Jump to content

Varma händer och fötter

terraplane
 Share

Recommended Posts

Hallå

Kan någon förklara rent biologiskt

varför det känns som att man får varmare

händer/fötter med en LowCarb livsstil?

Är det det ökade fettet eller reduceringen

av kolhydrater

//J

Det är helst säkert ett resultat av att kroppen förbränner fett. Som kontrast kan jag berätta om hur det var för mig när jag för ett antal år sedan gick på pulverdiet ett par veckor. Jag frös hela tiden! Inte så konstigt eftersom jag bara fick i mig 800 kcal. Kroppen försvarade sig med näbbar och klor mot svälten och drog ner på förbränningen!

Jo, Skaldeman skriver om fettbrasa! Jag skrev nyss i en annan tråd om hur han beskriver detta i ett sammanhang:

Men så är det intressant att läsa vad Skaldeman skriver om vad som hände honom för ett antal år sedan när han var på föreläsningsserie i Norge! Han blev ofta intervjuad av journalister och alla bjöd de på mat. Mat som nästan inte innehöll några kolhydrater men mycket hög fettandel. Normalt brukade han äta runt 2000 kcal men "matades" nu med upp till 4000 varje dag. Vad hände? Han gick inte upp i vikt. Tvärtom började han gå ner i vikt, och han kände av den ökade förbränningen genom att han blev väldigt varm och kunde gå på Oslos gator i bara kavajen mitt i januari. Han hade startat nån slags turboförbränning.

Det finns en del svar HÄR

Överskottsenergin blir till värme

Enligt Sven Enerbäck, vars forskargrupp hör till landets ledande i studier av fettceller och ämnesomsättning, är upptäckten mycket intressant.
– Vi vet redan idag att de av oss som har mer brun fettväv har mindre risk att utveckla typ 2 diabetes. Med resultaten vi fått skulle vi på sikt kunna utveckla metoder för att stimulera den bruna fettväven, så att en del av den överskottsenergi vi har i form fettväv kan förvandlas till värme. En sådan behandling skulle både förebygga fetma och minska risken att insjukna i fetmarelaterade sjukdomar som till exempel typ 2-diabetes, säger Sven Enerbäck.  

Från brunt till beige

Studien är en av huvudartiklarna i Nature Medicine och uppmärksammas även i Natures podcast. Den nya typen av brun fettväv som upptäckts kallar forskarna för ”beige fettväv”.
Enligt Göteborgsstudien har yngre människor den klassiska bruna fettväven, men den tycks försvinna under ungdomsåren och ersättas av den beige varianten.
– En tanke är att kunna ”återaktivera” den bruna fettväven hos äldre människor och på så sätt behandla fetma, säger Sven Enerbäck.

Forskningen kring brun fettväv sker i tätt samarbete med forskare vid Linköpings universitet.

Källa: Pressmeddelande från Göteborgs universitet
Bild: Göteborgs universitet (Sven Enerbäck)

Proteinet står nog för den största värmetillverkningen i kroppen, ca 30 % av proteinet som vi äter förbrukas som värmeenergi vid nedbrytnigen, på andra plats kommer fett och på tredjeplats kommer kolhydrater, jag tror att det kallas termogenes. Så det är klart att vi håller oss varmare då vi plockar bort kolhydraterna. :) Kan behövas i det här landet, speciellt under vintern som varit.

Edited by Syster

Om varmare händer och fötter berodde på överskottenergi så borde man väl bli varmare i hela kroppen och inte bara in händer och fötter. Jag har läst att det framförallt är kolhydrater som omvandlas till värme vid överskott. Jag märker också tydligt själv att om jag sitter stilla efter maten så blir jag varm efter en stund. Det försvinner om jag går upp och rör på mig.

Om varmare händer och fötter berodde på överskottenergi så borde man väl bli varmare i hela kroppen och inte bara in händer och fötter. Jag har läst att det framförallt är kolhydrater som omvandlas till värme vid överskott. Jag märker också tydligt själv att om jag sitter stilla efter maten så blir jag varm efter en stund. Det försvinner om jag går upp och rör på mig.

Händer och fötter är våra extremiteter, där blir vi både varama vid behov att kyla oss och kalla när vi behöver behålla värmen.

Matsmältningen är en energikrävande  process.. så det är inte så konstigt att man blir varm efter en måltid.. förutom den varma maten.

Händer och fötter är våra extremiteter, där blir vi både varama vid behov att kyla oss och kalla när vi behöver behålla värmen.

Matsmältningen är en energikrävande  process.. så det är inte så konstigt att man blir varm efter en måltid.. förutom den varma maten.

Ja fast jag blir ju inte varm om händer och fötter utan i hela kroppen. Märks ju mest i överkroppen.