Ami

Kaffe med kokosfett

Recommended Posts

Hur dricker ni kaffe med kokos jag vill ha tips om det . Testade en gång med kokosfet silvrig paket det var så äckligt , jag kanske har köpt fel produkt

Tacksam för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, akta dig för de silvriga paketen...

100 % ekologisk oraffinerad kokosolja står det på min glasburk.

Sök på "cocosa" så hittar du den jag använder.

Ibland använder jag den att steka i men annars så har jag den i kaffet på morgonen.

En tesked, kanske lite mer och 25 gram smör kaffet blir en bra start på dagen.

Oftast tar jag det på jobbet och mina barn (jobbar i skolans värld) blir inte imponerade:-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanliga mornar (ovanliga är periodisk fasta dagar) börjar min dag med en stor kopp kaffe med 30 g osaltat smör + 30 g kokosfett av den bästa sorten, 100% oraffinerad ekologisk, Holistic eller kung markatta (finns förresten i många ica-affärer!)Mixas med en magic bullet eller en vanlig stavmixer, jättegott!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar en tesked av Holistics  kokosfett i morgonkaffet. Det har kvar en lätt smak av kokos, inget som alla gillar. Men själv har jag alltid älskat kokoskakor till kaffet, så jag tycker att det är riktigt gott.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag testa kaffe med kokosfett för första gången. Blir glad när jag läser tydliga svar med anvisningar om hur mycket (1 tsk, tex) eller osaltat smör (har aldrig tänkt på att köpa osaltat smör.... Jättenyttigt att lära sig nytt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga problem med saltat smör, hår lika bra för mig. En knapp matsked smör och lika mycket kokosfett. Jag använder Biofoods ekologiska utan smak. På med starkt bryggkaffe, kör några sekunder med stavmixer eller liknande. Mixa i högt kärl, det går inte så bra direkt i koppen... Jättegott med kanel eller kardemumma också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska man mixa? Jag kör bara runt i koppen en halv minut med skeden som jag tagit kokosfettet med!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska man mixa? Jag kör bara runt i koppen en halv minut med skeden som jag tagit kokosfettet med!

Mixa gör man om man vill slå ut fettet i kaffet (eller annan dryck). För egen del gör jag det för att bli av med den "fettiga" känslan. Kaffet ser istället ut som om det var mjölk/grädde man haft i och smakar mildare.

wpid-20130416_0749301.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill tipsa om den godaste kokosoljan jag provat! http://www.urtekram.dk/no_cache/produktdetaljerfoedevarer01/prodcat/olja_och_vinaeger/2841/kokosolja_eko_425_ml/. Jag köpte den på Coop. Den smakar bara ren kokos och har ingen bismak alls. Den är också billigare än Hollistic och Kung Markattas. Innan jag hittade den hade jag svårt för kokosolja.

Ett annat tips är mixern hos Ellos (http://www.ellos.se/smoothiemixer-svart/325030?N=1z141s5Z1z141ll&Ns=RankValue5|1&Nao=0). Den kostar bara 129 kronor. Jag köpte två när jag ändå skickade efter (går sönder efter ett tag vid flitig användning). Tror att man inte fick beställa för under 200 kronor. Samma som en Magic Bullet-mixer. Bättre än en mixerstav.

Ett tredje tips är äggmjölk med kokosolja istället för smör - blir jättegott. Jag brukar gära en latten av denna äggmjölk och kaffe. Mixa ett rått ägg, lagom med kokosolja, 1,5 dl kokande vatten och exempelvis kanel och vaniljpulver. Häll i en stor tekopp och fyll på med kaffe. Pudra med kanel eller kardemumma!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Eftersom jag nyss började med LCHF så vet jag inte var jag kan köpa kokosolja. Har ni några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Eftersom jag nyss började med LCHF så vet jag inte var jag kan köpa kokosolja. Har ni några tips?

Välsorterade ICA och COOP har kokosfett.. och då menar jag inte det som finns i mejerihyllan från Unilever.

Sen så har hälsokosten ofta Cocosas burkar.

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Välsorterade mataffäre, ICA Maxi och Coop, har jag hittat mina burkar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag brukar köpa via www.lchfbutiken.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ica mm har de ofta Kung Markattas kokosolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, akta dig för de silvriga paketen...

100 % ekologisk oraffinerad kokosolja står det på min glasburk.

Sök på "cocosa" så hittar du den jag använder.

Ibland använder jag den att steka i men annars så har jag den i kaffet på morgonen.

En tesked, kanske lite mer och 25 gram smör kaffet blir en bra start på dagen.

Oftast tar jag det på jobbet och mina barn (jobbar i skolans värld) blir inte imponerade:-)

Tack för ditt svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och bra beskrivningar ni är guld värda , kommer att testa imorgon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

I  min lilla stad söderöver säljer de Kung Markattas kallpressade kokosolja (KRAV). Glasburkarna står bland övriga flytande oljor såsom raps- och olivolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat kaffe det går si och så , men jag ska fortsätta det gäller väl att vänja sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper kokosolja/kokosfett på Coop och Ica.

Mitt morgonkaffe:

2,5dl kaffe

1 rågad msk smör

1msk kokosolja/kokosfett

1 rått ägg

Kör i mixern. Detta blir krämigt och mättande. Behövs inget mer till frukost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så finns det vi som inte vill ha kokosfett i kaffet.

Jag kan tänka mig att ta en sked kokosfett rakt av.

Jag kan tänka mig smör i kaffet. (om inte annat kan man chocka omgivningen :) )

Jag kan tänka mig äggmjölk (typ AnnikaEs recept ovan). Förr gillade jag med kokossmak; nu tror jag att jag vill ha smaklöst.

Jag kan nog tänka mig den mixade varianten utan ägg, fast den har jag inte testat.

Och gillar man inte någon av dessa varianter, så får man få i sig kokosfettet på något annat sätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper kokosolja/kokosfett på Coop och Ica.

Mitt morgonkaffe:

2,5dl kaffe

1 rågad msk smör

1msk kokosolja/kokosfett

1 rått ägg

Kör i mixern. Detta blir krämigt och mättande. Behövs inget mer till frukost.

Jo… – Annika – i o f s så kan Du ha rätt i det – men: ”Smaken är ju som baken delad” – som jag ser det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska testa med ägg också, som Annika E tipsat :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har ni både smör och kokosfett i? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bra sagt effie. Vi är olika man får prova sig fram :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen kaffedrickare, inte så mycket te heller, men hellre det. Har någon testat te med kokosfett?

Jag får såklart prova mig fram, men har ni någon erfarenhet så tar jag gärna emot tips!

Jag vill dricka te med fett på morgonen för att bli riktigt mätt. Just nu har jag inget kokosfett hemma, kanske lägger i lite smör (men det låter sådär...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men varför både smör och kokosfett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder både smör och kokosfett. Kokosfett för att det nyttigt och ett enkelt sätt att få i sig det, smör för att få upp fettmängden ordentligt utan att det blir så dyrt. Använder Kung Markattas ekologiska och kilopriset på det är mer än 4 gånger högre än smörets, trots att det är ett av de billigare kokosfetterna av bra kvalitet.

Förutom det tycker jag att det är en god blandning, kör gärna med salta smör. Men jag ska testa att ha i ett ägg också, nån blandning av MBC och äggmjölk. Lär ju vara ruskigt mättande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men varför både smör och kokosfett?

Jag tror smöret behövs för att ge kaffet en latte konsistens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag köpte jag en flaska med 250ml kokosolja i en Thaiaffär á 27sek. I Thailand har man väl aldrig problemet att få ut fettet ur flaskan, kanske bäst att hälla det på en burk innan det blir svalare. Det står bara att det är ren kokosolja. Märket är KTC,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag vill tipsa om den godaste kokosoljan jag provat! http://www.urtekram.dk/no_cache/produktdetaljerfoedevarer01/prodcat/olja_och_vinaeger/2841/kokosolja_eko_425_ml/. Jag köpte den på Coop. Den smakar bara ren kokos och har ingen bismak alls. Den är också billigare än Hollistic och Kung Markattas. Innan jag hittade den hade jag svårt för kokosolja.

Då ska jag testa den. Jag brukar köpa Biofoods burk på Coop, främst för att jag är snål. Jag har sett den andra burken, men snålheten bedrog visheten. Då vet jag bättre till nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg använder kokosfett i kaffet på morgonen, har testat s.k "bulletproof" coffee och det var faktiskt helt ok, tog dock nån msk grädde i också men nrmalt har jag kanske strax över en halv dl mjölk i kaffet så vill man dra ner på mölk/gräddprodukter så är det en helt ok lösning med kokosfett i kaffet. 

Oftast så rör jag bara ner en tsk kokosolja i kaffet men ibland kör jag 1 tsk kokosolja, en tsk smör och mixar ihop med lite hett kaffe med lattevispen tills det blir krämigt, sen på med mer kaffe. Smakar godare än att bara röra ner fettet i kaffet, det blir ju mer en hinna av fett då. Inte för att det smakar så värst mycket men mixar man det får man trevligare konsistens, typ lattish ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg använder kokosfett i kaffet på morgonen, har testat s.k "bulletproof" coffee och det var faktiskt helt ok, tog dock nån msk grädde i också men nrmalt har jag kanske strax över en halv dl mjölk i kaffet så vill man dra ner på mölk/gräddprodukter så är det en helt ok lösning med kokosfett i kaffet. 

Oftast så rör jag bara ner en tsk kokosolja i kaffet men ibland kör jag 1 tsk kokosolja, en tsk smör och mixar ihop med lite hett kaffe med lattevispen tills det blir krämigt, sen på med mer kaffe. Smakar godare än att bara röra ner fettet i kaffet, det blir ju mer en hinna av fett då. Inte för att det smakar så värst mycket men mixar man det får man trevligare konsistens, typ lattish ;-)

Ska testa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg