Jump to content

Träning, Kalorimängd, Svält?


Johan84
 Share

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag har gått på LCHF ett tag och det har hittils gått väldigt bra då jag tappat ca 15kg på 11 veckor, startade på 108 kg och ligger nu strax under 93 kg. Har läst att man i LCHF inte skall/bör/måste räkna kalorier men det gör alltså jag sam så bokför jag också allt jag äter så jag har koll på mitt intag och ratio på fett - protein - kolhydrater.

 

Jag har den senaste tiden legat på 5g kolhydrater eller mindre per dygn, 60-70g Protein och ca 120-140g fett. Detta brukar landa på ca 1% Kol 17-20% Protein och 80-83% Fett och summan kalorier brukar landa mellan 1300-1500 kcal.

 

Jag har börjat att träna den sista tiden och då kör jag styrketräning varannan dag och löpning varannan dag, det blir allt som allt ca 5-6 pass i veckan på ca 30-45 min vardera.

Mitt intag av mat/kalorier har jag dock inte ökat, dels för att jag inte riktigt vet hur mkt man förbrukar på dessa korta pass och dels för att jag blir mätt på det jag äter idag och kan bli illamående om jag äter mer.

 

Men nu till min fråga!

Borde jag fördela mitt intag så jag äter mer proteiner och/eller borde jag öka mitt intag av kalorier? Jag har nämligen läst och hört att kroppen kan hamna i svält som dels naturligtvis inte låter hälsosamt men som också motverkar viktnedgången. Kanske är detta en myt eller en överdrift då jag också har läst att det just är en myt och en överdrift. Försöker alltså reda ut detta med eran vishet =)

 

Hoppas att någon orkar läsa mitt inlägg och kan ge mig lite klarthet och tips

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Ett snabbt svar vad gäller proteinintaget är att det spelar mer roll ju mer avancerad man är och i relation till uppbyggnadsfas etc. Ålder kan också påverka då det verkar vara högre behov ju äldre man är.

 

Med detta sagt, vill du justera det uppåt känn dig fram och sikta till en början på 1.5-2.0 gram/kg kroppsvikt. Ett tips för att hitta maxnivån är att om du känner av liknande effekter som du, förhoppningsvis, känner av om du legat för högt i kolhydrater så är det dags att dra ned lite.

 

Lycka till!
 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog inte att du ska oroa dig så mycket så länge du blir mätt och mår bra. 

 

Vad gäller proteinintaget så tycker jag personligen att det spelar mest roll om man verkligen ska bygga muskler och köra tung styrketräning. De flesta behöver inte gå upp till 2g/kg om man håller på med lättare styrketräning eller konditionsträning. Under 1g/kg bör man kanske undvika ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Skall höja mitt intag av protein rill ca 1g/kg och se hur det påverkar. Skall bli rätt skönt att slippa äta 80% fett måste jag erkänna =)

Min anledning till oro är att vågen efter att jag startade träna har stått stilla. Men det kanske är så det är i början när man inte tränat på ett par år? Har ju fortfarande bra många kilon att ta av så vikten skall ju ner sedan förstår jag med att man inte bara skall väga sig utan också mäta osv. Men att jag skall få muskler som väger upp mina 20 extra kilon ser jag inte som något realistiskt =D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej.

 

kom bara ihåg att för stort intag av proteiner kommer hindra din viktnedgång, proteinet kommer göras om till glukos i din kopp om du ligger på ett överskott.

Käkar man lchf med en Ok-mängd med kött i kosten så skulle jag säga att man inte behöver fundera så mycket på mängden protein man får i sig det man behöver helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja så länge det handlar om ett reellt överskott.. 1 gram per kilo är minimum, på en ketogen diet!

 

Sen så.. vid all träning, där man förväntar sig en anabol effekt så handlar det om energiöverskott.. man bygger jävligt dåligt på svält, det blir mest katabolt!

 

Men.. de flesta har ju något som reglerar energiintaget, beroende på vad de gör/anstränger sig.. dvs hunger/aptit!

 

Men det fungerar bara av sig självt om man äter riktig mat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...