Jump to content

Annkis dagbok

Recommended Posts

Posted (edited)

Tänkte att jag skulle försöka skriva lite här, mest för att hålla mig själv ansvarig.

Hursomhelst så började jag med LCHF och Keto för lite drygt ett år sedan, men sen läste jag lite om medelhavskost och började införliva bönor och surdegsbröd och började ganska snabbt gå upp i vikt och må sämre. 

Jag har väl igentligen inte så mycket vikt att gå ner, för när jag började med Ketogen kost igen så tappade jag ca 5 kilo på en månad. Men framförallt så håller jag min depression i shack. 

Nu en timme efter hundpromenad så låg mitt blodsocker på 4,3 och mina blodketoner på 4,4. Så det verkar som att kroppen är trygg med kosten. Är f övrigt kvinna och ett par år över 30 

Edited by Annki89
Lägga till blodsocker mätning
  • Like 7

Det låter perfekt. Du tar upp nåt väldigt viktigt, depression. Den är svår att få grepp på. Genom att kontinuerligt äta protein i bra mängder så får  vi i oss aminosyran som bygger serotonin. Vi har skrivit mycket om det om du söker. Om vi dessutom undviker inflammerande kost som gluten, mejerier osv hindrar vi att kroppen bygger nåt annat med tryptofanet än serotonin, det kallas för the tryptofan steal. 

För egen del behöver jag också metylgrupper från tex metylfolat för att få ihop hela den mentala biten och ta ner mitt homosystein. Där är det inte depression utan självkänslan som får hjälp. 

• Like 2
  • Thanks 1

1 timme sedan, Erik 2 sade:

Det låter perfekt. Du tar upp nåt väldigt viktigt, depression. Den är svår att få grepp på. Genom att kontinuerligt äta protein i bra mängder så får  vi i oss aminosyran som bygger serotonin. Vi har skrivit mycket om det om du söker. Om vi dessutom undviker inflammerande kost som gluten, mejerier osv hindrar vi att kroppen bygger nåt annat med tryptofanet än serotonin, det kallas för the tryptofan steal. 

För egen del behöver jag också metylgrupper från tex metylfolat för att få ihop hela den mentala biten och ta ner mitt homosystein. Där är det inte depression utan självkänslan som får hjälp. 

Jag äter fortfarande en del mejerier, dels för att jag inte verkar reagera på det, men också för att inte göra Keto svårare än vad det behöver vara så här i början. 

Jag tror den stora boven i mitt fall var gluten och framförallt vete.

Jag närmar mig nu två månader i konstant Ketos. Jag hade väl ca tre dagar med omställningsbesvär den här gången, men min kondition har inte riktigt kommit tillbaka till vad jag tycker den borde vara. 

• Like 3

Posted (edited)

Jag är sugen på kakor, så här efter middagen. Vilket är på sätt och vis är tok-roligt, för jag har en kvarts jordgubbstårta i kylen efter helgens kalas..men den vill jag inte ha. 

Jag vet faktiskt inte om jag skulle ta en kaka om jag faktiskt blev bjuden. Förmodligen inte. För jag vet att jag mår bättre utan kaka. 

Nej, nu ska jag dricka en skvätt kaffe och sen gå iväg med hundarna en sväng, så lär suget efter brago kex försvinna.

Efter promenaden och en snabb koll i kalendern så inser jag att det inte är så konstigt att jag börjar få sug. 

Edited by Annki89
Tillägg
  • Like 6

Idag åt jag middag utan att vara hungrig, jag var verkligen inte sugen på mat alls. 

Jag har alltid haft lätt att strunta i mat när jag har saker att göra, och idag har jag sorterat ut djur och skickat till slakt. Fullt upp exakt hela dagen.

Det stora problemet jag ser med det här med att jag ganska lätt skippar måltider är att jag fortfarande har skräckbilder i huvudet av min bästa kompis från högstadiet - hon hade då anorexia. Jag vet att det är en annan sak för mig jag är ju 153 cm lång och väger 60 kilo. 

• Like 3

Allting flyter på, jag funderar på att sluta mäta mitt blodsocker och blodketoner varje dag och börja mäta en gång i veckan. Min ketos är stabil.

Blodsocker 4,2 den här morgonen

Blodketoner 3,8 

• Like 5

Hade fruktansvärd huvudvärk igår, vet verkligen inte vad det berodde på..ovädret som var på väg in? Det är hursomhelst över idag, både huvudvärk och skyfall. 

Har införskaffat mig en pulsklocka för att komma igång med träningen igen,  första styrkepasset är avklarat och det gick bättre än väntat. Mina muskler gav inte upp efter fem minuter som sist😂

Tog  blodsocker och blodketoner imorse på sängkanten.

Blodsocker : 3,7

Blodketoner: 4,2

• Like 2

Har varit förkyld några dagar, ska ta ett covid test imorgon. Men min systerdotter är här på besök och hon nyser och har sig, så jag misstänker att hon har lyckats smitta mig. 

Så det har inte blivit någon mer träning, men med pulsklockan kunde jag se hur min vilopuls ökade med åtta slag i minuten från när jag var frisk till att det bröt ut ordentligt. 

• Like 2

Det var inte Corona, bara en vanlig förkylning. 

Igår åt jag en glutenfri pizza på en pizzeria, kollade blodsocker en timme efter pizzan och inte så oväntat så var jag inte i ketos. (BS 5,8 BK 0,6)

Det var jag dock nu imorse. (BS 5,0 BK 0,8) ketosen är låg men definitivt där. 

Det här är nog det längsta jag någonsin har varit i konstant Ketos. Var det värt att bryta den för pizzan? Den här gången är mitt svar nog ja. 

• Like 3

• 3 weeks later...

Jag har spenderat flera dagar ute på myren och plockat hjortron, har väl blivit några kilo..lagomt till att sitta och äta till Kefir. Någon som vet kolhydrat mängd i hjortron? (Allt jag vet är att dom inte verkar störa min ketos alls) för jag kan verkligen inte låta bli att äta på myren heller. 

Lite lustigt är det hur sällskapet måste ha med sig fika på en tur på 2-3 timmar. Jag har på min höjd med mig vattenflaskan. 

Annars så har ytterligare en i släkten fått cancer..den här gången i tjocktarmen. 

• Like 3