och inte längre så bred om baken. 🤓

• 4 months later...

Hur får ni ihop mängden protein? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Säg att jag vill äta 200 gram om dagen. Genom 30 ägg? 1 kilo biff? 900 gram kycklingfilé? Eller 10 ägg, 300 gram biff och 300 gram kycklingfilé om dan? Det blir rätt mäktigt på två måltider det med...

• Like 1