Jump to content

Intressant inlägg på Maratonbloggen

Erik E
 Share

Recommended Posts

Råkade snubbla över ett inlägg på Maratonbloggen som handlar om två kvinnor som springer hela vägen från Istanbul till Sverige. De har hunnit ca 80 mil hittills. Vad funkar bäst att äta när man ger sig ut på sådana här strapatser? Ja, vad tror ni?

Hur får ni tag på mat och hur får ni i er tillräckligt med energi?

Kristina: – Vi äter allt! Och allt som Carina inte äter, det äter jag upp.

Carina: – Vi har märkt att det oerhört viktigt med dagens första mål, frukosten. Vi har provat att äta exempelvis bara bröd, någon youghurt och banan och efter en sån är vi rätt snart hungriga igen. Det vi märkt fungerar bäst är att vi får i oss äggröra, skinka/bacon, ost, salami, yoghurt, det vill säga mycket fett och proteiner. Får vi bra mat så håller vi humöret och klarar vilka strapatser som helst, utan bra mat blir vi kinkiga. Som komplement äter vi magnesium och omega 3. Omega 3 för att det är inflammationsdämpande och magnesium för att motverka kramp. Vi är också mycket noga med att få i oss salt varje dag. Det får vi genom att blanda ett par teskedar vanligt koksalt i lite vatten. Äckligt men nödvändigt!

Nu får Paolo Roberto packa kappsäcken, springa ikapp dessa damer och lära dem att det här inte funkar. Pasta, bröd och sockerkaka skall det vara. Man kan INTE idrotta utan kolhydrater. Det går inte. Och hör sen.

Inlägget i sin helhet kan läsas här: http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/04/24/det-roks-valdigt-mycket-och-overallt/

• Like 5

Värt att notera vad dom dricker dock:

"Vad dricker ni?

– Vi dricker i huvudsak vatten och fyller på med Coca Cola då och då. Ingen av oss dricker Cola hemma över huvud taget men då man springer så här mycket är det gudomligt gott! Vi dricker ingen form av sportdryck då vi inte tycker att det tillför något. Dessutom skulle det ta för mycket plats och vikt för att släpa på."

Jag äter ungefär som tjejerna. Iofs så springer jag ju inte hem från Istanbul men 4-7 mil i vecka brukar det ju bli.

Snabba kolhydrater när jag behöver piggas upp lite, vilket inte inträffar speciellt ofta.

Om jag varit helt utpumpad så kan en eller två slurkar cola slinka ner för att orka hasa mig hem till soffan.