Jump to content

Näringsbrist? (Biverkningar vid LCHF)

johann
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i snart 4 år.

Jag känner inte att jag är sjuk men känner att kroppen är svagare senaste tiden, muskelsvaghet, känner mig ibland yr, dubbelseende, som jag går runt i en glasbubbla, har diarré ibland och är i allmänhet mycket tröttare än vanligt. Äter tillskott för att få i mig extra D-vitamin och omega-3.

Var hos hälsocentralen idag men hen lyssnade på mina lungor å sa att det går säkert över.

Någon med liknande problem? Kan det vara järnbrist?

Det är ju lite svårt att förstå hur du mår, du är inte sjuk men räknar upp allvarliga symtom. Den där henen måste väl ändå ha tagit lite enkla blodprover? I så fall ingår blodvärdet som bör vara normalt, dvs du har ingen större brist på järn. Henen blev ju inte orolig över ditt tillstånd så du kan säkert avvakta ett tag.

Hur länge har du mått så här? Hur gammal är du? Man eller kvinna? Togs några prover? Många frågor men läkaren verkade inte orolig?

Det har gått upponer sen i januari, senaste veckorna har det bara varit botten. Jag är 26 år gammal man/kille/pojke

Han lyssnade på mina lungor eftersom jag började säga med att jag kände att jag lätt blev andfådd vilket är extremt ovanligt för mig, därför verkade bara vara det som hen ens brydde sig om, resten var liksom "jajaja, du mår bra... det går över". väldigt nonchalant och verkade mest bara vilja få ut mig ur rummet så snabbt som möjligt. Jag frågade om det fanns något mer prov eller test hen kunde ta men det var ej nödvändigt tyckte läkaren

Jag tycker du ska söka igen och kräva en annan läkare om det här inte går över. Näringsbrist låter kanske inte troligt, fast vi vet inte hur/vad du äter förståss. Dubbelseende låter inte bra, är du stressad? ångest? oro?. Jättesvårt att säga vad dessa symtom beror på, Men som sagt sök läkare igen om du känner oro, det är din kropp och det är du som känner dig bäst själv, ingen kan neka dig en mer ordentlig undersökning tycker jag, med de symtomen.

Jag tycker du ska söka igen och kräva en annan läkare om det här inte går över. Näringsbrist låter kanske inte troligt, fast vi vet inte hur/vad du äter förståss. Dubbelseende låter inte bra, är du stressad? ångest? oro?. Jättesvårt att säga vad dessa symtom beror på, Men som sagt sök läkare igen om du känner oro, det är din kropp och det är du som känner dig bäst själv, ingen kan neka dig en mer ordentlig undersökning tycker jag, med de symtomen.

Ska ringa igen idag och kräva att få träffa någon annan än "Vikare 2" som hen blev kallad i receptionen. Blir stressad och får ångest av detta om något, vill träna men jag orkar inte, frustrerande

Ska ringa igen idag och kräva att få träffa någon annan än "Vikare 2" som hen blev kallad i receptionen. Blir stressad och får ångest av detta om något, vill träna men jag orkar inte, frustrerande

Lycka till och beskriv alla symtom och hur du känner dig, kom ihåg att det är du som känner dig bäst själv och vet hur du brukar må när du känner dig frisk.

*suck* Ja, det gäller att vara "frisk" för att kunna bli sjuk idag!!

Du har rätt att kräva en fullständig hälsokontroll med alla tänkbara blodprov - B12, njurfunktion, hb - ja rubbet!

Ge inte upp förrän du får en läkare som lyssnar och tar dig på allvar. Lycka till!

Jag har ätit LCHF i snart 4 år.

Jag känner inte att jag är sjuk men känner att kroppen är svagare senaste tiden, muskelsvaghet, känner mig ibland yr, dubbelseende, som jag går runt i en glasbubbla, har diarré ibland och är i allmänhet mycket tröttare än vanligt. Äter tillskott för att få i mig extra D-vitamin och omega-3.

Var hos hälsocentralen idag men hen lyssnade på mina lungor å sa att det går säkert över.

Någon med liknande problem? Kan det vara järnbrist?

Hur mycket D-vitamin äter du? Har du kollat hur mycket av olika mineraler du får i dig i förhållande till dagsbehovet?

Vad äter du en vanlig dag?

Järnbrist är det säkert inte om du äter kött.

Läkaren fick du ju inte mycket hjälp av men jag har tyvärr samma erfarenhet. Jag sökte hjälp flera gånger och jag fick mer och mer känslan av att dom letade efter sjukdomar. Man kan ju undra vart dom tycker att man skall vända sig om man har hälsoproblem men ingen sjukdom. För egen del har jag gett upp sjukvården.

Fick en läkartid 14 maj, hurra!! vet inte om jag ska skratta eller gråta... 

Finns det någon fler vårdcentral där du bor? I så fall kontakta dom och berätta som det är och att du vill byta vårdcentral. Patienter är "högvilt" egentligen för vårdcentralerna, eftersom dom får betalt per listad patient.

Fick en läkartid 14 maj, hurra!! vet inte om jag ska skratta eller gråta... 

Den vårdcentralen uppfyller inte sitt uppdrag angående vårdgarantin, som säger att man har rätt att träffa läkare inom 7 dagar, helst samma dag, inom primärvården.

Hur är det med sömn? Jag kan känna igen mig en aning från perioder i mitt liv då jag slarvat med sömn eller gått igenom svåra saker. Det är inte säkert att man själv märker eller förstår vad som påverkar insidan av skallen. Något man själv tycker var en bagatell kan hjärnan uppfatta som väldigt jobbigt och då kopplar man inte ihop det. Är jag otydlig? Vet inte hur jag ska formulera det. 

Finns det någon fler vårdcentral där du bor? I så fall kontakta dom och berätta som det är och att du vill byta vårdcentral. Patienter är "högvilt" egentligen för vårdcentralerna, eftersom dom får betalt per listad patient.

Det finns 3 stycken på samma sjukhus. Ska ringa en annan nu. Vet inte ens vilken jag tillhör, flyttade hit för ett år sedan och har inte valt någon. Har aldrig haft med sjukvården att göra under hela mitt vuxna liv så jag vet inte riktigt vad som gäller egentligen. Får känslan som att jag ska veta vad som är fel på mig å att jag blir dumförklarad för att jag vill må bra och uppsöker vård fast jag inte är tydligt dödssjuk.

Den vårdcentralen uppfyller inte sitt uppdrag angående vårdgarantin, som säger att man har rätt att träffa läkare inom 7 dagar, helst samma dag, inom primärvården.

Fick ju ett jourbesök igår som schemaläggs till 10 minuter enligt sköterskan jag pratade med idag, det gör väl att de uppfyller garantin? å sen kan de lägga min nästa tid mycket senare..  I detta fall till 14 maj

Det finns 3 stycken på samma sjukhus. Ska ringa en annan nu. Vet inte ens vilken jag tillhör, flyttade hit för ett år sedan och har inte valt någon. Har aldrig haft med sjukvården att göra under hela mitt vuxna liv så jag vet inte riktigt vad som gäller egentligen. Får känslan som att jag ska veta vad som är fel på mig å att jag blir dumförklarad för att jag vill må bra och uppsöker vård fast jag inte är tydligt dödssjuk.

Fick ju ett jourbesök igår som schemaläggs till 10 minuter enligt sköterskan jag pratade med idag, det gör väl att de uppfyller garantin? å sen kan de lägga min nästa tid mycket senare..  I detta fall till 14 maj

Ja, jag vet inte, det är ju en tolkningsfråga. I och med att du inte riktigt kände dig nöjd med besöket och läkaren enbart lyssnade på dina lungor med de symtom som du räknade upp i början av tråden så vet i sjutton om jag kan tycka att de uppfyller kraven.

Men jag hoppas att du snart får göra en vettig hälsokontroll, kanske på en annan vårdcentral.

Hur mycket äter du per dag? Jag är ingen läkare men det låter som du får i dig för lite kalorier.

Ett tips är att gå in på Cron-o-meter.com och lista allt du äter under några dagar, och se hur du ligger till både på energiintag och vitaminer/mineraler. Man behöver ju inte bli manisk, men det är bra att lära känna maten man äter och vad den innehåller.