Jump to content

Insulinsvar efter LCHF-måltid?

MKJ

Recommended Posts

Tack Tom, jag skall lyssna på det sedan när jag har ljud inkopplat. Det allra mest intressanta skulle vara att att se an tabell där man jämför insulinsvar mellan blandkost och LCHF. Sedan finns det ju förståss en mängd olika parametrar med kost och personerna som testas.

Vad jag förstod på rubriken så gällde väl youtube klippen diabetiker.

Tack Tom, jag skall lyssna på det sedan när jag har ljud inkopplat. Det allra mest intressanta skulle vara att att se an tabell där man jämför insulinsvar mellan blandkost och LCHF. Sedan finns det ju förståss en mängd olika parametrar med kost och personerna som testas.

Vad jag förstod på rubriken så gällde väl youtube klippen diabetiker.

Problemet är ju just att både vad gäller glykemiskt index och insulinindex så utgår man från enstaka livsmedel. Av praktiska skäl så är det ju svårt att få till en tabell för "blandkost" då den kan variera så väldeliga.

Klippen innehåller både typ-1 och typ-2 diabetiker. Men det var även några med som inte utvecklat diabetes.

Inom LCHF-rörelsen pratas det ju väldigt mycket om insulin och insulinhöjning och att man vill undvika det så jag trodde att någon faktiskt visste hur insulinkurvan ser ut när man äter LCHF.

Se klippen så ser du i varje fall blodsockerkurvor om jag inte minns fel.

Vad är det du fiskar efter egentligen? Insulinpåslaget blir självklart lägre på LCHF-kost än om man äter en traditionell kolhydratrik blandkost.

Se klippen så ser du i varje fall blodsockerkurvor om jag inte minns fel.

Vad är det du fiskar efter egentligen? Insulinpåslaget blir självklart lägre på LCHF-kost än om man äter en traditionell kolhydratrik blandkost.

Nu låter du så där misstänksam igen. Jag är bara nyfiken och intresserad. Det borde som du säger bli ett lägre insulinsvar med LCHF men kanske inte så lågt som många tror. Frågan är också hur det ser ut efter 2 timmar och framåt.

Insulin är ju svårt att testa...men efter en "bra" LCHF måltid med mycket lite kolhydrater händer i princip ingenting med blodsockret...det innebär om jag fattat detta rätt att insulinnivån sannolikt ligger relativt konstant....

En orsak till att jag äter LCHF är ju mina relativt höga faste värden för blodsocker de verkar pendla mellan.... 5,5 - 7,5.

Å andra sidan har jag aldrig uppmätt ett värde över 8 (icke faste-värde) när jag äter LCHF och inte heller under 5,5 (icke faste värde).

Vid avsteg har jag mätt 10-12 direkt efter måltid som någon timme efter måltid kan sjunka till ca 4,5 ...

Det illustrerar väl ganska tydligt skillnaden mellan normalkost vs LCHF kost vad gäller insulinpåslag... :)

Menar du att kroppen lagrar fettet med asp om man äter LCHF men med insulin om man äter blandkost eller hur funkar det?

Min kunskap är rätt begränsad.  ;)  Men herr Gudiol har skrivit lite om ämnet.

Men låt oss ignorera detta faktum att insulinet aldrig riktigt försvinner och istället titta på om det finns andra vägar för fett att komma in i fettcellerna och lagras förutom stimulering från insulin. Faktum är att det finns just ett sånt hormon och det heter ”Acylation Stimulating Protein” och förkortas oftast med ASP. Faktum är att ASP visat sig vara mer effektiv än insulin i de studier där dessa jämförts (678).

ASP är alltså mer potent än insulin för att bilda triglycerider och lagra i dessa i fettceller. Faktum är när man i en studie mätte både insulin-produktion och ASP-produktion efter en måltid så såg man en korrelation mellan mängden ASP och upptaget av fett i fettcellerna medan detta samband inte fanns mellan insulinnivåer och fettinlagring (9).

Vad är det då som aktiverar ASP och ökar produktionen av detta hormon? Svaret på den frågan är att fett står för den huvudsakliga aktiveringen, eller egentligen främst de så kallade kylomikronerna som transporterar fettet (79). Det känns ganska logiskt va? Du har mycket fett i blodet efter måltid och då aktiverar kroppen ett hormon som gör att du lagrar in detta överskott. Allt för att återställa balansen i blodet och spara eventuella överskott till perioder av fasta.

http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-4-behovs-kolhydrater-for-att-oka-i-fettmassa/

Kylomikroner och insulin stimulerar ASP produktionen.

