McHummer Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Jag bestämde mig för en vecka sedan att nu skall jag in i ketos så det börjar hända något med vikten på allvar. Det är det sista rådet här i råden kring att gå ned i vikt för den som inte lyckas. Jag har sedan tidigare stickor för att mäta ketoner i urinen så jag testade direkt men jag var inte i någon ketos inte trots att jag alltid äter LCHF som jag ser det. Men något avsteg hade jag gjort eller inte gjort rätt helt enkelt historiskt sett. Jag tog fasta på att det skall vara mer fett och började även köra korttidsfasta tre gånger i veckan från ca. Kl. 18:00 till Kl. 11:00-12:00 dagen efter. Efter två dagar hade jag utslag på stickan och sedan har det sakta ökat till strax över medel igår på skalan på burken oavsett när jag mätt på dygnet, möjligen har det varit starkare utslag i den första morgonurinen. Allt väl så långt. Idag mätte jag inte på första morgonurinen utan istället så mätte jag då jag kissade andra gången och då hade jag plötsligt inget utslag på stickan alls, testade en till men med samma resultat. Det jag hade fått i mig innan dagens mätning var ett stort glas vatten och en kopp kaffe med grädde i. Kan det ha spätt ut urinen så kraftigt eller är jag ur ketosen från ena dagen till den andra? Det jag åt igår var bacon, ägg, ost, majonäs, några nötter (blandade med lite salt, även några få jordnötter sannolikt, ca. 30 gr. allt som allt) samt en halv grillad kyckling med skinn. Till den blev det dessvärre inte så mycket fett mer än skinnet då jag blev bjuden och de inte hade någon majonäs el. dyl. När på dygnet mäter ni som mäter i urinen? Ser ni skillnader över dygnet om ni mäter flera gånger? Vad har hänt med vikten då? Det har jag svar på direkt. Jag har gått ned från 112.7 till 109.9 på en vecka. Jag kör på och mäter ikväll igen efter bacon med äggröra på grädde, smör och ost samt majonäs till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Tror att du inte läcker ut ketoner i urinen längre... som jag förstår det är det i början innan kroppen helt hunnit anspassa sig till ketondrift som man får utslag från urinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Medelhöga nivåer nu då jag testade efter jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Vill du ha höga utslag på ketoner skall du mäta efter hård fysisk ansträngning! Anledningen till att man mäter på morgonen är att förhållandena i stort sett är lika från dag till dag.. dvs oftast 8-9 timmars fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Jag återstartade med Lchf i februari efter några års uppehåll. Undrar om det finns det nån viss tid på dygnet då ketonvärdet är högst? Jag äter ca 10 gram kolhydrater per dag, men har ändå inget mätbart ketonvärde - sist 0,1 mmol ? Men jag kanske äter för mycket protein - ca 150 gram och 3000 kcal totalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts