MKJ

Insulinsvar efter LCHF-måltid?

Recommended Posts

Finns det någon som har kollat vad det blir för insulinsvar efter en LCHF-måltid? Både hur högt det blir och hur lång tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några konkreta exempel i följande avsnitt av Vetenskapens Värld: LCHF - Diabetes. (Du får vaska fram scenerna själv där de nämner insulinvärden efter måltid.)

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tom, jag skall lyssna på det sedan när jag har ljud inkopplat. Det allra mest intressanta skulle vara att att se an tabell där man jämför insulinsvar mellan blandkost och LCHF. Sedan finns det ju förståss en mängd olika parametrar med kost och personerna som testas.

Vad jag förstod på rubriken så gällde väl youtube klippen diabetiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tom, jag skall lyssna på det sedan när jag har ljud inkopplat. Det allra mest intressanta skulle vara att att se an tabell där man jämför insulinsvar mellan blandkost och LCHF. Sedan finns det ju förståss en mängd olika parametrar med kost och personerna som testas.

Vad jag förstod på rubriken så gällde väl youtube klippen diabetiker.

Problemet är ju just att både vad gäller glykemiskt index och insulinindex så utgår man från enstaka livsmedel. Av praktiska skäl så är det ju svårt att få till en tabell för "blandkost" då den kan variera så väldeliga.

Klippen innehåller både typ-1 och typ-2 diabetiker. Men det var även några med som inte utvecklat diabetes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom LCHF-rörelsen pratas det ju väldigt mycket om insulin och insulinhöjning och att man vill undvika det så jag trodde att någon faktiskt visste hur insulinkurvan ser ut när man äter LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom LCHF-rörelsen pratas det ju väldigt mycket om insulin och insulinhöjning och att man vill undvika det så jag trodde att någon faktiskt visste hur insulinkurvan ser ut när man äter LCHF.

Se klippen så ser du i varje fall blodsockerkurvor om jag inte minns fel.

Vad är det du fiskar efter egentligen? Insulinpåslaget blir självklart lägre på LCHF-kost än om man äter en traditionell kolhydratrik blandkost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insulinet följer blodsockret.. om man är frisk!

Det är när det inte längre följer blodsockret som problemen uppstår!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se klippen så ser du i varje fall blodsockerkurvor om jag inte minns fel.

Vad är det du fiskar efter egentligen? Insulinpåslaget blir självklart lägre på LCHF-kost än om man äter en traditionell kolhydratrik blandkost.

Nu låter du så där misstänksam igen. Jag är bara nyfiken och intresserad. Det borde som du säger bli ett lägre insulinsvar med LCHF men kanske inte så lågt som många tror. Frågan är också hur det ser ut efter 2 timmar och framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insulin är ju svårt att testa...men efter en "bra" LCHF måltid med mycket lite kolhydrater händer i princip ingenting med blodsockret...det innebär om jag fattat detta rätt att insulinnivån sannolikt ligger relativt konstant....

En orsak till att jag äter LCHF är ju mina relativt höga faste värden för blodsocker de verkar pendla mellan.... 5,5 - 7,5.

Å andra sidan har jag aldrig uppmätt ett värde över 8 (icke faste-värde) när jag äter LCHF och inte heller under 5,5 (icke faste värde).

Vid avsteg har jag mätt 10-12 direkt efter måltid som någon timme efter måltid kan sjunka till ca 4,5 ...

Det illustrerar väl ganska tydligt skillnaden mellan normalkost vs LCHF kost vad gäller insulinpåslag... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kroppen lagra fett utan hjälp av insulin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kroppen lagra fett utan hjälp av insulin?

Ja, insulin är inte det enda fettinlagrande hormonet. ASP fungerar fettinlagrande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, insulin är inte det enda fettinlagrande hormonet. ASP fungerar fettinlagrande.

Menar du att kroppen lagrar fettet med asp om man äter LCHF men med insulin om man äter blandkost eller hur funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att kroppen lagrar fettet med asp om man äter LCHF men med insulin om man äter blandkost eller hur funkar det?

Min kunskap är rätt begränsad.  ;)  Men herr Gudiol har skrivit lite om ämnet.

Men låt oss ignorera detta faktum att insulinet aldrig riktigt försvinner och istället titta på om det finns andra vägar för fett att komma in i fettcellerna och lagras förutom stimulering från insulin. Faktum är att det finns just ett sånt hormon och det heter ”Acylation Stimulating Protein” och förkortas oftast med ASP. Faktum är att ASP visat sig vara mer effektiv än insulin i de studier där dessa jämförts (678).

ASP är alltså mer potent än insulin för att bilda triglycerider och lagra i dessa i fettceller. Faktum är när man i en studie mätte både insulin-produktion och ASP-produktion efter en måltid så såg man en korrelation mellan mängden ASP och upptaget av fett i fettcellerna medan detta samband inte fanns mellan insulinnivåer och fettinlagring (9).

Vad är det då som aktiverar ASP och ökar produktionen av detta hormon? Svaret på den frågan är att fett står för den huvudsakliga aktiveringen, eller egentligen främst de så kallade kylomikronerna som transporterar fettet (79). Det känns ganska logiskt va? Du har mycket fett i blodet efter måltid och då aktiverar kroppen ett hormon som gör att du lagrar in detta överskott. Allt för att återställa balansen i blodet och spara eventuella överskott till perioder av fasta.

http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-4-behovs-kolhydrater-for-att-oka-i-fettmassa/

Kylomikroner och insulin stimulerar ASP produktionen.