While glucose ,free fatty acids, LDL, VLDL, and HDL have little or no effect on ASP production, insulin increases ASP production 3 fold, while the postprandial rise in chylomicrons results in the strongest stimulus for ASP production (150 fold rise) in a dose dependent manner   J Lipid Res. 1997 Jan;38(1):1-11

http://adipocyte.co.uk/ASP.htm

Mnjae ASP triggas av Kylomicroner, dvs de transporterar bara vissa längre fettsyror.. typ Palmitinsyra!

Sen så.. har du alltid insulin i blodet, och i värstigaste fall kan Denivo lipogenes bidra.

Såå käkar du bara korta fettsyror så transporteras de med LDL och triggar inte Lipaserna i fettväven.

Det är en av förklaringarna till att cocosfett inte lagras i så stor utsträckning.

Sen så höjs ju insulin även av protein.. vilket potentiellt kan lagra en del tillgängligt fett.

Men som sagt vad.. normal insulin som följer blodsocker och proteinintag är inga som helst problem.. tvärt om.. om det inte gjorde det så skulle det bli problem.

Utan det är fortfarande Hyperinsulinemi som utgör problemet.. ett tillstånd där de som är känsliga får en kroniskt förhöjd insulinnivå.

• Like 1

Mnjae ASP triggas av Kylomicroner, dvs de transporterar bara vissa längre fettsyror.. typ Palmitinsyra!

Sen så.. har du alltid insulin i blodet, och i värstigaste fall kan Denivo lipogenes bidra.

Såå käkar du bara korta fettsyror så transporteras de med LDL och triggar inte Lipaserna i fettväven.

Det är en av förklaringarna till att cocosfett inte lagras i så stor utsträckning.

Sen så höjs ju insulin även av protein.. vilket potentiellt kan lagra en del tillgängligt fett.

Men som sagt vad.. normal insulin som följer blodsocker och proteinintag är inga som helst problem.. tvärt om.. om det inte gjorde det så skulle det bli problem.

Utan det är fortfarande Hyperinsulinemi som utgör problemet.. ett tillstånd där de som är känsliga får en kroniskt förhöjd insulinnivå.

Jag menar ju inte att det är ett problem utan är bara nyfiken på hur insulinkurvan ser ut vid LCHF.

Som sagt den följer blodsockerkurvan.. utifall man är frisk.. och så skall den göra!

Sen så.. en stor del av din måltid lagras, fett, glukos och aminosyror.. för att sen tas ut vid behov.. och så skall det gå till om man är frisk.

Du vet, vi har bara några gram av varje macronutrient i blodet samtidigt.

Och det följer av att macronutrienterna har olika tid för att tas upp/spjälkas och sen så har vi olika förnmåga att absorbera dem.

Har för mig det handlar om 1gram glukos per kilo och timme, 0,5 gram aminosyror/kilo o timme, 0,25 gram fett/kilo o timme?

Sen så har vi det där med snabba kolhydrater och aminosyror.. de absorberas/spjälkas snabbt och därmed stiger även insulinnivån snabbt.. för att sen störtdyka.

Jag är ingen vetenskapsman men man kan helt klart gå upp i vikt på LCHF. Jag har gjort det men nåt enstaka kilo eller två. Skaldeman har också lagt på sig lite...  ;) Det är dock betydligt svårare utan kolhydrater. För övrigt tillämpar jag också 16/8 fasta de få gånger jag får vara hemma och äta min egen mat. Mår väldigt bra av det och inga problem. Helgerna blir det dock lite mer mat, typ brunch och lite annat. 

Nu låter du så där misstänksam igen. Jag är bara nyfiken och intresserad. Det borde som du säger bli ett lägre insulinsvar med LCHF men kanske inte så lågt som många tror. Frågan är också hur det ser ut efter 2 timmar och framåt.

Så du tror att insulinsvaret med LCHF är högre än många tror? Har du testat? Varför tror du att man inte testar insulinsvaret i sjukvården med något som innehåller lite kolhydrater, om din teori skulle stämma så skulle man ju kunna göra så och få ett insulinpåslag. Nej, man får dricka en mugg med mycket kolhydrater i för att få ett insulinpåslag, har själv gjort det några gånger...

Så du tror att insulinsvaret med LCHF är högre än många tror? Har du testat? Varför tror du att man inte testar insulinsvaret i sjukvården med något som innehåller lite kolhydrater, om din teori skulle stämma så skulle man ju kunna göra så och få ett insulinpåslag. Nej, man får dricka en mugg med mycket kolhydrater i för att få ett insulinpåslag, har själv gjort det några gånger...

Hur har du gjort för att testa insulinpåslag? I vilket sammanhang gör dom det i sjukvården menar du?

Du menar inte glukosbelastning? För då testar man blodsockervärdet?

Det finns ju många som tror att insulin och blodsocker följs (tex Zepp skrev det i denna tråden), men om man läser studien som jag hänvisade till (tjat)

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf+html

så ser man att exempelvis fisk och nötkött ger högre insulinsvar än motsvarande mängd kalorier från pasta eller gröt. Det är inte bara kolhydrater som påverkar insulinet.

Det finns mycket myter, felaktigheter och överförenklingar kring insulinets roll.

• Like 1

Du menar inte glukosbelastning? För då testar man blodsockervärdet?

Det finns ju många som tror att insulin och blodsocker följs (tex Zepp skrev det i denna tråden), men om man läser studien som jag hänvisade till (tjat)

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf+html

så ser man att exempelvis fisk och nötkött ger högre insulinsvar än motsvarande mängd kalorier från pasta eller gröt. Det är inte bara kolhydrater som påverkar insulinet.

Det finns mycket myter, felaktigheter och överförenklingar kring insulinets roll.

Altså.. vi tar det från den grundläggande början!

Varje enskild aminosyra och kolhydrat ger olika insulinsvar per gram!

Tex maltos ger mest av kolhydrterna  och fruktos minst.. iallafall bland de vanliga man äter!

Varför det då.. jo vissa skall in i cellerna för att bidra med energi.. fruktos skall till levern.. för att lagras som fett eller konverteras till glukos.. i princip!

Aminosyrorna då.. jo de skall oxå till olika ställen.. BCCA skall väl till muskelceller för att ingå i proteinsyntesen.. medans tryptofan skall i stor utsträckning till hjärnan för att bilda Seretonin.. som ett exempel bara!

Sen så.. mat består av blandningar.. ofta ingår fett.. som fördröjer både magsäckstömning och därmed spjälkning.. samt absorbation!

När aminosyror når blodet utsöndras insulin.. för att skjuta in vissa i cellerna.. samtidigt utsöndras proportionerlig mängd Glukagon.. för att inte blodsockret skall sjunka till fotknölarna!

Och om jag förstått det rätt så varierar även ration insulin/glukagon beroende på vilken aminosyra det handlar om.. det handlar om reglering av vart de skall hamna och i huvudsak användas till!

Kan pepåka redan här att varje enskild fettsyra har sin specefika påverkan på våra hormoner, celler, signalsubstanser osv!

Summa sumarum.. skit i den normala regleringen.. den har sitt syfte.. det är när den inte längre fungerar som syftet var, som det blir problem!

Insulin är inget problem.. inte ASP eller denovo lipogenes heller.. de finns där för att vi skall fungera och må bra.. vara friska och kunna tillgodogöra oss födan!

Det är hyperinsulinemi, insulinresitens, metabolt syndrom som är problemet.. då fungerar inte regleringen längre!

• Like 1

Är det alltså svårt att mäta insulinnivåerna? Om man är insulinresistent så följer ju inte nivåerna blodsockret. Vore intressant att kolla vid T2-diabetes.

Det är svårt att mäta insulin.. då det har en halveringstid på några minuter.. så man mäter C-peptid i stället!

Summa sumarum.. skit i den normal regleringen.. den har sitt syfte.. det är när den inte längre fungerar som syftet var, som det blir problem!

Insulin är inget problem.. inte ASP eller denovo lipogenes heller.. de finns där för att vi skall fungera och må bra.. vara friska och kunna tillgodogöra os födan!

Det är hyperinsilinemi, insulinresitens, metabolt syndrom som är problemet.. då fungerar inte regleringen längre!

Exakt, äter vi mat och är friska så utsöndras hormoner som behövs för att vi ska kunna ta hand om det. Ofta ingår en del insulin i kompotten, och det är inget att vara rädd för. Det är precis som det ska vara.

• Like 1

Massor med bra info i denna tråden! Det är inte så enkelt som man kan tro. Olika fettsyror funkar olika, aminosyror tas upp olika, blodsocker, insulin, sjuklighet, fettinlagring, hormoner... 

Jag tycker att MKJ ställer en viktig och berättigad fråga. Självklart ska vi bedriva vetenskap och vara nyfikna på blodsocker- och insulinrespons på den maten vi äter på LCHF. Jag vill inte bara anta, det är ovetenskapligt och då har man inga argument varken för sin egen motivation eller inför en antagonist. 

• 2 weeks later...

Jag menar ju inte att det är ett problem utan är bara nyfiken på hur insulinkurvan ser ut vid LCHF.

innan jag började med lchf hade jag blodsocker ca 5 före blandkostmåltid efter var blodsockret mellan 7-12. Efter lchf sker ingen nämnvärd förändring ca 4 före 4,5-5 efter måltid. Hoppas du blir lite klokare av detta lchf mat är inte blodsockerhöjande om du inte överäter protein.

innan jag började med lchf hade jag blodsocker ca 5 före blandkostmåltid efter var blodsockret mellan 7-12. Efter lchf sker ingen nämnvärd förändring ca 4 före 4,5-5 efter måltid. Hoppas du blir lite klokare av detta lchf mat är inte blodsockerhöjande om du inte överäter protein.

Nja, det var ju inte blodsockerhöjningen jag undrade över utan insulinhöjningen. Inte bara akut utan hur hela kurvan ser ut. Det är ju inget man kan mäta själv.

Insulinvärden är svårtolkade, dels då insulinet i blodet har kort halveringstid (några minuter) och därför varierar snabbt beroende på matintag mm. Det skiljer sig alltså mycket mellan fastevärden och icke-fastande. Det finns heller mig veterligen inga helt klara rekommendationer om normalvärden än.

En jag hört är att fasteinsulinvärdet bör vara under 25 mIE/L(mIE/L skrivs ibland även som µU/ml, det är samma sak). Ofta skrivs värdet istället i pmol/L. En IE är = 6,00 nmol. 1 mIE/L är alltså = 6 pmol/L. Och rekommendationen blir då <150 pmol/L.

Ovanstående tror jag är ett referensvärde, så att ungefär 95% av befolkningen hamnar inom det. En annan rekommendation jag hört är att mer ”optimal nivå” skulle ligga mellan 3-8 mIE/L (eller 18-48 pmol/L). Kanske ligger det något i det, men ta det ev med en nypa salt.

Mary Vernon, läkare och internationell expert på lågkolhydratkost, rekommenderar följande insulinvärden:

• Fastevärde max 11 mIE/L dvs 66 pmol/L
  • Efter måltid max 60 mIE/L dvs 360 pmol/L
  • Ej stegring med mer än x5 från fastevärdet

Lägre insulinvärden underlättar sannolikt att gå ner i vikt, eftersom insulinet vid högre halter blockerar fettförbränning och får fettceller att suga åt sig näring ur blodet. Låg halt ger motsatt effekt. Här diagram från en studie på överviktiga typ 2 diabetiker (samma som ovan), som visar att lågkolhydratskost för dessa efter 2 veckor verkade ge ungefär halverade insulinhalter i snitt, jmf med ”normalkost”.

Tillägg 100117: Här är en intressant diskussion som med en del vetenskaplig uppbackning menar att fasteinsulin mellan 2-6 mIE/L är det optimala för människor.

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

• Like 1

Insulinvärden är svårtolkade, dels då insulinet i blodet har kort halveringstid (några minuter) och därför varierar snabbt beroende på matintag mm. Det skiljer sig alltså mycket mellan fastevärden och icke-fastande. Det finns heller mig veterligen inga helt klara rekommendationer om normalvärden än.

En jag hört är att fasteinsulinvärdet bör vara under 25 mIE/L(mIE/L skrivs ibland även som µU/ml, det är samma sak). Ofta skrivs värdet istället i pmol/L. En IE är = 6,00 nmol. 1 mIE/L är alltså = 6 pmol/L. Och rekommendationen blir då <150 pmol/L.

Ovanstående tror jag är ett referensvärde, så att ungefär 95% av befolkningen hamnar inom det. En annan rekommendation jag hört är att mer ”optimal nivå” skulle ligga mellan 3-8 mIE/L (eller 18-48 pmol/L). Kanske ligger det något i det, men ta det ev med en nypa salt.

Mary Vernon, läkare och internationell expert på lågkolhydratkost, rekommenderar följande insulinvärden:

• Fastevärde max 11 mIE/L dvs 66 pmol/L
  • Efter måltid max 60 mIE/L dvs 360 pmol/L
  • Ej stegring med mer än x5 från fastevärdet

Lägre insulinvärden underlättar sannolikt att gå ner i vikt, eftersom insulinet vid högre halter blockerar fettförbränning och får fettceller att suga åt sig näring ur blodet. Låg halt ger motsatt effekt. Här diagram från en studie på överviktiga typ 2 diabetiker (samma som ovan), som visar att lågkolhydratskost för dessa efter 2 veckor verkade ge ungefär halverade insulinhalter i snitt, jmf med ”normalkost”.

Tillägg 100117: Här är en intressant diskussion som med en del vetenskaplig uppbackning menar att fasteinsulin mellan 2-6 mIE/L är det optimala för människor.

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

När det gäller fasteinsulinet ligger ju båda grupperna på ungefär samma i diagrammet. Att det skiljer efter måltid är ju naturligt. Framgår det av studien exakt vad dom åt?