Jump to content

Hjärtklappning

MariaF
 Share

Recommended Posts

Ibland får jag en känsla av hjärtklappning, dvs det bultar kännbart och ganska snabbt. Eftersom jag springer en del och ibland även är ute länge, svettas jag ju också. Jag har också mycket kramp. Jag äter extra Mg i formerna -citrat, -malat, -laktat och -L-threonate (svenska?) och en multivitamineral jag tror är av bra kvalitet men kommer inte till bukt med denna hjärtklappningskänsla. Jag har inte pulsmätt eller så men inget jag märker vid träning. Mamma hade förmaksflimmer men jag vet inte hur det kändes.
Att stress, min följeslagare i livet, äter Mg, det vet jag och kramperna kommer ofta av Mg-brist, det vet jag också men hur är det med övriga mineraler? I boken jag köpte, Näringsmedicinska Uppslagsboken, står alla symptom typ överallt... Kan det vara så att jag genom Mg-tillskott rubbar mineralbalansen och behöver andra ämnen också, iom att jag svettas en del..?

Tankar kring detta, någon?

• Like 6

Mor har ofta hjärtklappning och har erbjudits ablation då hennes problem beror på fel i el-systemet.

Det är väl är viktigt att utreda orsaken till din hjärtklappning, tänker jag spontant. 1177 har bra info om hjärtklappning där de listar vanliga orsaker - som stress - och beskriver att om man inte har ont, svårt att andas eller känner sig sjuk på annat sätt så är det troligen inte något farligt. 

Sköt om dig! 💖

• Like 5

Känner igen det här. Det är i de flest fall helt ofarligt, men man måste hålla det under bevakning. Du är redan inne på rätt spår att det nog har med elektrolyter att göra, men det är mer än bara magnesium. Det är i huvudsak en fråga om natrium, magnesium och kalium.

För mig är de så att jag känner av det här när jag släpper vatten, t.ex. en á två dagar efter en för salt måltid. Det är varningstecknet på att snart får man springa på toaletten lite oftare. En del kan ha genetisk grund. Har inget SNP-nummer, men det finns bl.a. en gen som gör att man har lätt att samla på sig natrium, men när man väl släpper det så åker mer magnesium och kalium med ut ur kroppen. 

Pröva att byta ut ditt vanliga salt mot antingen Seltin eller det här saltet https://falksalt.se/produkter/salt-med-naturligt-mindre-natrium och använd det som grundsaltning av maten och ta några få "flingor" vanligt salt när du äter. 

Försök att undvika en blandning av salta dagar och mindre salta dagar utan ligg på en jämn normal nivå. Det är svängningarna som stökar till det. Det är inte lätt alla gånger för salt är gott. Har själv brutit det här innan jag skrev svaret och vet att jag kommer få sk*t för det på söndag ungefär...

/Lilla Odjuret

• Like 6

Jag har tidigare ofta känt av arytmi och kramper samt oro men lyckats få bukt med det ganska bra med Mg-tillskott vid läggdags i mitt fall använder jag 300 mg Mg-citrat. 

Dock händer det fortfarande att jag har arytmi och hjärtklappning om jag ätit ett par tre ägg, t ex i en äggröra. Jag trodde först att det handlade om för mycket kalcium men ägg (förutom skalet) är ju inte jätterika på det. Dagar då jag ätit och druckit mycket mjölkprodukter verkar jag inte drabbas heller.

När jag minskat på äggintaget får jag inte problemet. Kan det vara annat ämne i ägg som är boven? 

• Like 4

Jag har också hjärtklappning i perioder. Har även gjort 24-timmars EKG. Första gången uppmätte de otroligt många extraslag på ett dygn, men av en "ofarlig" sort. Andra gången var det nästan inga extraslag alls... Skillnaden var, att vid andra tillfället åt jag Levaxin. Det har fått mig att fundera över om det är hormonellt betingat.

Nu äter jag inte Levaxin och har extraslagen mellan varven. Har funderat på att kolla upp det igen, men har inte kommit till skott än...

• Like 5

2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Det har fått mig att fundera över om det är hormonellt betingat.

Jo, det är mitt andra spår, det har börjat i samband med klimakteriet. Eller möjligen kombinationen elektrolyter/hormoner.
Jag har grunnat och kollat lite på tipsen jag fått av er, tack @Kahavia, @Tureborgarenoch @Lilla Odjuret. Jag ska försöka kolla lite bättre när det kommer men det man läser på 1177 är ju att känslan av att hjärtat bultar hårdare är av godartad karaktär. Jag upplever alltså ingen rusning utan mer kraftigt bultande och att bröstkorgen hoppar/ytliga slag. Av de prover jag tagit på Werlabs har jag bara legat lite högt i kalium men inget annat. Doktorn kollade blodvärden och blodfetter i samband med klimakteriebesöket för ett par månader sen och allt såg bra ut. Jag är nog det som kallas "oförskämt frisk" (det "alla andra" kallar oss som väljer bort ett ohälsosamt liv... som att det kommer gratis...). Det är ju bara den där lilla detaljen stress...
Första gången jag kände av detta var när jag testade 5-HTP mot klimakteriebesvär (eller egentligen för humössvängningarna och serotoninbrist). Inatt sov jag med pulsklockan på handleden och jag ligger rätt högt i vilopuls (64bpm) trots att jag upplever att jag sover bra (ligger på rygg/halvsida i mina illgröna hörselkåpor det står "Kids" på... :)). 
Jag åt affärsgrillad kyckling för några dagar sen och om Lilla Odjurets spår stämmer skulle det kunna bero på det men jag tar ju saltshots innan löpning också... Ska som sagt fundera över vad jag gjort innan och skriva ner det så kan jag jämföra nästa gång.

• Like 5

20 timmar sedan, Kahavia sade:

Kan det vara annat ämne i ägg som är boven?

Äggvita används ju ofta som bärande ämne ihop med andra ämnen, tex i mediciner så det skulle ju kunna vara så att kroppen förknippar äggviteproteinerna med mindre nyttigt. Vet att man gjort försök på möss där man blandat nåt giftigt med något ofarligt (!) som socker och när man sen gav bara socker blev djuret sjukt.

• Like 3

22 timmar sedan, MariaF sade:

bland får jag en känsla av hjärtklappning, dvs det bultar kännbart och ganska snabbt.

Känner du hjärtklappningen under natten eller under morgontimmarna?

3 timmar sedan, MariaF sade:

Jo, det är mitt andra spår, det har börjat i samband med klimakteriet. Eller möjligen kombinationen elektrolyter/hormoner.
Jag har grunnat och kollat lite på tipsen jag fått av er, tack @Kahavia, @Tureborgarenoch @Lilla Odjuret. Jag ska försöka kolla lite bättre när det kommer men det man läser på 1177 är ju att känslan av att hjärtat bultar hårdare är av godartad karaktär. Jag upplever alltså ingen rusning utan mer kraftigt bultande och att bröstkorgen hoppar/ytliga slag. Av de prover jag tagit på Werlabs har jag bara legat lite högt i kalium men inget annat. Doktorn kollade blodvärden och blodfetter i samband med klimakteriebesöket för ett par månader sen och allt såg bra ut. Jag är nog det som kallas "oförskämt frisk" (det "alla andra" kallar oss som väljer bort ett ohälsosamt liv... som att det kommer gratis...). Det är ju bara den där lilla detaljen stress...
Första gången jag kände av detta var när jag testade 5-HTP mot klimakteriebesvär (eller egentligen för humössvängningarna och serotoninbrist). Inatt sov jag med pulsklockan på handleden och jag ligger rätt högt i vilopuls (64bpm) trots att jag upplever att jag sover bra (ligger på rygg/halvsida i mina illgröna hörselkåpor det står "Kids" på... :)). 
Jag åt affärsgrillad kyckling för några dagar sen och om Lilla Odjurets spår stämmer skulle det kunna bero på det men jag tar ju saltshots innan löpning också... Ska som sagt fundera över vad jag gjort innan och skriva ner det så kan jag jämföra nästa gång.

Som du är inne på, är det ganska troligt  att det är hormonellt. Men märkligt att det inte gett med sig när du började med östrogen. Visst kan stress också påverka. Men det är ju ett relativt vanligt klimakteriebesvär. Skulle nog ändå kolla upp det, om det vore jag.

• Like 3

3 timmar sedan, Ekner sade:

Känner du hjärtklappningen under natten eller under morgontimmarna?

Mitt på dagen, sittandes vid skrivbordet (när jag jobbar alltså) eller på kvällen när jag ligger i sängen och ska läsa. Tror inte jag känt av det på natten eller morgonen alls.

• Like 2

14 minuter sedan, Cederulla sade:

Men det är ju ett relativt vanligt klimakteriebesvär.

Tycker jag läst "allt" om klimakteriet vid detta laget men inte om hjärtklappning... Och med tanke på att hjärndimma, bristande minne och vakna tidigt utan vallningar inte räknas som klimakteriebesvär så vågar man ju inte föreslå ytterligare ett symptom... (Ok, ironisk. VC-läkaren var bra när jag väl fick träffa henne. Det var gyn som inte tyckte det var klimakterierelaterat.) Tänker att eftersom det kommer och går kan det vara svårt att kolla...?

• Like 1

Jag har läst, men har inga referenser i minnet. Men man pratar ofta om vaskulära problem, där bl.a hjärtklappning ingår. Jag har ganska många bekanta som vittnar om detta inklusive mig själv. Gick bort med östrogen. Men nu 20 år senare börjat få mer extra slag trots östrogen. Ibland får jag känslan att viss mat kan trigga. 24 timmars ekg kan ju ge ngt. 

• Like 2

Att ett fakemedie som aftonbladet tar upp ett ämne som detta är ovanligt, men antagligen är problemet så omfattande att stora delar av befolkningen nu är drabbade...
Reportaget visar att hjärtarytmier kan ha ett tidigt ursprung. Gammal artikel från 2008 men mer aktuell nu än någonsin

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/EolRjl/nallen-skadar-ofodda-barn?fbclid=IwAR3JX0G8mtZ-v6UIQyo5pH6KO_RgdccLSidG1n9GUwUQ_mAgrPfJuUUulmI

22 timmar sedan, Cederulla sade:

Ibland får jag känslan att viss mat kan trigga

För mig verkar det vara något ämne i ägg men innan jag började med Mg-tillskott kände jag av det närmast dagligen. På den tiden misstänkte jag kaffe och möjligen stress. 

• Like 1

5 timmar sedan, Ekner sade:

Reportaget visar att hjärtarytmier kan ha ett tidigt ursprung.

Jag kommer inte åt artikeln. Landar i nåt cookie-tjosan och moderna nyheter men av länken och tidigare inlägg förstår jag åtminstone delvis vad du syftar på. 
Det är rätt ofta jag blir skrattad åt, förlöjligad, skämsad osv för att jag är gammeldags och inte minst för att jag ifrågasätter våra ”experter”. Men det spelar ingen roll, jag använder sladd till hörlurar och vägrar ha mobilen i sovrummet nattetid. Kan visserligen inte skydda mig från vårt och grannarnas trådlösa nätverk men hoppas det gör en liten skillnad i alla fall. 🤔

• Like 2
  • Thanks 1
  • Sad 1

8 timmar sedan, Peter B sade:

och jag är ganska övertygad om att det är multifaktoriellt.

Vilka faktorer tror du påverkar då? Ser du nåt mönster? För det har inte jag gjort hittills.

• Like 1

11 timmar sedan, Ekner sade:

En usel elmiljö är ett problem idag som de flesta inte har en susning om, men du verkar ha ovanligt bra koll på problemet. Fortsätt så!

Jag bygger transformatorstationer i yrket... ;)

• Like 3

Vad gäller mig misstänker jag.

1. Stress ( men inte akut stress ). Känner sällan ngt under semestern.

2. Aspartam

3. LCHF

4. Koffein

5. Vara i en sittande position länge.

6. Genetiskt

Men det är knepigt med såna här saker som kommer och går. :)

• Like 3

1 timme sedan, Peter B sade:

Känner sällan ngt under semestern.

Det är ju ett lustigt sammanträffande att så många verkar må bättre när de är borta från sin bostad, du är inte ensam om det precis.
Då kan man undra om det finns något i bostaden som interfererar biologiskt?

Med semester menar jag borta från jobbet inte nödvändigtvis från hemmet. Jag utesluter inte att "strålning" kan påverka men det kommer längre ner på min lista av misstänkta faktorer.

• Like 2

4 minuter sedan, Peter B sade:

Jag utesluter inte att "strålning" kan påverka men det kommer längre ner på min lista av misstänkta faktorer.

Bor du i en fristående bostad kan du bryta strömmen utom till kyl/frun under några nätter, fungerar det har du något nysta i.
Funkar det inte går du vidare på din lista.

Bor du i flerfamiljsfastighet är det ingen ide att bryta strömmen, då är det bara att gilla läget.

• Like 2

6 timmar sedan, Peter B sade:

1. Stress ( men inte akut stress ). Känner sällan ngt under semestern.
2. Aspartam
3. LCHF
4. Koffein
5. Vara i en sittande position länge.

Intressant.
Stressad är jag ju typ alltid om än oftast av typen "oro". Aspartam har jag hällt i mig ett par gånger under juni (Cola Zero) så det är en fristående parameter att vara uppmärksam på nästa gång det händer. LCHF äter jag ju jämt men inte så strikt... Antar att du menar lite striktare? Jag bälgar grönt te dagarna i ända och äter mycket 86%:ig choklad så de är inte enskilda saker att kolla med. (Hjärtklappningen kommer ju som i skov.) Och sitter mycket gör jag iom kontorsarbete så det kan jag inte heller lyfta ut.
Gäller att ha koll på elektrolyter, aspartam och ev andra saker jag ätit dagarna innan. Liksom hormonerna som ju både är en stress på kroppen och en omställning jag inte kan påverka. Tackar för tips! :)

• Like 4

• 4 weeks later...
On 2021-06-27 at 14:28, MariaF sade:

Intressant.
Stressad är jag ju typ alltid om än oftast av typen "oro". Aspartam har jag hällt i mig ett par gånger under juni (Cola Zero) så det är en fristående parameter att vara uppmärksam på nästa gång det händer. LCHF äter jag ju jämt men inte så strikt... Antar att du menar lite striktare? Jag bälgar grönt te dagarna i ända och äter mycket 86%:ig choklad så de är inte enskilda saker att kolla med. (Hjärtklappningen kommer ju som i skov.) Och sitter mycket gör jag iom kontorsarbete så det kan jag inte heller lyfta ut.
Gäller att ha koll på elektrolyter, aspartam och ev andra saker jag ätit dagarna innan. Liksom hormonerna som ju både är en stress på kroppen och en omställning jag inte kan påverka. Tackar för tips! :)

För mig ser det ut som att du får i dig en hel del koffein, vilket mycket väl kan vara boven i dramat, så var det i alla fall för mig.

Koffein kan även bidra till oro och ångest för vissa personer.

Personligen har jag haft/har liknande problem som dig, även en del ångest. Det som tog bort min hjärtklappning helt och hållet var att kraftigt dra ner på koffeinet, idag dricker jag endast en kopp kaffe på morgonen och inte mer än så, och känner inte av någon av det mer. Och det var samma för mig, när jag sitter och kopplar av på eftermiddagarna/kvällarna vid datorn så känns de ojämna och oregelbundna hjärtslagen tydligare.

Komihåg att mörk choklad också innehåller mycker koffein :)

En annan sak som lindrade min besvär ganska mycket innan jag kom på att det var koffeinet var konditionsträning.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Mvh\ Henrik

• Like 3

Hm… jo, jag dricker som sagt mycket grönt te och äter en del 86%ig choklad, men det gör jag varje dag och hjärtklappningen kommer oregelbundet. Och konditionstränar gör jag ju emellanåt… 

Nu har jag testat Cola Zero och den ger hjärtklappning så den skippar jag framöver. Inget jag dricker ofta så jag kommer inte sakna det.) Bortsett från det testet har jag inte kunnat framkalla det på ett tag. Tycker jag märkt en aning de senaste dagarna då jag även haft antydan till vallningar och humörsvängningar vilket jag tänker stärker teorin att det är kopplat till klimakteriet. 
Funderar på att beställa boken The mineral fix, nån som har den? Är den bra? (Med mindre bra menar jag typiskt amerikansk; ”sen är det så här men det ska vi prata mer om längre fram” och så inser man att halva boken bara är hänvisningar till vad som kommer sen…)

• Like 3