Jump to content

Äta under pågående aktivitet

Sjabo

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra det finns vettiga alternativ att ha med sig samt äta under pågående löpaktivitet. Har tränat aktivt sedan 2015 och går på strikt lågkolhydratkost sedan 2018. Tränar nästan dagligen, allt mellan 2,5km till 20km. Oftast på fastande mage och det funkar grymt bra. Känner mig hur pigg som helst.

Dock märker jag att när man kör långpass (blir någon gång i månaden under sommarhalvåret) så tar kroppen ofta helt slut på energi vid ungefär 3-3,5 timmars aktiv tid ute. Jag har alltid med mig egengjord sportdryck för att vi i mig salterna som behöver fyllas på. Men jag misstänker att jag skulle behöva kanske något mer i magen. Vad brukar ni ha med er ut? Det ska ju vara praktiskt också 🙂

Varför jag misstänker detta är för att om jag kommer hem helt slutkörd, så kommer energin direkt tillbaka om jag börjar äta mat.

• Like 2

Jag gillar Hasselnötskakorna bland kostdoktorns recept och de planerar jag ta med mig ut nästa långa långpass för jag inser också att efter många timmar behöver jag fylla på med socker (förra helgen sprang jag inte så långt, bara 25km, men det tog 4,5tim pga terrängen/kartläsning/fika men även mitt längsta pass på småvägar, 27km) tog hårt). Jag ska dock modifiera receptet så jag byter sötningsmedlet mot mindre mängd riktigt socker eller honung och med lite mer salt. När ägg inte vill ner kan en kaka funka bättre. Nötmjölen ger ju en del energi plus att jag gör dem som chocholate chip cookies) :ph34r:.

Annat jag tänkt pröva nu när distanserna ska öka (beroende på väder):
Mjukost/leverpastej på tub (finns tuber att fylla själv) 
Kalla köttbullar
Tjockare frökex med skinka (tänker att man får frakta skinkan separat om kexen visar sig bli mjuka)
Riskakor (ist f socker men glutenfritt)
Grönsaksstavar 
Kryddsmör att dippa i
Frukt/bär
Mörk choklad med nötter/frön/flingsalt

Sen har jag läst på och kommit fram till att Resorb är relativt ok men man bör ha med extra magnesium eftersom de kör med "fel" sort (Mg-oxid). Jag har märkt att ju tröttare jag blir, desto mer illa smakar vatten. I alla fall det i plastvattenflaskan och då kan smaksatt kännas bättre. 

Det där med temperaturer och vikt blir ju också intressant. Man får nog anpassa till planerad längd. Det är skillnad på 4mil obanad terräng och 4mil öppna fält. Eller Backyard Ultra om man vill springa det men då har man fördelen att det finns en depå.
Att choklad smälter och ost blir svettig i värme är ju inte så konstigt men jag tänker att man kanske kan fördröja förfallet om man kan stoppa ner ett platt paket i vattenpåsens termoskydd (ryggsäcken). I synnerhet om man kan ha vatten i påsen också. Det finns småburkar med låg vikt som man kan frakta smör i. Grönsaker tar man ju i minsta plastpåse/folie. Kex och sånt behöver kanske skyddas mer men flera varv folie eller kanske bubbelplast borde funka.
Mitt största dilemma är hur jag ska få med te med grädde på ett lättviktigt sätt... :)

• Like 5