Jump to content

Viktnedgång kopplat till kortisol

FruV

Recommended Posts

Som jag ser det kan ju det aldrig vara fel med riktigt mat! Och jag vet verkligen inte vad som skulle finnas i pasta som skulle vara livsavgörande. Potatis är dock en bra källa till mycket nyttigt särskilt för växande barn. 

Sen ska det sägas att jag själv inte åt pasta efter 5 års åldern och mig blev det folk av. 

• Like 4

Det är obegripligt att era läkare säger att det inte påverkar vikten. Alla som gått på kortison vet att man ökar i vikt och blir pluffsig. Det står till och med på bipacksedlarna. Nu vet jag inte vilken sort ni tar men jag tog en sort i FASS som injiceras och kopierar: 

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

• hämning av den egna kortikosteroid-insöndringen samt fettansamlingar på bål och i ansiktet, hudförändringar, vätskeansamlingar i kroppen (så kallad Cushingliknande symtombild)

• förvärrad diabetes eller utbrott av diabetes som varit vilande

Kortison och kortisol påverkar insulin, ökar insulinutsöndringen. Så länge det finns insulin i omlopp lagrar vi energi som fett och stänger av fettförbränningen alltså ökar vi troligen i vikt. Insulin är ett tilläxthormon och är därför inte heller bra vid cancer då det kan hjälpa cancern att växa. 

Cancer lever på glukos och glutamin så om det var möjligt att ta bort bägge ur kosten vore det nog toppen, men det är svårt, särskilt glutamin. Det lär finnas en medicin som kallas för DON som blockerar glutaminupptaget men jag gissar att den inte skrivs ut av svenska onkologer. 

• Like 5

22 timmar sedan, Ekner sade:

Har läkarna gett en hållbar förklaring varför tumören hamnade där?

Jag hade en kollega som också fick en godartad tumör vid hypofysen och även en annan kollegas fru. Det är tydligen inte helt ovanligt. I båda fallen slutade det det lyckligt efter operation.

• Like 1

2 timmar sedan, iAnna sade:

Jag hade en kollega som också fick en godartad tumör vid hypofysen och även en annan kollegas fru. Det är tydligen inte helt ovanligt. I båda fallen slutade det det lyckligt efter operation.

Men gav läkarna information VARFÖR den hamnade där. Det finns mycket forskning som tystas i medierna om orsakerna till hjärntumörer, känner man till detta kan man vidta åtgärder. 

• Like 2

2 timmar sedan, Ekner sade:

Men gav läkarna information VARFÖR den hamnade där. Det finns mycket forskning som tystas i medierna om orsakerna till hjärntumörer, känner man till detta kan man vidta åtgärder. 

Det skulle förvåna mig om en läkare hade svaret på den frågan.

• Like 5

Oj, vilken resa ni gör?! Önskar er all lycka i att hitta rätt! ❤️

Jag håller med ovanstående, självklart påverkar kortisonet! Det är inte svårt att mäta kortisol men bör göras i saliv. Detta kan man köpa själv men mig veterligen kan det bli svårt när hon är under 18år. Möjligen kan du beställa ett hemtest och skicka till lab i eget namn. Men bäst är förstås om du kan få läkarna att testa innan de medicinerar. (Jag uppfattar att det inte gjorts.) Banka bipacksedeln i huvudet på dem! 
Kan väl tillägga att läkarna tydligen varnades för salivtestning för ett antal år sen men det var inte för att det inte var bra utan för att utbudet metoder att analysera gjorde det svårt att bedöma resultatet.

Anna Sparre förmedlar test även om hon i just denna länk pratar om utmattning. https://4health.se/stress-binjureutmattning-salivtest

• Like 3