While glucose ,free fatty acids, LDL, VLDL, and HDL have little or no effect on ASP production, insulin increases ASP production 3 fold, while the postprandial rise in chylomicrons results in the strongest stimulus for ASP production (150 fold rise) in a dose dependent manner   J Lipid Res. 1997 Jan;38(1):1-11

http://adipocyte.co.uk/ASP.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kunskap är rätt begränsad.  ;)  Men herr Gudiol har skrivit lite om ämnet.

Om han har rätt så är det alltså inte insulinet som lagrar in fettet utan ett helt annat hormon. Det var ju intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om han har rätt så är det alltså inte insulinet som lagrar in fettet utan ett helt annat hormon. Det var ju intressant.

Nja, även insulin agerar fettinlagrande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae ASP triggas av Kylomicroner, dvs de transporterar bara vissa längre fettsyror.. typ Palmitinsyra!

Sen så.. har du alltid insulin i blodet, och i värstigaste fall kan Denivo lipogenes bidra.

Såå käkar du bara korta fettsyror så transporteras de med LDL och triggar inte Lipaserna i fettväven.

Det är en av förklaringarna till att cocosfett inte lagras i så stor utsträckning.

Sen så höjs ju insulin även av protein.. vilket potentiellt kan lagra en del tillgängligt fett.

Men som sagt vad.. normal insulin som följer blodsocker och proteinintag är inga som helst problem.. tvärt om.. om det inte gjorde det så skulle det bli problem.

Utan det är fortfarande Hyperinsulinemi som utgör problemet.. ett tillstånd där de som är känsliga får en kroniskt förhöjd insulinnivå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mnjae ASP triggas av Kylomicroner, dvs de transporterar bara vissa längre fettsyror.. typ Palmitinsyra!

Sen så.. har du alltid insulin i blodet, och i värstigaste fall kan Denivo lipogenes bidra.

Såå käkar du bara korta fettsyror så transporteras de med LDL och triggar inte Lipaserna i fettväven.

Det är en av förklaringarna till att cocosfett inte lagras i så stor utsträckning.

Sen så höjs ju insulin även av protein.. vilket potentiellt kan lagra en del tillgängligt fett.

Men som sagt vad.. normal insulin som följer blodsocker och proteinintag är inga som helst problem.. tvärt om.. om det inte gjorde det så skulle det bli problem.

Utan det är fortfarande Hyperinsulinemi som utgör problemet.. ett tillstånd där de som är känsliga får en kroniskt förhöjd insulinnivå.

Jag menar ju inte att det är ett problem utan är bara nyfiken på hur insulinkurvan ser ut vid LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt den följer blodsockerkurvan.. utifall man är frisk.. och så skall den göra!

Sen så.. en stor del av din måltid lagras, fett, glukos och aminosyror.. för att sen tas ut vid behov.. och så skall det gå till om man är frisk.

Du vet, vi har bara några gram av varje macronutrient i blodet samtidigt.

Och det följer av att macronutrienterna har olika tid för att tas upp/spjälkas och sen så har vi olika förnmåga att absorbera dem.

Har för mig det handlar om 1gram glukos per kilo och timme, 0,5 gram aminosyror/kilo o timme, 0,25 gram fett/kilo o timme?

Sen så har vi det där med snabba kolhydrater och aminosyror.. de absorberas/spjälkas snabbt och därmed stiger även insulinnivån snabbt.. för att sen störtdyka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen vetenskapsman men man kan helt klart gå upp i vikt på LCHF. Jag har gjort det men nåt enstaka kilo eller två. Skaldeman har också lagt på sig lite...  ;) Det är dock betydligt svårare utan kolhydrater. För övrigt tillämpar jag också 16/8 fasta de få gånger jag får vara hemma och äta min egen mat. Mår väldigt bra av det och inga problem. Helgerna blir det dock lite mer mat, typ brunch och lite annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu låter du så där misstänksam igen. Jag är bara nyfiken och intresserad. Det borde som du säger bli ett lägre insulinsvar med LCHF men kanske inte så lågt som många tror. Frågan är också hur det ser ut efter 2 timmar och framåt.

Så du tror att insulinsvaret med LCHF är högre än många tror? Har du testat? Varför tror du att man inte testar insulinsvaret i sjukvården med något som innehåller lite kolhydrater, om din teori skulle stämma så skulle man ju kunna göra så och få ett insulinpåslag. Nej, man får dricka en mugg med mycket kolhydrater i för att få ett insulinpåslag, har själv gjort det några gånger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du tror att insulinsvaret med LCHF är högre än många tror? Har du testat? Varför tror du att man inte testar insulinsvaret i sjukvården med något som innehåller lite kolhydrater, om din teori skulle stämma så skulle man ju kunna göra så och få ett insulinpåslag. Nej, man får dricka en mugg med mycket kolhydrater i för att få ett insulinpåslag, har själv gjort det några gånger...

Hur har du gjort för att testa insulinpåslag? I vilket sammanhang gör dom det i sjukvården menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar inte glukosbelastning? För då testar man blodsockervärdet?

Det finns ju många som tror att insulin och blodsocker följs (tex Zepp skrev det i denna tråden), men om man läser studien som jag hänvisade till (tjat)

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf+html

så ser man att exempelvis fisk och nötkött ger högre insulinsvar än motsvarande mängd kalorier från pasta eller gröt. Det är inte bara kolhydrater som påverkar insulinet.

Det finns mycket myter, felaktigheter och överförenklingar kring insulinets roll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det alltså svårt att mäta insulinnivåerna? Om man är insulinresistent så följer ju inte nivåerna blodsockret. Vore intressant att kolla vid T2-diabetes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg