Jump to content

Hur resonerar ni om frukt?

Recommended Posts

Jag är nyfiken på hur andra resonerar om frukt när man samtidigt äter någon variant av lågkolhydratkost. Jag listar några frågor nedan för att underlätta start av diskussionen: 

1. Äter du frukt? 

2. Hur ofta äter du frukt? 

3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? 

4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? 

5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? :)

6. Något övrigt du vill tillägga? 

@Peter B Tycker du att jag lagt tråden på ett lämpligt ställe?

• Like 4

1. Jag har nog inte ätit frukt sedan mitt äppelträd dog, det är uppskattningsvis 7 år sedan. Jag tror det besvarar de övriga frågorna också.

Däremot äter jag bär, men bara ibland. I helgen firade vi min födelsedag, och då gjorde jag en LCHF-smulpaj på svarta vinbär från sommarstugan (frysen) och rabarber från "trädgården". Till vardags blir det sällan bär, men när jordgubbarna mognar brukar jag försöka skörda så att inget ska förfaras. Äts med vispgrädde.

• Like 5

Jag äter inte frukt då de innehåller alldeles för mycket socker. Frukter odlas och manipuleras på plantager som ett nytt kapitel i människans historia, vi har således inte erhållit anpassning till dessa sockerbomber där de sötaste frukterna vinner företräde.

Detta har givetvis läkemedelsbolagen bra koll på och beordrar skolmedicinens dietister att rekommendera stora mängder frukt, gärna i kombination med sötningsmedel.

• Like 2

1. Äter du frukt? Ja.

2. Hur ofta äter du frukt? Ett par gånger i veckan, men inga stora mängder.

3. När äter du frukt? Gärna i sallad, eller som efterrätt till vardags.

4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Kan ta en kvarts banan i en grönkålssmoothie eller med keso, som sötning. Har alltid bitar av banan i frysen. Ett tuggvänligt och saftigt äpple kan jag äta som det är, idag hade jag det som småbitar i en kycklingsallad.

5. Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? :) Jag är en snåljåp och fyndar frukt i Willys Svinnsmarta lådor: 2 kilo för 20 kronor. Påfallande ofta ekologisk frukt i den, men inte alltid. Dessutom pallar jag äpplen varje höst...

• Like 5

Äter jag frukt? Ja. 
Hur ofta? När jag känner för det. Ett par gånger per kvartal kanske. Bär kan bli oftare. Men jag är periodare. 
Hur äter jag frukt?  Som den är, eller i efterrätt. Bakverk med torkad frukt. 
Ingen egen trädgård. Köper svenska äpplen; tycker de är goda. 

• Like 4

1. Äter du frukt? 

Ja. 

Varierar. Ibland med flera veckors, månaders, mellanrum, ibland två-tre dagar i veckan. 

3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? 

Kan vara lite när som helst. 

4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? 

Steker äppel i smör. I år har jag inte gjort det, men på vårvintrarna då det finns goda apelsiner kan jag göra ris a la Malta, inte med ris utan keso. 

5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? :)

På hösten då mitt enda äppelträd ger frukt äter jag allt vad jag hinner 😉 Blir ändå inte så mycket, och under begränsad tid. Apelsiner köper jag bara då det finns Bruno, för de är överlägset godast. Om apelsinerna inte är perfekta kan de få vara. 

Som Martina J brukar säga; att det är mängden gift som är avgörande. Eller något liknande. Hon citerar någon klok och viktig man som levde för länge sen. 

• Like 4

Jag äter inte frukt. Har egentligen inte med LCHF att göra. Jag har nog aldrig tyckt om frukt. Först när jag började med LCHF förstod jag varför. Det är helt enkelt för sött och jag tycker inte om sött. Bär däremot är en annan sak, men bara färska svenska bär när det är säsong. Som idag när jag åt dom första svenska jordgubbarna.

• Like 3

18 timmar sedan, morgonsol sade:

1. Äter du frukt? Ja, och bär

2. Hur ofta äter du frukt? Väldigt sällan

3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? Speciella tillfällen.

4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Tar gärna av mimosasalladen på julbordet. Efter ett par dagar med migrän består allt mitt "matintag" av fryst banan mixad med vanlig mjölk. Det kan också bli lite banan i tacosen nångång ibland.

5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? :) Köper bara ekologisk banan. Hallon och jordgubbar från egen trädgård. I övrigt (har en dotter som äter ganska mycket frukt) så köper vi helst svenskt i första hand, ekologiskt i andra hand om det inte finns svenskt.

• Like 4

Söta frukter äter jag nästan aldrig. Dels pga sockret, dels på grund av allergi. Däremot händer det ibland att min sambo gör vitamindrinkar där det kan ingå citron- eller grapejuice tillsammans med en massa annat. En sådan dricker jag pliktskyldigt 🙂

Bär som blåbär, hallon och jordgubb finns oftare på menyn. Gärna i youghurten på morgonen eller med grädde en sommardag. 

• Like 3

1. Äter du frukt? Jag äter väldigt lite frukt men hellre bär. Vissa frukter har jag inte ätit på flera år.

2. Hur ofta äter du frukt? Det blir ganska sällan.

3. När äter du frukt? Som ett litet mellanmål.

4. Hur äter du frukten? Som smakförhöjare i mat (som t ex mango i min gryta med kycklinghjärtan) Mina egna bär i en smoothie, eller bär och grädde.

5. Hur resonerar kring inköp av frukt? Den ska helst vara ekologisk. På hösten äter jag äpplen..Åkerö, helt underbara äpplen och egentligen de enda äpplen jag äter.

För övrigt; lite kall vattenmelon en varm sommardag tycker jag om. Jordgubbar ibland är väldigt gott, men egentligen hellre smultronen som växer vilt på tomten.

• Like 4

1. Äter du frukt? 

Ja

Någon enstaka gång om året.

Midsommar. Färska jordgubbar. 🍓

Med ovispad vispgrädde 😍

Närproducerade därför att det känns bättre så.

Jag är av åsikten att modern frukt inte har någon plats i någon kost, då det innehåller betydligt mer socker än vad som är naturligt. Så att äta jordgubbar en eller två gånger om året ser jag som en utsvängning och lyx, inte något som ingår i min dagliga kosthållning.

• Like 2

Jag försöker klura ut hur jag förhåller mig till frukt. Jag skulle tro att jag har kommit en bit på vägen, men är inte helt färdig heller. 

1. Äter du frukt? Ja. 

2. Hur ofta äter du frukt? Det varierar. Ibland blir det flera gånger i veckan, ibland kan det gå en eller flera veckor mellan. 

3. När äter du frukt? Kan det inträffa vid speciella tillfällen men inte till vardags t ex? Både och. Vissa frukter ser jag mer som vardagliga, t ex när jag har äpple i min kycklinglevergryta. Andra frukter förknippar jag i högre grad med kalas/festliga tillfällen t ex physalis och olika sorters melon. 

4. Hur äter du frukten? T ex naturell respektive som en del av en maträtt/bakverk? Det beror på frukten. Nektariner t ex fördrar jag att äta naturella. 

5. Hur resonerar du kring inköp av frukt? Föredrar du att t ex att äta frukt från egen trädgård, frukt som är svenskproducerad eller frukt som är ekologisk? Om ja, i så fall varför? :) Om möjligt föredrar jag att äta frukt och bär från egen trädgård. Då kan jag äta den färsk och den är garanterat obesprutad. Om jag köper frukt försöker jag ha tänkt ut vad jag ska använda den till i förväg, för att försöka förebygga/undvika sleantrimässigt fruktätande. 

• Like 3

On 2021-06-11 at 13:32, Skymning sade:

Midsommar. Färska jordgubbar. 🍓

Med ovispad vispgrädde 😍

Så äter jag också jordgubbar. Är såååå gott 🤩

• Like 3