pling81 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Hej! Undrar om någon vet om produkterna som säljs på www.bodystore.com är bra lchf produkter (finns det en kategori som heter "dieter" --> "LCHF"). Är dessa produkter bra? Hur är det med Sukrin, är det "bra", eller är det bara ett sötningsmedel? /pling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 När jag ställde om mig till LCHF, funderade jag flera gånger vad jag egentligen ville med mitt nya ätande. Det tog inte lång tid för mig att känna effekterna och jag slutade kalla LCHF för diet. Sedan insåg jag att detta ville jag hålla på med resten av mitt liv. jag mådde som ju en kung. Så i min LCHF-kosthållning finns inget av det gamla destruktiva livet kvar alls. Jag skippade sötningsmedel, brödvanor, bakverk mm. företeelser från det gamla livet och satsade med fulla muggar på ett nytt med och nya vanor. Jag beslöt att följa min inre önskan och äta det jag aldtid tyck om, men avstått ifrån som fettskrämd. Mitt råd blir därför... börja med att fundera över vad du ska ha sukrin till ? Behöver du det eller handlar det bara om en vana ? Kan du ändra beteendet och därmed avvecka just det behovet som sukrin ska dämpa ? Jag bytte godis mot ölkorv... nu blev jag sugen ...på ölkorv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Själv slutade jag bli sugen på ölkorv då jag fick en stor benflisa i en bit. "mums" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Hej! Undrar om någon vet om produkterna som säljs på www.bodystore.com är bra lchf produkter (finns det en kategori som heter "dieter" --> "LCHF"). Är dessa produkter bra? Hur är det med Sukrin, är det "bra", eller är det bara ett sötningsmedel? /pling Det beror på vad ditt syfte med LCHF är. Är du sockerberoende bör du hålla dig borta från dessa sötningsmedel, men är du inte det och är frisk i övrigt så kan du mycket väl använda dessa sötningsmedel måttligt. Viktigt är att inte äta det varje dag, utan att använda det precis som man gör med annat godis; kanske en gång i veckan på lördagar t.ex. Riktigt mat är alltid bäst. Godis är för speciella tillfällen =) Testa och känn efter om du klarar dessa sötningsmedel eller inte. Vissa reagerar negativt på de, andra inte alls! Själv kan jag unna mig sukrin då och då när jag är sugen utan problem! Det är individuellt! Viktigt är att du lyssnar på din kropp- säger den ifrån på ett dåligt sätt så är det antagligen inte bra för dig! Många oseriösa företag vill tjäna en slant på oss som äter LCHF så därför bör man vara mycket observant och alltid kolla på innehållsförteckningen! T.ex. finns det ett företag som påstår sig sälja "LCHF-bröd" men när man kollar innehållsförteckningen så innehåller den mjöl! LCHF ska vara både mjöl- och sockerfritt. Eller ja, egentligen helt spannmålsfritt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Jag beställde första gången från bodystore när jag hade börjat med LCHF - men märkte att lchfbutiken var lite mer LCHF och mer ekologiska produkter. Men de kan ha förbättrat sitt innehåll sen sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Hej! Undrar om någon vet om produkterna som säljs på www.bodystore.com är bra lchf produkter (finns det en kategori som heter "dieter" --> "LCHF"). Är dessa produkter bra? Hur är det med Sukrin, är det "bra", eller är det bara ett sötningsmedel? /pling Jag handlar regelbundet både lchf-produkter och annat på bodystore, men där liksom på alla andra ställen gäller det att verkligen läsa vad allt innehåller. Jag menar Holistic kokosfett är ju definitivt en lchf-produkt av hög kvalitet medan lågkolhydratpastan knappast är det, men båda säljs där som lchf-produkter. Vad gäller sukrin så ser jag det som en sötning som är mindre dålig än vanligt socker, men knappast bra. Använder det när jag bakar nått vilket kanske rör sig om 2-3 gånger per år, typ midsommar, jul och nån födelsedag. Just sukrin och stevia verkar inte trigga mitt sötsug, inte i små mängder och sällan i alla fall, däremot krävs inte mer än liten gnutta vetemjöl som redning i en sås för att sockermonstret ska vakna. Vad jag vill säga med det är som de andra, vad som är dåligt är individuellt, det beror på vad man mår bra och inte av, vilka gränser man satt för sig själv och hur noga man vill vara på kvalitet. Men jag tror inte Bodystore har direkt sämre än nån annan bara man är uppmärksam. De säljer ju hur många olika varumärken som helst. Även lchf-butiken säljer olika sötningsmedel även om de kommer med en varningstext. Va kritisk var du än handlar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pling81 Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 När jag ställde om mig till LCHF, funderade jag flera gånger vad jag egentligen ville med mitt nya ätande. Det tog inte lång tid för mig att känna effekterna och jag slutade kalla LCHF för diet. Sedan insåg jag att detta ville jag hålla på med resten av mitt liv. jag mådde som ju en kung. Så i min LCHF-kosthållning finns inget av det gamla destruktiva livet kvar alls. Jag skippade sötningsmedel, brödvanor, bakverk mm. företeelser från det gamla livet och satsade med fulla muggar på ett nytt med och nya vanor. Jag beslöt att följa min inre önskan och äta det jag aldtid tyck om, men avstått ifrån som fettskrämd. Mitt råd blir därför... börja med att fundera över vad du ska ha sukrin till ? Behöver du det eller handlar det bara om en vana ? Kan du ändra beteendet och därmed avvecka just det behovet som sukrin ska dämpa ? Jag bytte godis mot ölkorv... nu blev jag sugen ...på ölkorv Well said, jag ska ha ölkorven i åtanke! Däremot stod jag nu i min pappas frys o läste på diverse innehållsförteckningar köttbullar o olika korvsorter, och alla innehåller typ potatismjöl/stärkelse etc. Det lät ju inte så hett, eller beror det på hur strikt man är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pling81 Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Det beror på vad ditt syfte med LCHF är. Är du sockerberoende bör du hålla dig borta från dessa sötningsmedel, men är du inte det och är frisk i övrigt så kan du mycket väl använda dessa sötningsmedel måttligt. Viktigt är att inte äta det varje dag, utan att använda det precis som man gör med annat godis; kanske en gång i veckan på lördagar t.ex. Riktigt mat är alltid bäst. Godis är för speciella tillfällen =) Testa och känn efter om du klarar dessa sötningsmedel eller inte. Vissa reagerar negativt på de, andra inte alls! Själv kan jag unna mig sukrin då och då när jag är sugen utan problem! Det är individuellt! Viktigt är att du lyssnar på din kropp- säger den ifrån på ett dåligt sätt så är det antagligen inte bra för dig! Många oseriösa företag vill tjäna en slant på oss som äter LCHF så därför bör man vara mycket observant och alltid kolla på innehållsförteckningen! T.ex. finns det ett företag som påstår sig sälja "LCHF-bröd" men när man kollar innehållsförteckningen så innehåller den mjöl! LCHF ska vara både mjöl- och sockerfritt. Eller ja, egentligen helt spannmålsfritt! Tack jag ska tänka på det, har blivit väldigt medveten helt plötsligt och börjat kika på innehållsförteckningar på ett helt annat sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pling81 Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Jag handlar regelbundet både lchf-produkter och annat på bodystore, men där liksom på alla andra ställen gäller det att verkligen läsa vad allt innehåller. Jag menar Holistic kokosfett är ju definitivt en lchf-produkt av hög kvalitet medan lågkolhydratpastan knappast är det, men båda säljs där som lchf-produkter. Vad gäller sukrin så ser jag det som en sötning som är mindre dålig än vanligt socker, men knappast bra. Använder det när jag bakar nått vilket kanske rör sig om 2-3 gånger per år, typ midsommar, jul och nån födelsedag. Just sukrin och stevia verkar inte trigga mitt sötsug, inte i små mängder och sällan i alla fall, däremot krävs inte mer än liten gnutta vetemjöl som redning i en sås för att sockermonstret ska vakna. Vad jag vill säga med det är som de andra, vad som är dåligt är individuellt, det beror på vad man mår bra och inte av, vilka gränser man satt för sig själv och hur noga man vill vara på kvalitet. Men jag tror inte Bodystore har direkt sämre än nån annan bara man är uppmärksam. De säljer ju hur många olika varumärken som helst. Även lchf-butiken säljer olika sötningsmedel även om de kommer med en varningstext. Va kritisk var du än handlar. Tack för tipsen, ska kolla in lchf butiken också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pling81 Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Jag beställde första gången från bodystore när jag hade börjat med LCHF - men märkte att lchfbutiken var lite mer LCHF och mer ekologiska produkter. Men de kan ha förbättrat sitt innehåll sen sist. Jag får ta och botanisera i deras utbud helt enkelt och jmfr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts