Gå till innehåll

Överdrivet fettintag....

Recommended Posts

Jag läste igenom inläggen i "Lögner inom LCHF" och de flesta här är väl ganska övertygade om de negativa effekterna med intag av kolhydrater, speciellt av fel typer och stora mängder...men vad jag funderade lite på kan överdrivet fettintag ge negativa hälsokonsekvenser och i så fall vilka?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga! Jag tror för lite fett är skadligt, så jag ser fettsnåla dieter som tveksamma. Men det finns ju många koster med mer moderat fettmängd, tex medelhavskosten. Jag tycker inte mycket slår fett när det gäller mättnad och energiresurs, väldigt effektivt. Sen kommer ju frågan om det rent praktiskt går att överkonsumera fett lätt? Men det finns säkert personer som tål fett sämre.

Länk till inlägg

Det är väldigt svårt att överäta fett eftersom (till skillnad från snabba kolhydrater) kroppen noterar dessa kalorier och vi blir helt enkelt mätta :)

Naturligtvis blir det även viktökning som följd om man i längden går förbi mättnadssignalerna trots att man håller kolhydraterna låga

Pressar man sig  rejält (över illamåendets gräns) lär även tarmen få problem och det blir rännskita av tilltaget

• Gilla 2
Länk till inlägg

Över äta fett är inte svårt dock har magen en tendens att sparka ut rätt fort när man äter högre doser åt gången.
Precis som Dufva tar upp.

Man kunde önska att kroppen hade utvecklat ett likanade system för hantering av höga doser socker.

Länk till inlägg

Jag läste här på forumet någon som skrev att "fett är inte så mättande men gör att man håller sig mätt/ohungrig längre" och att "protein är det som mättar bäst". Är det någon som vet hur det fungerar?

Mina signaler är tyvärr helt utslagna så jag kan inte bedöma det själv. Den form av mättnad som jag känner igen är en full mage.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag läste här på forumet någon som skrev att "fett är inte så mättande men gör att man håller sig mätt/ohungrig längre" och att "protein är det som mättar bäst". Är det någon som vet hur det fungerar?

Mina signaler är tyvärr helt utslagna så jag kan inte bedöma det själv. Den form av mättnad som jag känner igen är en full mage.

Leptin resistent med andra ord.

Länk till inlägg

I stora drag så är ju fett neutralt ur det perspektiv vi brukar diskutera. Det har redan nämnts här ovan att skulle man äta väldigt stora mängder fett utan att kroppen är anpassad för det så tenderar en reaktion komma per omgående.

Kareng nämnde mättnadsaspekten och den är mångfacetterad. Mättnaden som inträffar vid "full mage" är ju den man normalt inte känner så mycket på lågkolhydratkost bortsett från då man äter väldigt stora portioner ett fåtal gånger/dag. Den är mer förekommande och -- i praktiken väldigt viktig --- för den som äter en högkolhydratkost och försöker tappa kroppsfett.

Den mättnad som inträffar på lågkolhydratkost är kopplad till optimal bränslepartitionering, dvs maximerad fettförbränning och minimerad förlust av mager kroppsvävnad. Den här typen av metabol mättnad är således starkt kopplad till förmåga till fettförbränning och, igen, bränslepartitionering. Det finns många, i synnerhet tränande, som inte har problem med att äta kolhydrater och som tvärtom ofta upplever mättnad av dessa (möjligtvis frånsett formtoppning inom fitness, byggning) och detta beror i regel på just god bränslepartitionering. På motsvarande sätt så finns det många som "aldrig" upplever mättnad på kolhydrater och då är det i regel en indikation på dålig insulinkänslighet/insulinresistens.

Bortom detta finns det ett flertal andra vanliga teorier som glukostatteorin, leptinteorin etc. Men, normalt sett, och i synnerhet ur perspektivet vi diskuterar här så är den här metabola mättnaden det som styr.

Med detta sagt, har man under längre tid lärt sig att inte kunna lita på mättnadssignaler så är det ju inte helt ovanligt att det krävs en rejäl period av omställning för att uppnå detta... Sedan är jag osäker på om det kan finnas anledningar till att detta störs ut för gott i vissa fall, dvs bortom leptinproblematiken.

Tillägg: Det där med att vissa makronutrienter är mer eller mindre kopplade till mättnad måste alltså ses ur sin kontext. Att protein skulle vara mer mättande än fett stämmer ju inte så bra för någon som äter lågkolhydratkost exempelvis...även om protein ofta har en mättande effekt även då så klart.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är väldigt svårt att överäta fett eftersom (till skillnad från snabba kolhydrater) kroppen noterar dessa kalorier och vi blir helt enkelt mätta :)

Naturligtvis blir det även viktökning som följd om man i längden går förbi mättnadssignalerna trots att man håller kolhydraterna låga

Pressar man sig  rejält (över illamåendets gräns) lär även tarmen få problem och det blir rännskita av tilltaget

Jag ser inte hur kroppen inte noterar energin i snabba kolhydrater. Att man skulle behöva pressa sig själv "rejält" för att överäta fett är din åsikt och inget som gäller alla. Jag hade inga problem att överäta när jag åt i enlighet med LCHF och inte sket jag mer än varannan vecka heller.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag ser inte hur kroppen inte noterar energin i snabba kolhydrater. Att man skulle behöva pressa sig själv "rejält" för att överäta fett är din åsikt och inget som gäller alla. Jag hade inga problem att överäta när jag åt i enlighet med LCHF och inte sket jag mer än varannan vecka heller.

Läsk är ett bra exempel på när kalorier i princip kan passera vårt mättnadssystem helt obemärkt

Det är en enkel sak för många (sockerberoende) att dricka en liter läsk och nästan omedelbart efteråt sätta sig och äta en hel måltid

Fett + kolhydrater är det heller inga som helst problem att överäta på eftersom det då är kolhydraterna som styr hormonbilden

Tex är det fasligt lätt att överäta feta nötter har jag märkt :D

Prova däremot (i vetenskapens namn) att enbart äta fett så kommer du att se att det blir mycket mycket svårare ;)

Protein + fett är optimalt för riktigt långvarig mättnad i förhållande till kalorimängd (med en  restriktioner)

Alldeles för mycket protein kan omvandlas till glukos och då trots allt trigga hunger

Länk till inlägg

Läsk är ett bra exempel på när kalorier i princip kan passera vårt mättnadssystem helt obemärkt

Det är en enkel sak för många (sockerberoende) att dricka en liter läsk och nästan omedelbart efteråt sätta sig och äta en hel måltid

Fast det att det ger sämre mättnad att dricka energin är väl något de flesta redan vet. 

Personligen så skulle jag bli ganska mätt om jag åt en massa kokta morötter.

Länk till inlägg

Fast det att det ger sämre mättnad att dricka energin är väl något de flesta redan vet. 

Jo, koncistensen påverkar också

Tex kan ju mejerier vara väldigt "lättdruckna" även om läsk med bara kolhydrater definitivt står i en klass för sig

Morötter eller tex potatis ger även det en ganska hög mättnad (initialt) men den är inte hållbar i tiden

Redan efter ett par timmar (när blodsockret sjunker) är det lätt att äta ordentliga mängder igen

Felet med många mättnadstester som görs är att dom ofta slutar mäta efter ett par timmar

Det är först då som skillnaden mellan normalkost och Lchf blir riktigt uppenbar

Länk till inlägg

Fast i exemplet ovan så var inte mättnadsaspekten i relation till vätska/fast föda den enda utan även, kanske framför allt, dålig bränslepartitionering. Det är ju en klassiker i dessa fall att man stoppar i sig en kartong munkar och kort tid efter är man minst lika hungrig som tidigare. Stormarknadsdieteffekten kallar en del det.

Det har nog aldrig hänt vad mig beträffar. Bukfyllnadsmättnad kan vara intensiv men är i regel snabbt övergående om man inte har någon högre energidensitet. Däremot är det ju bättre än inget om man nu exempelvis äter högkolhydratkost under deff.

Länk till inlägg

En effekt som jag kan tänka mig kan uppstå på lång sikt är näringsbrist. Fett är ju egentligen mest tomma kalorier, och när man läser vad vissa här på forumet äter så känns det inte riktigt hållbart i längden. Jag tänker främst folk med lågt kaloriintag och som inte äter mycket grönsaker.

Det hade varit intressant att se hur det ligger till med vitaminer och mineraler för folk som begränsar kalorierna. Ingen som har lust att göra en beräkning på Cron-o-meter.com eller så? :)

En annan effekt är väl, som RobinEH var inne på, att restprodukterna tenderar att befinna sig inne i kroppen mycket längre tid. Det finns ju rätt mycket forskning som pekar åt att stora avföringsmängder (dvs mycket fibrer) korrelerar med minskad risk för en rad olika tarmrelaterade sjukdomar.

Länk till inlägg

En effekt som jag kan tänka mig kan uppstå på lång sikt är näringsbrist. Fett är ju egentligen mest tomma kalorier, och när man läser vad vissa här på forumet äter så känns det inte riktigt hållbart i längden. Jag tänker främst folk med lågt kaloriintag och som inte äter mycket grönsaker.

Det hade varit intressant att se hur det ligger till med vitaminer och mineraler för folk som begränsar kalorierna. Ingen som har lust att göra en beräkning på Cron-o-meter.com eller så? :)

En annan effekt är väl, som RobinEH var inne på, att restprodukterna tenderar att befinna sig inne i kroppen mycket längre tid. Det finns ju rätt mycket forskning som pekar åt att stora avföringsmängder (dvs mycket fibrer) korrelerar med minskad risk för en rad olika tarmrelaterade sjukdomar.

Mycket riktigt angående näringsämnena. Ser man på smör t.ex. så innehåller det visserligen goda mängder retinol/vitamin A och relativa mängder vitamin E men annars så är det rätt fattigt på vitaminer och mineral. Jag har tidigare kollat tillbaka på vad jag åt då jag följde LCHF och rent teoretiskt så kom jag inte upp i RDI vad gäller flertal vitaminer och mineral.

Länk till inlägg

Men man använder ju inte bara smör som energi källa på lchf? Grönsaker får man ju äta rätt mycket av beroende på hur strikt man är såklart... Men ris,pasta, potatis och bröd ser jag isåfall som tomma kalorier... Men klart, det finns livsmedel som innehåller en del kolhydrater som också har bra näring... :)

Länk till inlägg

Men man använder ju inte bara smör som energi källa på lchf? Grönsaker får man ju äta rätt mycket av beroende på hur strikt man är såklart... Men ris,pasta, potatis och bröd ser jag isåfall som tomma kalorier... Men klart, det finns livsmedel som innehåller en del kolhydrater som också har bra näring... :)

Jag menar inte att alla som äter enligt LCHF kommer få näringsbrist, utan det gäller främst de som är väldigt extrema och som ligger på stort nettounderskott av kaloriintag. Det verkar ju vara rätt många som ligger på runt 1500 kalorier/dag, vilket är väldigt lågt.

Sen angående pasta, bröd, ris och potatis så varierar det säkert rätt mycket. Snabbmakaroner är säkert mest tomma kalorier, men exempelvis potatis innehåller förvånansvärt mycket näring. Det finns studier när dom matat folk med enbart potatis i ett års tid, och dom visade inga tecken på näringsbrist. Jag har för mig att dom tillsatte B12 dock. Kan säkert leta upp studien om du vill, men orkar inte gräva i onödan.

Bröd är väl lite vad man gör det till. Bröd är ju mest ett "koncept" med någon form av deg i ugnen. Man kan ju trycka in hur mycket nyttigt som helst där (fröer, torkad frukt osv). Men formfranska är nog inte optimalt! ;)

Länk till inlägg

Vad har du för förslag på en "högfettsprodukt" som innehåller mycket näring?

Länk till inlägg

Jag läste igenom inläggen i "Lögner inom LCHF" och de flesta här är väl ganska övertygade om de negativa effekterna med intag av kolhydrater, speciellt av fel typer och stora mängder...men vad jag funderade lite på kan överdrivet fettintag ge negativa hälsokonsekvenser och i så fall vilka?

Ja altså det ligger ju i själva definition.. dvs överintag är inte bra oavsett.. lika som underintag.. av vad som helst.. utan det handlar väl om var gränsen går för alla olika ämnen!

Överintag av enskilda ämnen kan ju leda till förgiftning.. typ vatten.. annat kan leda till att man äter mindre av annat som är essentiellt.

För mycket protein kan leda till amoniakförgiftning.. och den största faran med fett är väl att man äter för lite av något annat som är essentiellt.

Sen så.. tycker jag det är lustigt med faran med LCHF.. vad tror de att vi äter egentligen?

Tex så skulle jag villa ha reda på vilka rätter som jag bör undvika.. jamenar om det är fläsk med löksås, eller fetaostbiffar av lamkött med tsatziki eller kycklingfile med currysås????? :o

• Gilla 2
Länk till inlägg

En multivitamintablett är ju ingen katastrof även om man saknar behovet av den. Det har rekommenderats i "alla" tider inom fitnessvärlden i synnerhet vid deff/formtoppning då energiintaget ofta blir onaturligt lågt och då påverkas även mikronutrientintaget så klart.

Om man nu äter väldigt lite enligt det Mikael och Robin var inne på ovan.

Länk till inlägg

Jag ser att de flesta resonerar utifrån perspektivet att det är svårt att överäta fett och då får man ju inga negativa effekter ;)

Men om man nu ändå överäter, vad händer? Antagligen blir man fet, riskerar man t ex också diabetes då (trots att blodsockret lär vara stabilt)? 

Jag tror att bland LCHF-människorna idag finns fortfarande en stor andel personer som äter bra och sunt och då blir det ju inga problem...

Men har ni testat att vispa grädde tillsammans med sukrin och frysta bär, det blir en underbar "mjukglass", jag skulle kunna äta hur mycket som helst...bara min enorma självdisciplin stoppar mig. ;)

Antagligen skulle det också ganska enkelt gå att överäta smör uppblandat med sukrin...

I båda fallen ovan är ju i princip inga kolhydrater inblandade men intuitivt känns det som att dagligen äta mängder av sån mat skulle vara skadligt?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Att svara att man inte kan överäta fett är ju att gå runt frågan. Jag har sett ett antal som berättat att dom gått upp i vikt på LCHF så det är absolut inte omöjligt även om det är lättare att överäta snabba kolhydrater.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag brukar hänvisa till Skaldeman, som jag tror är en av de i Sverige som har den största erfarenhetsbanken av hur vi fungerar när vi äter LCHF. Han har under många år coachat tusentals människor i att äta sig till viktnedgång och bättre hälsa genom LCHF. Om man läser hans böcker så framträder den här bilden: Det finns ett "fönster" av energiintag där LCHF fungerar som det ska. Om man överäter så går man definitivt inte ner i vikt och antagligen kan man också gå upp i vikt. Om man äter för lite så känner sig kroppen hotad av svält och håller hårt i fettdepåerna och man går inte heller då ner i vikt.

Alltså måste man balansera sitt energiintag. Nu är ju det generella rådet att man ska äta sig mätt, inte inte övermätt. Därigenom avgör kroppen själv hur mycket energi den behöver och man behöver inte tänka på kalorier, bara man äter rätt. Men om man nu saknar mättnadssignalerna så får man ta till andra kontrollmetoder, och det är väl då att räkna på sitt kaloriintag. Det är ju individuellt hur mycket man generellt gör av med så man får leta sig fram till vad man mår bäst på och vilket energiintag som man får de önskade effekterna av.

Man skulle ju kunna säga att intaget av kolhydrater och proteiner är konstanter. Vid strikt LCHF ska man hålla sig under 5 g kolhydrater/dygn och proteinet styrs av ens fettfria vikt, eller om man föredrar att tänka på sin målvikt. Betydelse har ju också om man tränar och förväntar sig att bygga muskler. Sen kan man variera fettintaget så att det blir en bra fettkvot. Det totala energiintaget får nu inte vara högre än det som kroppen gör av med, och hur mycket vi förbränner är ju väldigt individuellt, dels beroende på hur vår ämnesomsättning ser hur, dels hur mycket fysisk aktivitet vi ägnar oss åt. Målet är att hitta en nivå på energiintaget så att man inte förser kroppens hela energibehov via munnen men ändå inte äter alldeles för lite så att kroppen känner sig hotad. Det är här man hittar sitt "fönster" där kroppen släpper på fettet.

Men så är det intressant att läsa vad Skaldeman skriver om vad som hände honom för ett antal år sedan när han var på föreläsningsserie i Norge! Han blev ofta intervjuad av journalister och alla bjöd de på mat. Mat som nästan inte innehöll några kolhydrater men mycket hög fettandel. Normalt brukade han äta runt 2000 kcal men "matades" nu med upp till 4000 varje dag. Vad hände? Han gick inte upp i vikt. Tvärtom började han gå ner i vikt, och han kände av den ökade förbränningen genom att han blev väldigt varm och kunde gå på Oslos gator i bara kavajen mitt i januari. Han hade startat nån slags turboförbränning. Så trots en garanterad överätning så gick inte han upp i vikt utan ner. Detta exempel motsäger alltså tesen att man kan gå upp i vikt av att överäta fett.

Så, det är nog väldigt individuellt hur man fungerar och det beror väl på att det finns så många faktorer som påverkar hur våra kroppar fungerar och hur vår ämnesomsättning varierar från individ till individ. Det är tydligt att vi inte känner till allt som styr vad som händer, och det som fungerar för en person är helt fel för en annan. Men huvudspåret, att vi ska hitta metoder att få våra hormoner att arbeta på ett sätt som gynnar vår hälsa är naturligtvis rätt! Men exakt hur alla faktorer som styr detta samverkar är det nog långt till att ha kartlagt. Att vi ska äta mindre kolhydrater och mer fett är ju helt klart en grundregel, en regel som måste justeras med en massa olika parametrar, och ju mer skadad en kropp är av sjukdomar och jojobantning desto mer komplicerat blir detta. En frisk kropp har lättare för att rasa i vikt.

För den som saknar mättnadssignaler så finns det ju det rådet att först reparera denna skada genom att noga mäta vad man äter och lägga sig på en nivå som inte är skadlig i någon riktning. Målet är nu inte att gå ner i vikt utan att göra kroppen trygg igen. Efter det kan man börja lyssna på kroppens signaler igen.

Svaret på frågan i TS? Jag skulle tro att det inte finns nåt generellt svar på det. Vissa skulle antagligen gå upp i vikt, andra stå still och vissa gå ner! Vad som avgör detta står skrivet i stjärnorna!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Att svara att man inte kan överäta fett är ju att gå runt frågan. Jag har sett ett antal som berättat att dom gått upp i vikt på LCHF så det är absolut inte omöjligt även om det är lättare att överäta snabba kolhydrater.

Jag håller med.. Har en vän som äter lchf och hon kan definitivt äta hur mycket som helst.... så ja.. det går nog att överäta. Hon är fortfarande hungrig efter sjukt mycket fett.

Länk till inlägg

Antag att man kan bli fet av att äta för mycket fet kost..men att man inte får ökad risk för hjärtsjukdom och diabetes...då skulle det ju vara mindre allvarligt med den eventuella övervikten...men det kanske finns andra faror som lurar? ;) ...

...men det kanske totalt saknas forskning på området?

Länk till inlägg

Det skulle ju vara intressant om någon som gått upp i vikt med LCHF kan berätta hur hon eller han mår.

Ja, absolut!

Men när man läser om sånt, och den som påstår sig ha gått upp i vikt på LCHF redovisar hur den äter, så brukar det visa sig att den personen inte alls ätit LCHF.

Länk till inlägg

Kokosolja är väl rätt så näringsrikt? :)

Det finns väl spår av vitamin E, K och järn. I övrigt så är det, vad jag vet, inga andra vitaminer och mineral i kokosolja.

Länk till inlägg

Det finns väl spår av vitamin E, K och järn. I övrigt så är det, vad jag vet, inga andra vitaminer och mineral i kokosolja.

Okej.. :) tycker det är en del. Ägg innehåller ju mycket också. Dock kanske inte lika högt fettinnehåll som kokosolja. Vad för livsmedel skulle du själv säga har en hög näring i form av vitaminer och mineraler?

Länk till inlägg

Ja, fast hur mycket fett innehåller ett ägg egentligen? Drygt 10% fett är och 12% protein är det väl?

Vad skulle du rekommendera för livsmedel som har mycket mineraler och vitaminer?? :)

Länk till inlägg

Här är en lista på näringstäta livsmedel.

Här är en lista på näringsrika livsmedel.

Här är en lista på näringstäta och näringsrika livsmedel.

De börjar med måltidsersättning och domineras därefter av animalier.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Här är en lista på näringstäta livsmedel.

Här är en lista på näringsrika livsmedel.

Här är en lista på näringstäta och näringsrika livsmedel.

De börjar med måltidsersättning och domineras därefter av animalier.

Jag tänkte på dessa listor från matkalkyl när frågan kom upp. Tack för att du postade dem!

Länk till inlägg

Det mest näringstäta som finns är nog gröna blad typ grönkål.

Här är grönkål http://matkalkyl.se/se-gronkal.php

Den är tydligen näringrik, men har ganska låg näringstäthet. Undrar om det betyder att man måste äta jäkla massa grönkål till skillnad mot tex ägg och kycklinglever?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här är grönkål http://matkalkyl.se/se-gronkal.php

Den är tydligen näringrik, men har ganska låg näringstäthet. Undrar om det betyder att man måste äta jäkla massa grönkål till skillnad mot tex ägg och kycklinglever?

Det beror ju på hur man definierar näringstät. Jag menar innehåll av mineraler och vitaminer i förhållande till energiinnehållet. Menar du att det skulle heta näringsrik istället? För mig känns det mer som tvärtom. Alltså att näringsrik skulle vara livsmedel med mycket näring inklusive makronäringsämnen (fett, protein och kolhydrater) medan näringstät skulle vara mycket vitaminer och mineraler i förhållande till energiinnehållet.

Länk till inlägg

Det går allldeles utmärkt att överäta på LCHF. Det saknas inte exempel på folk som faktiskt går upp i vikt. Det går även att överäta för sådana som vanligtvis går ner eller står still i vikt på lågkolhydratkost. Åtminstone på kort sikt.

Jag har själv försökt ett antal gånger. Någon jul har jag försökt trycka i mig så mycket mat det bara går och det har faktiskt slutat med viknedgång. Jag blev till slut så mätt att jag inte kunde äta på ett helt dygn och sedan var matlusten ganska så låg ett tag. Att pressa stora portioner in absurdum gick alltså inte. Kroppen sa ifrån.

Sedan jag började styrketräna har jag försökt ligga på ett stadigt kaloriöverskott. Och det har gått. Jag har pytsat in mellanmål, ätit på kvällen, backat när jag ätit på mässen på jobbet och tagit proteindrinkar efter träning. Summa summarum är att jag går upp i vikt. Sakta. Men det är lite av en kamp. Börjar jag slappna av och skippa det där kvällsmålet som jag ändå inte är så sugen på och börjar äta som vanligt igen trippar siffrorna på vågen neråt igen. Direkt. Vilket man får se som något positivt. Köper man idén att man måste bulka och deffa i perioder för att bygga muskelmassa känns detta som den bästa tänkbara kost. Man får ligga i lite och anstänga sig för att äta god mat när det skall byggas och sedan bara slappna av när det är dags för deff.

Jag äter dock alltid bara bra mat. Kött, grönsaker, feta mejerier, nötter, o.s.v. Skulle jag köra med billig tillsatskorv och varmpressade oljor kanske vikten skulle skjuta iväg okontrollerat? Jag vet inte. Har mer eller mindre som princip att inte äta mat som är utarmad på mikronutrienter. Enda undantaget skulle väl kunna vara proteinpulvret. Vet inte hur det ser ut näringsmässig men det är ju ganska så processat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

...Enda undantaget skulle väl kunna vara proteinpulvret. Vet inte hur det ser ut näringsmässig men det är ju ganska så processat.

Olika vassleproteinpulver varierar självklart i viss mån och behandlingsform. Men här är en beräkning.

Ja, vassleproteinpulver innehåller små mängder av ett flertal mineraler.

Ett av de vanligaste fabrikaten innehåller följande mikronutrienter:

Natrium 0.2%, Kalium 0.6%, Kalcium 0.5%, Fosfor 0.3%, Magnesium 0.1%

Skillnaden mellan olika märken lär vara marginell.

Länk till inlägg

Jag har själv försökt ett antal gånger. Någon jul har jag försökt trycka i mig så mycket mat det bara går och det har faktiskt slutat med viknedgång. Jag blev till slut så mätt att jag inte kunde äta på ett helt dygn och sedan var matlusten ganska så låg ett tag. Att pressa stora portioner in absurdum gick alltså inte. Kroppen sa ifrån..

Jag minns att jag har hört Tommy Runesson berätta att han testade att äta sig proppmätt och sen vänta tills han "kunde" äta igen och det blev då rätt långa mellanrum mellan målen, t.o.m. mer än ett dygn, om jag minns rätt. Men det påverkade inte hans viktnedgång; det funkade som vanligt.

Länk till inlägg

Man kan få fettdiarré och gallan kan ha svårt att hinna med, men det verkar anpassa sig efter en stund. 

Oavsett vad man äter så kan kroppan få omställningsbesvär om man byter mellan extrema upplägg. T.ex. att gå från lite fett till asmycket.

Länk till inlägg

Visst är fett mättande och du håller dig länge på det, men den främsta anledningen till att man är mindre hungrig på LCHF är att man inte äter så mycket kolhydrater. Kolhydrater gör dig nämligen mer hungrig så att du orkar äta mer! Prova t.ex. att äta en bunke med grädde utan socker och se hur mycket du orkar. Testa sedan samma sak fast med socker i grädden- du kommer att orka äta mycket mer!

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 years later...

Upptäckte det här inlägget 2 år för sent...

Har samma problem som 'kareng', men kom för ca 7 månader fram till en lösning på det för min del (och tvärtom, när jag "fuskar", så är jag tillbaks i överätandet).

Kan också äta "obegränsat" oavsett om maten är kolhydratfri eller inte, mitt lilla trix funkar.. Några vet vad jag kommit fram till med det jag skrivit i andra inlägg.

Är inte riktigt där jag vill vara än, men en bit på vägen..

Nyfikna får höra av sig :)

Länk till inlägg