Jump to content

Samlad info om biotillgänglighet?

MariaF

Recommended Posts

Begreppet "biotillgänglighet" pratar vi om ibland här i forumet. Detta att t ex "magnesium" inte bara är "magnesium" utan kommer i olika former som Mg-laktat, -citrat osv eller att proteiner behöver vara sammansatta på ett visst sätt för att vara optimalt biotillgängliga. Finns det någon som hittat en bra websida eller bok som tar upp olika former av olika ämnen och vad de gör i kroppen? Jag har förstås hittat lite spridda skurar genom åren och har koll på en del som just Mg, fettsyror mm men är ute efter något bra ställe där det finns en sammanställning där man snabbt kan uppdatera sig vid behov (läs: när man kommer i diskussion). Jag har en tendens att göra val utifrån saker jag lärt mig men glömmer oftast varför efter en tid.

• Like 7

Jag har hört podden, @Sniffe 👍 men det är tyvärr inte en samlad källa man kan använda som uppslagsverk som jag letar efter. Jag letar alltså efter sammanställd info kring olika saker. Om det ens finns.
Ska kolla Peter Wilhelmssons bok, den verkar kunna vara nåt. Varmt tack för tipset @Tureborgaren:wub:

• Like 2

Lektion nr.1: Peter Wilhelmsson är vegan.:blink: Eller ja, det kanske jag inte ska anklaga honom för men det är uppenbart att han förespråkar växtbaserat till största delen. Enligt honom är ägg, fågel, nötkött, quorn och vete mm bra källor till protein. Där är vi inte överens. Fett bör uppgå till 10-40% av det dagliga kaloriintaget. Fröoljor är bra källor till fett. Där är vi inte heller överens. Fast visst, det är väl bättre än margarin förstås (för det gillar han inte). Enligt PW ger för höga doser av animaliskt fett risk för blodpropp. Hur mycket "för mycket" är framgår inte. Men fiskfett tycker han är bra. Enligt PW är en kombination av regelbunden motion, växtbaserad kost, intag av 2-4 fiskmåltider per vecka samt extra fiber, ett effektivt sätt att motverka negativa effekter av för stort intag av snabba kolhydrater och dåliga mättade fetter. Vetekli, linfrö, vita bönor mm är bra sätt att öka fiberintaget.

Jag vet inte vad jag ska säga... men tänker väl att som uppslagsbok kring olika näringsämnen funkar den nog helt okej men den verkar inte prata så mycket om olika former av näringen, mer vad de olika näringsämnena är bra/dåliga för. Och det är varken LCHF eller paleo. Samtidigt är förstås inte alla författare lika övertygade som jag så det får väl gå. :P

• Like 5
  • Thanks 1
  • Confused 1

Guest Tureborgaren

Jag läser just nu Spon-Fed av Tim Spector där han avlivar en hel del matmyter. Till exempel att det är så himla nyttigt att äta fisk och omega 3-tillskott.

Läsvärd bok, men kanske inte så mycket nytt för den redan väl pålästa.

Däremot berättar han om kaffet nyttighet: att det innehåller massor av polyfenoler och en del fibrer, som är bra för tarmfloran. Han menar att några koppar kaffe per dag motsvarar fiberintaget motsvarande en skål flingor eller en liten banan.

Det är ju uppenbart så att de flesta landar i att oraffinerad mat är bra men sen tycks uppfattningarna gå isär om nyttan upphävs eller inte av dåliga egenskaper, tex hos kaffet, rödvinet eller spannmål. Och man får väl på nåt sätt välja vem man tror på och göra val utifrån det... Min akilleshäl mörk choklad (86%) t ex; det finns en del bra antioxidanter men också histaminer och oxalater. Upphäver intaget antioxidanter de mängder histaminer och oxalaterna? en del säger si, andra så. Och var går gränsen..? Det är säkert en fin kurva i nåt diagram. 

• Like 4

3 timmar sedan, MariaF sade:

Det är ju uppenbart så att de flesta landar i att oraffinerad mat är bra men sen tycks uppfattningarna gå isär om nyttan upphävs eller inte av dåliga egenskaper, tex hos kaffet, rödvinet eller spannmål. Och man får väl på nåt sätt välja vem man tror på och göra val utifrån det... Min akilleshäl mörk choklad (86%) t ex; det finns en del bra antioxidanter men också histaminer och oxalater. Upphäver intaget antioxidanter de mängder histaminer och oxalaterna? en del säger si, andra så. Och var går gränsen..? Det är säkert en fin kurva i nåt diagram. 

Beroende på vilken kost man äter får bakteriekulturen olika skepnad. Det som brukar sägas om olika människors sätt att reagera olika kraftigt på olika ingredienser i mat eller dryck, kan naturligtvid bero på vissa nedärvda egenheter men det sannolika är nog att livsstilen, matkulturen har större betydelse. Ett typexempel är kaffedrickandet. En del människor reagerar mycket kraftigt bara på en kopp, andra kan bälga i sig obegränsat med kaffe, även sent på kvällen utan att ha svårigheter med sömnen.  Kan det vara kosten i övrigt som har störst betydelse, ja sannolikt..

Under lång tid har det vanliga bland forskare varit att i olika sammanhang påpeka arvsanlagen ligga högt i betydelse på alla listor. Visst är det klart att utan musikalitet, det vore omöjligt att spela ett pianostycke av Rachmanninov - en icke-musikalisk skulle behöva en månads eller års träning får att hjälpligt spela mer än något tiotal noter - så där är ingen tvekan. Med mage-tarmkanal är det enligt viss expertis annorlunda. Alltfler menar att olika anlag kan initieras eller dämpas via livsstillsfaktorerna. Ser man på olika former av cancer förefaller klart att anlagen påverkar endast mellan 5 och 15 %. Med rader av överkänslighetsfenomen för kostens ingredienser är det sannolikt på liknande sätt. T.ex. är känsligheten för mejeriprodukter direkt knuten till vanorna under barndomsåren. Många invandrare utan sådan  vana får ofta problem.

Sannolikt kan de flesta, efter att ha växlar till annan kost, räkna med att bakteriemiljön i mage och tarmar anpassar sig och ev. problem rättar till sig efter en tid. Så, folk får ha lite tålamod och vänta bort problemen inte bara kategoriskt påstå dessa vara omöjliga att tåla.

• Like 1

On 2021-06-14 at 19:05, Nils Engström sade:

Alltfler menar att olika anlag kan initieras eller dämpas via livsstillsfaktorerna.

Epigenitik! :wub: Läran om hur gener slår av och på. Våra gener är våra tendenser, inte vårt öde. 

• Like 1

Nu har jag läst alltmer i nämnd bok och det finns en del matnyttigt, även i form av vilka former av olika ämnen som är bra men det är inte genomgående uppradat. Om inte annat finns det många namn/begrepp som man kan söka vidare på och det är väldigt bra. Många källhänvisningar också. Tycker den är värd sina pengar om man inte är alltför nitiskt emot grönsaker. Tror jag ska köpa hem "The Mineral Fix" också, känns som en bra bok att komplettera med nu när jag ska satsa på längre distanser under joggingturerna.

• Like 4