Jump to content

Allt har stannat av - vad gör jag för fel?

Jonsson
 Share

Recommended Posts

Jag har gått ner 6 kg och plötsligt stannar allt av. Kvinna - 55 år - diabetes typ 2 - håller nu strikt Lchf - har 8 kg kvar till målvikt.

Testar med ännu färre kolhydrater, har skippat mjölk helt. Känner mig sugen på nåt så gott som hela tiden.... :(

Frukost: kaffe med grädde och några salami skivor med brieost.

Lunch: Ägg, majonnäs, skinkskiva o ost, lite paprika.

Middag: Stekt kycklingfilé i smör, currysås på grädde, tomatsallad med rödlök.

Kväll: Lite nötter

Under dagen: flera koppar kaffe m grädde och vatten med citron i.

Tacksam för HJÄLP!  :)

Låter som en helt vanlig platå! Tålamod är det som gäller (bittert är det ju, menmen....). Och ju närmare målet man kommer, desto envisare blir viktnedgången. Sitter i samma båt för nuvarande. Jag äter under 20 kolhydrater, tränar flera ggr i veckan, och ändå händer inget på varken våg eller med måttband! Kroppen tar helt enkelt den tid den behöver - hur stönig och disciplinerad man än är.

Annars kan du ju prova att dra ner på mejeriprodukterna en aning. T ex byta ut gräddet i kaffet till kockosfett. Du kan även prova att skippa nötterna och mumsa på ost istället. Du får testa, eller helt enkelt vänta på att kroppen tar sin tid att reda sig :)

Angående suget på gott; har själv märkt att brieost triggar igång suget för ALLT av någon märklig anledning. Låter jätteskumt, men har märkt att när jag håller mig borta från brieost flera dagar/1 vecka, så dämpar sig suget efter gott. Kanske värt att prova?

• Like 1

Jag har gått ner 6 kg och plötsligt stannar allt av. Kvinna - 55 år - diabetes typ 2 - håller nu strikt Lchf - har 8 kg kvar till målvikt.

Testar med ännu färre kolhydrater, har skippat mjölk helt. Känner mig sugen på nåt så gott som hela tiden.... :(

Suget där skulle kunna antyda att du äter mer kolhydrater än du borde. Där skulle i varje fall jag börja gräva om jag vore dig. Lite hjälp på traven...

...får du genom att jag fetat det som ger mest kolhydrater i det du nämner. En attackplan är att du tar bort precis allting av ovanstående. Därefter introducerar du dessa på nytt en i taget. Det jag skulle misstänka först vad gäller suget men även energiintaget är nötterna och grädden så återintroducera dessa måhända sist. Vad gäller suget så kan även grönsakerna påverka, åtminstone i kombination med det övriga då de bidrar till högre kolhydratintag.

Tänk även på att om du, som du skriver, dricker flera koppar med grädde om dagen och tar bort detta helt så kan det bli en rejäl energiförlust som du ev. bör kompensera med att äta lite mera av det "godkända" när du väl äter. Men du får pröva dig fram enligt ovanstående så hoppas jag du kommer på banan.

Tillägg: Om du finner att nötterna bidrar till ökat sug så kan du senare testa att äta något annat "kvällsinriktat" som lite mörk choklad.

Lycka till!

• Like 1

Hur mycket motionerar du?

Även om motion ensamt inte brukar räcka för att gå ner i vikt så är kombinationen oslagbar.

• Like 1

Tack snälla för era svar.

Jag börjar nog med att utesluta grädden och nötterna och minska på kolhydraterna, så får vi se vad som händer.

Jag motionerar två timmar om dagen tillsammans med min stora schäfer, alltså långa och intensiva skogspromenader.

Kan nån ge mig tips på "godkända" matvaror utan kolhydrater, grädde eller nötter...

Hoppas, hoppas att detta funkar

Du kan äta salladsgrönsaker i stort sett utan restriktion, det är svårt att komma upp i stora mängder kolhydrater med dessa. Broccoli, sparris, vitkål, rödkål. Jag tycker svamp och lök är goda kryddor i mat. Majonnäs. En bra tumregel om man vill dra in på mejerier kan vara att bara använda grädde och creme fraiche i matlagning och inte som mellanmål (tex i kaffe). Som mellanmål är annars kaffe/the med kokosfett i bra. Eller äggmjölk? http://www.ceciliafolkesson.se/2013/04/25/mejerifri-latte-pa-3-satt/

• Like 1

Jag tycker att det verkar som du äter väldigt lite MAT. Viktigt med balansen mellan protein, kh och fett

Tack snälla för era svar.

Jag börjar nog med att utesluta grädden och nötterna och minska på kolhydraterna, så får vi se vad som händer.

Jag motionerar två timmar om dagen tillsammans med min stora schäfer, alltså långa och intensiva skogspromenader.

Kan nån ge mig tips på "godkända" matvaror utan kolhydrater, grädde eller nötter...

Hoppas, hoppas att detta funkar

Om du går raska promenader i ojämn terräng varje dag så kanske du har ökat i muskelmassa. Vågen säger ju inte allt. Kanske dags att ta fram måttbandet om du inte redan har gjort det. Om midjemåttet minskar utan att du går ner i vikt så är det sannolikt muskelmassan som ökar lika mycket som fettet minskar.

Ett tips är att under en period väga och föra dagbok på allt du äter för att få koll på exakta energimänden.

Jag testade kostbevakningen.se ett par veckor för att få lite koll och tyckte det fungerade bra - utan att bli helt fixerad.

Jag har själv minskat på grädde till "förmån" för smör och fick lite extra fart på mina centimetrar... jag struntar i vågen ;)

Ge inte upp - och lycka till!

Ett tips är att under en period väga och föra dagbok på allt du äter för att få koll på exakta energimänden.

Jag testade kostbevakningen.se ett par veckor för att få lite koll och tyckte det fungerade bra - utan att bli helt fixerad.

Jag har själv minskat på grädde till "förmån" för smör och fick lite extra fart på mina centimetrar... jag struntar i vågen ;)

Ge inte upp - och lycka till!

Tack - jag fortsätter nog utan våg ett tag, känns bara frustrerande att hela tiden kolla. Lite jobbigt tycker jag att hålla koll på allt... det var därför jag föll för Lchf från början, att man slipper väga, mäta och kolla allt.

Om du går raska promenader i ojämn terräng varje dag så kanske du har ökat i muskelmassa. Vågen säger ju inte allt. Kanske dags att ta fram måttbandet om du inte redan har gjort det. Om midjemåttet minskar utan att du går ner i vikt så är det sannolikt muskelmassan som ökar lika mycket som fettet minskar.

Måttbandet är framme och midjemåttet har ökat  :(

Måttbandet är framme och midjemåttet har ökat  :(

Skumt! Har du ändrat på något? När jag tittar på ditt matintag så verkar det som om kaloriintaget är större under senare delen av dagen. Inte mycket till frukost.

Hur mycket nötter äter du på kvällen och hur lång tid går det mellan nötterna och att du går och lägger dig?

Nu har du ju diabetes också vilket försvårar det hela en del, åtminstone för mig när det gäller att förstå vad du bör göra.

Kanske kommer vi i alla fall fram till något om vi börjar nysta.

Äsch, man behöver inte äta lagad mat. Småplock fungerar finfint, bara det är rätt mat. Byt ut paprikan mot gröna blad såsom färsk spenat. Mycket olivolja på. Ös på med fett och försök dricka kaffet svart. Jag unnar mig grädde i morgonkoppen, sedan svart. Ta bort grädden i matlagningen en period. Kryddsmör eller majonnäs fungerar bra istället. Skippa nötter, lätt att äta för mycket. Gör en kopp te istället, gärna med kokosfett i om du klarar av det. Lycka till!

• Like 1

Äsch, man behöver inte äta lagad mat. Småplock fungerar finfint, bara det är rätt mat. Byt ut paprikan mot gröna blad såsom färsk spenat. Mycket olivolja på. Ös på med fett och försök dricka kaffet svart. Jag unnar mig grädde i morgonkoppen, sedan svart. Ta bort grädden i matlagningen en period. Kryddsmör eller majonnäs fungerar bra istället. Skippa nötter, lätt att äta för mycket. Gör en kopp te istället, gärna med kokosfett i om du klarar av det. Lycka till!

Tack!

Ska testa kokosfett för första gången, får se hur det smakar. Jag vill hålla det enkelt på nåt sätt, utan att gräva ner mig totalt i allt analyserande. Din ton låter så positiv, kul!!

Jag skippar nötter helt (ett tag). 

Skumt! Har du ändrat på något? När jag tittar på ditt matintag så verkar det som om kaloriintaget är större under senare delen av dagen. Inte mycket till frukost.

Hur mycket nötter äter du på kvällen och hur lång tid går det mellan nötterna och att du går och lägger dig?

Nu har du ju diabetes också vilket försvårar det hela en del, åtminstone för mig när det gäller att förstå vad du bör göra.

Kanske kommer vi i alla fall fram till något om vi börjar nysta.

Diabetesen klarar jag bra - mina värden ligger jämna och jag mår bra, så det behöver jag inte tänka på.

Jag tar och utesluter nötterna och grädden i kaffet så får vi se vad som händer. Ska testa med kokosfett. 

Spännande det här!!

Tack för ditt svar  :)

Jag är också alldeles för förtjust i grädde i kaffet. Men det finns alternativ som man kan testa. Smör (kanske osaltat) kan funka. Äggmjölk (smör+kokosfett, ägg/äggula, mixa med kokande vatten; googla för det finns recept) gillar en del; andra avskyr det. Kaffe mixat med fett (smör kokosfett), s.k. lchf-kaffe, magic bullet-kaffe, MBC, lär smaka som latte; jag har aldrig testat.