Jump to content

Samlad info om biotillgänglighet?


MariaF
 Share

Recommended Posts

Begreppet "biotillgänglighet" pratar vi om ibland här i forumet. Detta att t ex "magnesium" inte bara är "magnesium" utan kommer i olika former som Mg-laktat, -citrat osv eller att proteiner behöver vara sammansatta på ett visst sätt för att vara optimalt biotillgängliga. Finns det någon som hittat en bra websida eller bok som tar upp olika former av olika ämnen och vad de gör i kroppen? Jag har förstås hittat lite spridda skurar genom åren och har koll på en del som just Mg, fettsyror mm men är ute efter något bra ställe där det finns en sammanställning där man snabbt kan uppdatera sig vid behov (läs: när man kommer i diskussion). Jag har en tendens att göra val utifrån saker jag lärt mig men glömmer oftast varför efter en tid.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag har hört podden, @Sniffe 👍 men det är tyvärr inte en samlad källa man kan använda som uppslagsverk som jag letar efter. Jag letar alltså efter sammanställd info kring olika saker. Om det ens finns.
Ska kolla Peter Wilhelmssons bok, den verkar kunna vara nåt. Varmt tack för tipset @Tureborgaren:wub:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lektion nr.1: Peter Wilhelmsson är vegan.:blink: Eller ja, det kanske jag inte ska anklaga honom för men det är uppenbart att han förespråkar växtbaserat till största delen. Enligt honom är ägg, fågel, nötkött, quorn och vete mm bra källor till protein. Där är vi inte överens. Fett bör uppgå till 10-40% av det dagliga kaloriintaget. Fröoljor är bra källor till fett. Där är vi inte heller överens. Fast visst, det är väl bättre än margarin förstås (för det gillar han inte). Enligt PW ger för höga doser av animaliskt fett risk för blodpropp. Hur mycket "för mycket" är framgår inte. Men fiskfett tycker han är bra. Enligt PW är en kombination av regelbunden motion, växtbaserad kost, intag av 2-4 fiskmåltider per vecka samt extra fiber, ett effektivt sätt att motverka negativa effekter av för stort intag av snabba kolhydrater och dåliga mättade fetter. Vetekli, linfrö, vita bönor mm är bra sätt att öka fiberintaget.

Jag vet inte vad jag ska säga... men tänker väl att som uppslagsbok kring olika näringsämnen funkar den nog helt okej men den verkar inte prata så mycket om olika former av näringen, mer vad de olika näringsämnena är bra/dåliga för. Och det är varken LCHF eller paleo. Samtidigt är förstås inte alla författare lika övertygade som jag så det får väl gå. :P

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...