VerJen Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Står i startgroparna för att göra en omstart i mitt lchf liv. Har bestämt mig för att ignorera att alla kraftiga vänner runtom mig har gjort eller ska göra en magoperation. Jag vill och ska klara detta själv, vill inte utsätta min kropp för en operation, vet ju dessutom inte hur det skulle gå, kan ju inte själv bestämma när man inte vill gå ner mer (har en vän som väger ca 55 kg efter en mag op, allt är liksom borta, rumpa, bröst, gnistan i ögonen. Jag vill må bra hela vägen Så.....jag behöver lite hjälp. Jag behöver tips och råd på vad jag ska äta och hur mycket jag ska äta för att få igång en viktminskning. Känner mig dum för jag har kört en haltande lchf livsstil ett bra tag nu. Gått ner 12 kg för att sen gå upp 7 kg....och här har jag liksom fastnat. Hur ser era dagar ut ur ett mat perspektiv? Jättetacksam för all hjälp jag kan få Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Okej, jag kan vara först ut! Jag äter oftast äggröra stekt i smör till lunch (gjord på ett ägg och två gulor). Till det steker jag lite lök och champinjoner, en näve babyspenat med något färgstarkt i (paprika, rödkål, tomat?) och kanske några bitar stekt broccoli i olivolja och vitlök. Kanske en klick majonnäs till för att få mättnadskänsla. Ägg slår det mesta i matväg: enkelt, gott, billigt! En typisk middag är stekt köttfärs i tacos krydda (sockerfri variant!), broccolimos, babyspenatsallad med en skivad rödbeta i. Jag äter mejerifritt (men äter smör) så kanske en paleo variant av LCHF? Fast jag äter inte nötter och frön, eller frukt (men jag äter bär). Äter bara två gånger per dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerJen Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Tack Johanna07 för ditt svar. Låter jättegott Har själv dragit ner på mejeriprudukterna men är dålig med att använda smöret. Försöker få till en lchf/paleo variant då hälften av familjen inte tål mejerier. Okej, jag kan vara först ut! Jag äter oftast äggröra stekt i smör till lunch (gjord på ett ägg och två gulor). Till det steker jag lök och lite champinjoner, en näve babyspenat med något rött i (paprika, rödkål, tomat?) och kanske några bitar stekt broccoli i olivolja och vitlök. Kanske en klick majonnäs till för att få mättnadskänsla. En typisk middag är stekt köttfärs i tacos krydda (sockerfri variant!), broccolimos, babyspenatsallad med en skivad rödbeta i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Tack Johanna07 för ditt svar. Låter jättegott Har själv dragit ner på mejeriprudukterna men är dålig med att använda smöret. Försöker få till en lchf/paleo variant då hälften av familjen inte tål mejerier. Det blir ju mycket man får försaka men å andra sidan kan man vara mer generös med grönsaker utan att oroa sig för att kh-mängden sticker iväg. Det är svårt att överäta grönsaker när man inte har mejeri i kosten (annars också kanske?). Ett bra tips är ju att använda kokosgrädde och kokosfett. Jag använder kokosgrädde i mitt broccolimost tex. Det finns goda thai kycklinggrytor med kokosgrädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Här har du lite inspiration! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Anna Hallén verkar vara en riktig grädde/creme fraiche fantast. Och när hon inte har det så är det jordnötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilmi Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Önskar att jag kunde bidraga med nåt men jag har oxå fastnat...-5kg på tre månader, så jag håller koll på vad du får för tips och försöker lära mig någon nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Står i startgroparna för att göra en omstart i mitt lchf liv. Har bestämt mig för att ignorera att alla kraftiga vänner runtom mig har gjort eller ska göra en magoperation. Jag vill och ska klara detta själv, vill inte utsätta min kropp för en operation, vet ju dessutom inte hur det skulle gå, kan ju inte själv bestämma när man inte vill gå ner mer (har en vän som väger ca 55 kg efter en mag op, allt är liksom borta, rumpa, bröst, gnistan i ögonen. Jag vill må bra hela vägen Du kommer klara av det elegant. Jag har gjort det... beslöt mig ett år sedan att istället för gastrik bypass satsa helhjärtat på LCHF. Idag exakt 50 kg lättare, ångrar jag absolut inte mitt beslut och du kommer ej heller att göra det i framtiden. Ge bara processen den tiden processen behöver och bli inte otålig. Viktstabilisering har sin stilla gång... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Limp - Wow, vilken viktnedgång! Grattis! Jag har också en platå, men det är nog mest mitt eget fel. Jag har hälsat på familj och vänner i 2 länder, och både mat (höll mig iallafall till LCHF) och alkohol intag har varit högre än normalt. Nu är det äntligen trädgårdsdax, så lite mer kroppsarbete väntar! VerJen - Det verkar som om kvinnor tolererar mindre mejeri produkter och nötter än vad män gör, kanske nåt att tänka på. Motion är också viktigt, om inte annat för att läka cellernas sensorer för insulin och andra hormoner. (Kolla http://www.drpompa.com/) Välj nåt du gillar att göra, annars kommer du ge upp med dåligt samvete som följd, och det är ju inte så bra. Börja försiktigt, det är lätt att få skador om man går ut för hårt. Är det roligt så är det rätt! Hitta något som hjälper dig att "chillaxa", för stress kan verkligen ställa till det! Dålig sömn är också ett hinder i viktminskningen. Kroppen speglar knoppen, så hitta en bra balans mellan kost, aktivitet och tankat för bästa resultat. Forumets medlemmar hjäper dig gärna! Lycka till! Anna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 För mig ser det ungefär ut så här: Frukost: 6.30 ett kokt ägg, två lchf-frökex med mycket smör och pålägg en kopp te Lunch: 12.00 varm tillagad mat el. "Sallad" med mycket matigt innehåll. Några ex. kycklingfile m blomkål och vitlökssmör. Idag åt jag köttfärssås som soppa :-) med ca 30 g vitlökssmör i. Köttfärsbiff med oliver och kryddsmör el. liknande, tacofärs (egen krydda) med riven ost och creme fraiche osv. Middag: 17.00 samma som lunch Jag har valt att äta lite mindre till frukost för att det passar mig och familjen bättre med tiderna. Promenerar 3-5 mil/ vecka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Önskar att jag kunde bidraga med nåt men jag har oxå fastnat...-5kg på tre månader, så jag håller koll på vad du får för tips och försöker lära mig någon nytt. Jag kan bli lite förvirrad över resonemangen i bland. Är verkligen - 5 kg på tre månader dåligt ? Min fråga är allvarligt ställd ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerJen Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Tack för alla era tips! Jag behöver dom verkligen...om en månad gör ännu en av mina vänner en magoperation, sen är det "bara" jag kvar. Som tur är vågar jag inte göra en op så för min del är det LCHF som gäller. Enligt viktis så ska jag väga ca 60 kg men det vet jag inte om jag orkar och med tanke på att jag så länge jag kan minnas vägt en bit över hundra har jag bestämt mig för att mitt mål är 80 kg. Bra tror jag.... Så då är det 27 kg som ska bort...Låt resan börja 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Lycka till VerJen. Det här kommer att gå jättebra! Bara man har bestämt sig. Jag måste säga att jag tycker att du är väldigt förståndig som inte utsätter dig för en operation, trots att dina vänner gjort det. Jag hoppas att det är många som följer ditt exempel, att ge LCHF en chans innan man överväger ett sådant stort ingrepp som faktiskt en Gastric by pass innebär. Lycka till igen, och ha inte för bråttom, allt tar sin tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts