Bengt Nilsson

Är kolesterol en viktig del av vårt immunförsvar?

Recommended Posts

Lyssnade just på Ralf Sundberg i måndagskväll i Kristianstad. Intressant, bra och rolig föreläsning! I slutet av föreläsningen sa han med glimten i ögat att vi åhörare nu visste mer än den vanliga läkaren om fetter och kolesterol!  Finemang!!!!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut på att kolesterolet är viktigt, speciellt för de inflammatoriska sjukdomarna. Jag ska försöka göra en ganska lång historia kort, jag är inte så duktig på att beskriva när det gäller mig själv, men jag gör ett försök :)

För ca tio år sedan blev jag sjuk, det började med en influensa som blev väldigt långvarig, mycket ledvärk och en hel del ganska besynnerliga symtom. Läkarna gjorde en massa utredningar. Man kollade även mitt kolesterol, då visade totalkolesterolet på 2,8 ! mycket lågt med andra ord, och ändå har jag aldrig varit fettskrämd eller använt lightprodukter. Jag fick till slut en reumatisk diagnos och fick börja äta mediciner som cellgift, kortison och malariamedicin (inte allt samtidigt). Jag blev bättre, men aldrig bra. För ca 6-7 år sedan började jag introducera LCHF, inte strikt, men jag trappade ner på kolhydraterna rejält, har nog ätit strikt ca 6 år. Ledvärken och inflammationerna försvann mer och mer. Jag kunde börja trappa ner på medicinerna och har nu varit fri från dessa i ca fem år. Men mitt totalkolesterol har ökat till över 7 ;) vilket vissa läkare har varit förskräckt över.

Vad som egentligen lindrat vet jag inte, LCHF eller kolesterolet? Förmodligen en kombination. Och varför jag hade så lågt då, vet jag inte, men det kändes som jag höll på att rosta ihop.

Immunsystemet är ju som mycket annat ett komplext system i kroppen så det finns många faktorer som spelar in, men man ska nog inte manipulera allt för mycket, med statiner om det inte är alldeles nödvändigt, om det någonsin är det. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser