Karin Hallberg Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Hej! Ätit strikt lchf i 6 veckor. Har ingen matlust. Haft hjärtklappning som gått över men är så sjukt trött nu och får mjölksyra i benen vid ansträngning tex cykel och trappor. I dag äter vi middag på ett recept med mer kolhydrater. Hoppas jag piggnar till men undrar om ni andra känner igen symtomen? Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att något var fel på hjärtat, men jag gick in i detta fullt frisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Välkommen till forumet, Karin! Lider med dig men ja, det ÄR övergående! För mig var de värsta mentala omställningsbesvären över (när jag var trögfattad mm) över på 3-4v men tröttheten i benen när jag cyklade till jobbet satt i i flera månader. Det är 10år sedan nu. Har du testat det klassiska tipset om att dricka vatten och ta extra salt (saltshots t ex)? Härda ut, du kommer att ta dig igenom det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Hallberg Posted June 10, 2021 Author Share Posted June 10, 2021 Hej och tack, behövde höra just det, att det är övergående och normalt! Äter magnesium och dricker vatten men glömmer saltshoten (blä för övrigt) Känner igen trögheten som kom olämpligt nu till skolavslutningen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Vad äter du för magnesium? Du kanske redan har koll men undvik magnesiumoxid som kroppen inte kan ta upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 Magnesiumoxid bättre upptag än man tidigare trott. https://kurera.se/forskning-ger-magnesiumoxid-upprattelse/ 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 11, 2021 Share Posted June 11, 2021 14 hours ago, Cederulla said: Magnesiumoxid bättre upptag än man tidigare trott. https://kurera.se/forskning-ger-magnesiumoxid-upprattelse/ Jag är inte någon magnesium-expert, men den tidningsartikeln är från 2016 och samma tidning dissar magnesiumoxid mindre än ett år senare... Tror inte det är fel att vara källkritisk här. Vem tjänar på att ett billigare preparat ses som bättre? Var är studien som styrker det och vem har betalat studien? Det är åtminstone vad jag säger till mina barn när de skriver uppsatser och kommer med påståenden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 12, 2021 Share Posted June 12, 2021 On 2021-06-11 at 11:07, Skymning sade: Jag är inte någon magnesium-expert, men den tidningsartikeln är från 2016 och samma tidning dissar magnesiumoxid mindre än ett år senare... Tror inte det är fel att vara källkritisk här. Vem tjänar på att ett billigare preparat ses som bättre? Var är studien som styrker det och vem har betalat studien? Det är åtminstone vad jag säger till mina barn när de skriver uppsatser och kommer med påståenden. Referenser:Studierna i American Journal of Therapeutics 8, 345-357 (2001) samt Magnesium Research 2012; 25 (1): 28-39 Jag har kollat igenom Magnesium Research 2012; 25 (1): 28-39 och det är en randomiserad dubbelblind studie och kan inte heller se att det finns några intressekonflikter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Hallberg Posted June 12, 2021 Author Share Posted June 12, 2021 On 2021-06-10 at 19:57, MariaF sade: Vad äter du för magnesium? Du kanske redan har koll men undvik magnesiumoxid som kroppen inte kan ta upp. Jag äter magnesium från Gevita https://www.meds.se/gevita/?gclid=CjwKCAjwtpGGBhBJEiwAyRZX2vZ4cTuIDbDzpBZkvaf-giCMGA4dSOnDDyvv211d9VwWgi6VwLsynBoCtA0QAvD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Hallberg Posted June 12, 2021 Author Share Posted June 12, 2021 Jag har nu i två dagar mått mycket bättre, varit piggare och känt mig starkare. Morgonen börjar med en rekommenderad saltshot, en msk cocosolja och två magnesium. Sedan kaffe med grädde - mums! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted June 12, 2021 Share Posted June 12, 2021 On 2021-06-10 at 20:38, Cederulla sade: Magnesiumoxid bättre upptag än man tidigare trott. https://kurera.se/forskning-ger-magnesiumoxid-upprattelse/ Varför gå över ån efter vatten, när vi i Sverige har den verklige experten: Rune Eliasson. Det han inte kan om magnesium är sannolikt inte värt att veta (efter ett antal decenniers forskning). Jag refererar till honom i tråden: https://forum.kostdoktorn.se/topic/12949-magnesiums-oerhörda-betydelse-ur-expertsynvinkel/?tab=comments#comment-151342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts