Jump to content

Periodisk fasta bra för sjuka??

HelenaW

Recommended Posts

Jag är lchf:are sedan lite drygt två år tillbaka och har länge varit nyfiken på att prova periodisk fasta. I måndags (22/4) körde jag igång och använder metoden att ha ett ät-fönster på åtta timmar och fasta i 16 timmar. Tänker köra detta under veckodagarna och äta som vanligt under helgerna. Det har gått väldigt bra, men jag är rätt hungrig emellanåt. Tror dock att det kan rätta till sig med tiden när kroppen har vant sig. Min kropp brukar vara ganska långsam med att ställa om sig till något nytt.

När jag började med pf i måndags var jag väldigt förkyld och det är jag verkligen inte ofta nu för tiden, men nån gång ibland ska man ju drabbas. ;) Det som var intressant var att redan på tisdag eftermiddag började jag känna mig mycket, mycket bättre. Halsontet borta, nästäppan borta och mindre snor att snyta ut.

Vetenskapens värld hade ju ett riktigt intressant program för ett tag sedan om nyttan med att fasta. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men i stora drag verkar det vara så att kroppen går in i ett "reparationsläge" under fastan. I mitt fall tänker jag då att kroppen hade möjlighet att läka ut förkylningen snabbare när jag åt mindre mat.

Det här har fått mig att fundera lite. Många föräldrar upplever ju att barn har perioder när de inte vill äta. Givetvis inser barnen, vid vissa åldrar, att det här är något de kan påverka och använda som påtryckningsmedel, men det kanske ligger mer bakom matvägran. Jag tror att barn instinktivt vet vad de behöver och när de inte vill äta så mycket kanske kroppen behöver en reparationsperiod. Som vuxen tycker jag man känner det när man är riktigt sjuk med hög feber. Mat är ju det sista kroppen vill ha då (i alla fall är det så för mig).

Jag är långt ifrån läkare, så ni får gärna ta det här som allmänt svammel, men tänk om det är så att det är bättre för kroppen att INTE få i sig så mycket mat vid sjukdom. Tänk om allvarligt sjuka skulle må bättre/läka fortare av att få MINDRE mängd näring (via dropp t ex) under begränsade perioder. Eller tänker jag helt fel?

• Like 1

Det såväl lågkolhydratkost som periodisk fasta har gemensamt är att man sänker blodsockernivåer över tid pga en antiinsulinogen miljö, vilket påverkar sådant som IGF-1 etc (vilket nämndes i dokumentären du refererade till).

Det du tar upp angående halsontet tror jag många också känner igen sig i fast i relation till lågkolhydratkost. Jag har inte varit sjuk på riktigt en enda gång sedan jag började äta LCHF. Då och då har jag känt något elände i kroppen och det har symptomiserats med känningar i halsen etc. Hittills utan undantag så har det gått tillbaka och ibland har jag hostat upp någon slemklump men frånsett det inget mera. Häromdagen kände jag mig lite mer krasslig än vanligt (fast ur perspektivet jag nämnde nyss med känningar i halsen etc). Det var också träning på kvällen så jag funderade på om jag skulle ta det lite lugnare än vanligt. Väl där så kände jag att det var ju ett ypperligt tillfälle att experimentera och måhända tvinga fram sjukdom trots allt... Så det blev väl i varje fall lika intensivt som det brukar. Dagen efter så var jag, som vanligt, bra igen. Bättre lycka nästa gång! ;)

Vad gäller barn och deras ätande så tror jag de är väldigt duktiga på att vilja äta det DE vill äta om man ger dem chansen eller öppnar upp för det... :) Men jag tror definitivt det kan ligga något i det där med att kroppen inte per automatik behöver näring vid sjukdomstillstånd. Det är ju främst då näringstillförseln har direkt påverkan på hälsotillståndet som det kan bli aktuellt att lägga krut på ätandet/dropp etc men annars så misstänker jag att kroppen kan klara av saker och ting, kanske, bättre utan. Det du tar upp om dålig aptit då du är sjuk kan jag också känna igen mig i.

Jag vet att Jeff Volek i något sammanhang -- som jag uppfattade det -- var inne på det här fast ur perspektivet att man kunde utnyttja kroppens homeostatiska förmåga till sin fördel. I det fallet har jag för mig det gällde kroppssammansättning (muskler vs fett) men vidgar man det tänket så skulle man ju även kunna fundera kring i relation till sjukdomsförlopp och annat också.

• Like 1

Ca 70% av immunförsvaret sitter i mag/tarmsystemet. Om det får vila från matsmältning under lagom lång period borde det ju, iaf teoretiskt sett, kunna ägna sig åt andra saker t.ex. förkylningsbaciller etc... Har betydligt mildare/färre förkylningar/andra infektioner sedan jag började med lågkolhydratkost och periodiska fasta. Det KAN vara en tillfällighet, men de 3 gånger jag BLIVIT sjuk ändå senaste åren, så har det alltid inträffat efter rejäla avsteg t.ex med pizza, kakor etc..... Så numera är jag försiktig med "avsteg" i onödan.....

• Like 1